Vart kan man köpa Go-bräde?

Boktips, recensioner, och goutrustning

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Glennert
Posts: 5
Joined: 02 Oct 2007, 17:25

Vart kan man köpa Go-bräde?

Post by Glennert »

Jag tänkte, jag kan ju inte bli go-spelare om jag inte ens har ett Go-bräde. Dessutom måste jag försöka övertyga folk i min direkta närhet att börja spela. Så jag undrar, hur får man tag på ett billigt men bra gobräde?
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Vart kan man köpa Go-bräde?

Post by henric »

Glennert wrote:Jag tänkte, jag kan ju inte bli go-spelare om jag inte ens har ett Go-bräde. Dessutom måste jag försöka övertyga folk i min direkta närhet att börja spela. Så jag undrar, hur får man tag på ett billigt men bra gobräde?
Över disk är det inte så lätt att hitta sådana saker i Sverige.
Hur det funkar i Göteborg har jag ingen aning om.
Vi har haft försäljning vid våra turneringar förr, kanske
kommer det igång igen med tiden.
Troligtvis vore det bra om klubbarna börjar hålla lite
materiel i lager för försäljning, för det är ett konstant
problem att det är svårt att hitta grejer.

Tills vidare är det i första hand försäljning
via postorder som gäller.
Svensk återförsäljare:
http://goshop.gongames.com/
Europas största grossist och återförsäljare:
http://www.schaakengo.nl/

mvh
henric
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Om du bor i stockholm, så finns det även lite grejer hos sunai.
(iofs har jag för mig att man kan beställa från de också, men då förlorar man den enda fördelen jag kan se ...som, i min åsikt, inte är värt nackdelarna till att börja med)

Jag skulle dock råda dig att köpa ifrån de ställena som nämnts ovan.
Sunai har ett mindre sortiment, och sämre priser (utom magnetbrädet).
Deras "Startpaket for nybörjare" fick mig föriövrigt att inse hur usla plaststenar verkligen är... (fast de är iofs skönare att transportera, så jag tar ibland med mig de istället för glasstenar)

Science Fiction Bokhandeln (iaf den i stockholm), har för all del, sist jag kollade (ett par dagar se), två olika bräden. De har förmodligen inte standardmått, och jag har ingen aning om varken materialet, eller storleken på stenarna.
Som sagt: Jag rekommenderar sidorna som redan nämnts. Jag tänkte bara lägga till att det finns att få tag på över disk, även om det oftast inte är att föredra.

Edit: På tal om magnetbräden, så har jag ett ihoprullbart, från Yellow Mountain Imports, som är rätt schysst (för att vara ett mer transportvänligt bräde. Den är inte lika bra som ett riktigt bräde)
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Yellow Mountain är för övrigt rätt intressanta att titta på ändå - de har ofta mycket intressanta produkter och spejsiga saker (en del saker verkar tyvärr ha slutat säljas) som t.ex. den här 1.2'' Kaya Reversible Slotted Table Board w/ Aluminum Travel Case.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

pel wrote:Yellow Mountain är för övrigt rätt intressanta att titta på ändå - de har ofta mycket intressanta produkter och spejsiga saker (en del saker verkar tyvärr ha slutat säljas) som t.ex. den här 1.2'' Kaya Reversible Slotted Table Board w/ Aluminum Travel Case.
Mm, den är väldigt fin.
Deras väskor för skålar är rätt sköna också.
Nu tänkte jag lägga in en länk till deras GoBox, men den verkar vara slut, för den gick inte att hitta.
Cool, lyxig ...fast egentligen inte så nödvändig.
blindrim
Posts: 11
Joined: 02 Jun 2004, 22:21

Post by blindrim »

När jag införskaffade mitt första fanns det på tradition i göteborg och stockholm, absolut inte standardstorlek, var typ 30x30 cm :D
men helt ok att lära sig reglerna och små spela på.
smalle
Posts: 3
Joined: 10 May 2004, 22:55
Location: Göteborg

Post by smalle »

Det finns en spelaffär i Focus (nära Liseberg) i Göteborg. Där har jag sett gospel. Minns jag rätt hade de ett par olika modeller. Minns inte om något hade standardmått. Kanske värt att kolla upp.

Smålle
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Sunaiverkar både billigt och så kan man beställa via post nu också.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

weiland wrote:Sunaiverkar både billigt och så kan man beställa via post nu också.
Ja, Sunai verkar ju ha ett hyggligt urval av bräden nu, med rätt
bra kvalitet som det ser ut.
Det är mycket bra att det finns försäljning över disk att tillgå.

Jag kan tillägga att butiken på Dragons Lair (Kungsholms Torg 8)
faktiskt har ett go-spel som de säger att de säljer en del av.
Det är en kartong för 264 kr med både bräde och stenar i, men det är lite svårt att bedöma kvaliteten utan att öppna kartongen.

Under EM i Leksand blir det givetvis försäljning i stor skala av
både böcker och bräden.

mvh
h.
Robin
Posts: 15
Joined: 19 Sep 2011, 15:06
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vart kan man köpa Go-bräde?

Post by Robin »

Jag måste få tuta lite i min egen tuta och säga att Gobutiken (http://www.gobutiken.se) är ett bra alternativ för att köpa go-bräde i Sverige.

Vi säljer go-spel, bräden, stenar, böcker, klockor m.m. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar inom Sverige. Vi besöker även de flesta go-turneringar i Sverige och säljer böcker och spel på plats.
Ledamot i Göteborgs goklubb
Ledamot i Svenska Goförbundet
Post Reply