fel plat`s?

För allt som inte handlar om go

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
mumma
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2005, 04:27
Location: Örebro

fel plat`s?

Post by mumma »

:oops: :( Verkar inte finnas någon tråd för nybörjare..
..inte hittar man något på nätet som är vettig på svenska heller.
Jag har panda nGo men ingen riktig bräda. Har spelat tre matcher. Känner mig förvirrad. Så bor man givetvis långt bort från alla klubbar som verkar existera i Sverige.

Ska jag kanske ge upp tanken på att spela? Känner mig som en idiot att spela mot folket på IGS eller vad det nu kallas. Knappt att jag ens fattat hur man hanterar programmet man använder.
Och hur mycket jag än läser om bregreppen eller över med den där interaktiva sidan på nätet så känns det som om när man talar till en vägg.


Läste i forumet och folk är jätte insatta, men inte jag. Jag orkar inte.
Jag vill bara spela spelet. Go är den största spelmässiga upplevelsen och utmaningen jag fått på år! Känns tråkigt att vänta längre, nu när man är gammal och gaggig...

Vart vänder man sig om man är ensam spelare mitt i nowhere?
Måste jag lägga tusentals kronor på att åka till "stor" städerna eller för att åka till Korea/Japan/Kina för att få hjälp?

And btw, finns det sallonger i Tokyo som har engelsk tutor i Go?

tacksam för svar.
Sumimmasen,
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Jadu, det är inte alltid lätt.

Vill man ha en introduktion i grunderna så kan man titta på
den här siten. Den verkar ha några teckenproblem här och där men är på svenska och läsbar.

I början så är det nog bra att spela mycket på 9x9-bräden samt att lösa enklare liv och död problem. Här finns det en hel hög med roliga problem i olika svårighetsgrader. Huvudsaken är ändå att du har roligt - annars är det ju ingen större idé att hålla på :) (frustrationen över att inte bli bättre kommer snart nog ändå ;))

För att spela på nätet så vill jag nog rekomendera att du provar att spela på KGS. Den är en lite mer social go-server om man jämför med IGS; och det finns många svenska spelare där.

KGS är en javaklient och den borde kunna fungera rakt av om du bara styr din webläsare hit. Om du använder ett svenskt operativsystem (windows/mac/un*x) så hamnar du nog per automatik i ett chatrum som heter svenska rummet. Där hänger det många svenska go-spelare som säkert kan hjälpa dig vidare. Om det verkar som om ingen har lust att spela mot nybörjare just då så finns det fler rum. Speciellt beginners room och kgs teaching ladder. Det kan vara lite klurigt att navigera bland alla rum men de olika rummen hittar du under rum-menyn (de är indelade i olika grupper och därefter i alfabetisk ordning).

Lycka till! :D
mumma
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2005, 04:27
Location: Örebro

Post by mumma »

Tack för hjälpen. Frågan nu är bara om folk har tålamod nog med nybörjare... :oops:
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

Jadå, folket på KGS har mycket erfarenhet av nybörjare :lol:
Post Reply