Lektioner på KGS!

Vad händer på KGS?

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Lektioner på KGS!

Post by Fredda »

Hej allihopa!

Eftersom mitt hårdspäckade skolschema inte tillåter mig (oftast, ska försöka mer) att ha tid för att klubba så kände jag att jag gärna håller lektioner i svenska rummet på KGS.

Jag hade främst tänkt att rikta mig mot folk i Stockholms goklubb men självklart är lektionen öppen för alla. Jag hoppas gärna få feedback, vad folk tycker om detta, hur man som skulle tänka sig att deltaga och framförallt att ni skriver ner vilken dag i veckan som passar er själva bäst och vilken tid, så får alla sin talan.

mvh. Fredda

(Sen skulle jag verkligen uppskatta vad ni vill lära er om, blir mycket lättare att planera lektionerna isf Alternativ skulle kunna vara: Attackera och försvara josekis, trickplays, reviews, tsumegos, shape, moyopartier, öppning)
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Bra initiativ! Jag vill lära mig om allt. Var bara noga med att inga ickestockholmare får se trickplay-lektionerna. Stockholm behöver allt försprång vi kan få. Senaste turneringen fick alla stockholmare 2 av 5 vinster... :-(
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Post by Fredda »

weiland wrote:Bra initiativ! Jag vill lära mig om allt. Var bara noga med att inga ickestockholmare får se trickplay-lektionerna. Stockholm behöver allt försprång vi kan få. Senaste turneringen fick alla stockholmare 2 av 5 vinster... :-(
Haha, jag får utveckla några 'stockholm specialo trickplays' ;>

Vilken tid föredrar du?
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Svårt att säga en generell tid men på vardagar jobbar jag ju så då måste det vara kvällstid och inte onsdag eftersom det är goklubb då. På helgerna går det väl bra när som helst men det är ju dumt att det krockar med klubben på söndag från 14-19 eller så. Alltså:

Må, ti, to, fr, sö: 19 eller senare
Lö: när som helst
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

..

Post by Fredda »

Hade tänkt att hålla första lektioner nu på torsdag (11:e) kl 19.00 och jag hoppas så många som möjligt kan närvara ^^.

Skulle vara väldigt kul om ett ämne kunde föreslås, ni kan skriva här eller pm'a mig på KGS, om jag inte får något förslag förrens tisdag så väljer jag ett själv.
Glennert
Posts: 5
Joined: 02 Oct 2007, 17:25

Post by Glennert »

Jag skulle vilja lära mig lite allt möjligt. Jag har inte börjat spela än (jag ogullar ofta att spela över internet, eftersom något alltid råkar dyka upp så jag måste avbryta matchen.) Men ja när det gäller Go så antar jag att det är det ända sättet jag kommer kunna spela på.

Jag får se hur det blir. Jag kanske kan närvara på torsdag jag också. Men det vet jag inte säkert just nu.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: ..

Post by boywing »

Fredda wrote:Skulle vara väldigt kul om ett ämne kunde föreslås
Invasioner och reduceringar.
När vågar man invadera och när bör man reducera
och hur gör man det bäst? Finns några josekis kring det?

Endgame och josekis i endgame.
Alla är dåliga på endgame, mer eller mindre.
Boywing [4k?]
Go for Life
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: ..

Post by Fredda »

Mattias wrote:
Fredda wrote:Skulle vara väldigt kul om ett ämne kunde föreslås
Invasioner och reduceringar.
När vågar man invadera och när bör man reducera
och hur gör man det bäst? Finns några josekis kring det?

Endgame och josekis i endgame.
Alla är dåliga på endgame, mer eller mindre.
Tack för idéerna.

På vilket sätt menar du invadera/reducera. När man invaderar / reducerar en moyo, eller sidoterritortium. (Det är ju helt annorlunda partier :p)
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: ..

Post by boywing »

Fredda wrote:På vilket sätt menar du invadera/reducera. När man invaderar / reducerar en moyo, eller sidoterritortium. (Det är ju helt annorlunda partier :p)
Jag tänkte ganska generellt.
Men det är väl bara att ta upp det i två eller fler lektioner. :P

Kanske enklast att börja med invasioner av sidor och hörn.
Det är nog lämpligt att starta med när det bara finns 1-2 stenar i
hörnet och sedan visa hur man gör skada när fler stenar finns,
gissningsvis när man har hjälp av egna stenar i närheten.
Boywing [4k?]
Go for Life
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: ..

Post by Fredda »

Mattias wrote:
Fredda wrote:På vilket sätt menar du invadera/reducera. När man invaderar / reducerar en moyo, eller sidoterritortium. (Det är ju helt annorlunda partier :p)
Jag tänkte ganska generellt.
Men det är väl bara att ta upp det i två eller fler lektioner. :P

Kanske enklast att börja med invasioner av sidor och hörn.
Det är nog lämpligt att starta med när det bara finns 1-2 stenar i
hörnet och sedan visa hur man gör skada när fler stenar finns,
gissningsvis när man har hjälp av egna stenar i närheten.
Så du menar tillexempel att jag ska gå igenom lite 'invasion av shimaris josekis te.x.?' Låter som ett väldigt bra ämne, lätt och lära ut och jag kan det mesta :) Ja dela upp på två lektioner låter också bra :)
Post Reply