Hikaru no Go

Boktips, recensioner, och goutrustning

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

jpyllman
Posts: 24
Joined: 23 May 2004, 07:44
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by jpyllman »

Usch, trotts tre veckor i Thailand lyckades jag missa se Hikaru No Go som sänds på Thailändsk TV på Thailändska. En gång i veckan på chanel 3. Lördagar. Hade varit kul att se. Vet inte vilket avsnitt de är på.
Guest

Post by Guest »

Jag visste inte att de visade Hikaru no Go på TV ens. Jag har sett Hikaru no Go på datorn. Är på avsnitt 21, tror jag :wink:
Ichirou
Posts: 9
Joined: 08 Oct 2004, 17:00
Location: Torslanda

Post by Ichirou »

Anonymous wrote:Jag visste inte att de visade Hikaru no Go på TV ens. Jag har sett Hikaru no Go på datorn. Är på avsnitt 21, tror jag :wink:
Mjo... dom mesta anime har nån gång gått på tv ^_^.

Måste bara citera Shikamaru ifrån Naruto(anime): "In this world, not everything plays out like the game of Go" Engelskan är lite fel, men det vart DattoBayo som hade subbat :D

Iaf, Shikamaru är väldigt smart och som jag tolkade meningen var att han tycker Go är för förutsägbart, annars kunde han ju jämfört världen med något lättare. ^_^

Lite off topic men jag var tvungen :)


Ska köpa nästa HnG manga snart har dom 2 första, även sett animén också. Hoppas det har kommit 1 eller 2 till nu =)

Ichirou~~, Lagt ner lirandet på KGS för tillfället..
gojunky
Posts: 14
Joined: 12 Jul 2005, 11:15
Location: Skellefteå

Post by gojunky »

Guest

Post by Guest »

Jag var inne på SF Bokhandeln för att köpa något lättläst för 6åringen (det blev 7 delarna Narnia ..) och i kön framför mig så var det två killar i runt 13 som köpte flera böcker av Hikuri vilket var glädjande :-) Och kul. Tror att skulle de komma på svenska kan det vara ett uppsving för SGF. Gäller att vara på här och få med goförbundets address i böckerna :-)
Challe
Posts: 164
Joined: 07 May 2004, 14:24
Location: Farnham, England

Post by Challe »

Det är synd att delarna kommer så sakta. Jag har alla 6 och längtar till den 7:de som kommer i juli...
Awaiting Challe...
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Nja... I den engelska översättningen, så har de ju en del sunkig censurering.
Tackar vet jag scanlationen.
Visst, man kan säga att man ska stödja de som släpper bra manga, men jag vill inte ha nåt cencurerat skräp, så de är inte värdiga att få mina pengar. Köper jag nåt, så köper jag det japanska originalet istället.
...eller den svenska översättningen, när den kommer.

Det vore väldigt bra med Hikaru no Go på svenska. Dels för att det då förmodligen inte skulle bli censurerat. Dels för att det skulle orsaka ännu en Hikaru no Go-effekt i sverige. En större sådan än det som vart tidigare, skulle jag tro.

På tal om det, så är ju det ju den manga som är mest trolig att komma härnäst i svenska Shonen Jump (fast tyvärr kommer ingen manga att bytas ut under det här året).
De känner ju dessutom till goförbundet, så kommer de nog att be om nån artikel eller två om Go (vilket de redan gjort en gång) och det är möjligt att de ber om hjälp med översättningen (det har jag iaf föreslagit till de via mail, och hoppas att de lyssnat på, och kommer föreslå igen för säkerhets skull, om jag hör att det blir säkert att de tar med Hikaru)
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

Censureras verkligen Hikaru? Kan inte komma på någon del som skulle censureras ens av våra känsliga amerikanska vänner?
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Post by pem »

DJ wrote:Censureras verkligen Hikaru? Kan inte komma på någon del som skulle censureras ens av våra känsliga amerikanska vänner?
Det har inte tagits bort något (så vitt jag vet), men vissa ändringar har gjorts för att göra den mer Politiskt Korrekt.

T.ex. i slutet av bok 1, när Tetsuo Kaga (shogispelaren) dyker upp. I originalet fimpar han en cigarett på brädet, i den engelska versionen trycker han dit ett tuggummi.

De vill väl inte uppmuntra till rökning antar jag...
Per-Erik Martin [1d]
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

Humm ok. Jag vill minnas att i animen använder de tuggummi i den scenen. I övrigt röker många av pro-spelarna som borstbindare i både anime och manga.
Post Reply