Uttagning av lag till European Team Go

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Carl Johan »

Tidsinställningen vi använde igår var kanadensisk 30 + 25/10.
ejlo
Posts: 53
Joined: 09 May 2004, 11:12
Location: Linköping

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by ejlo »

Låter bra.

Jag kommer ansluta till uttagningarna efter nyår.

/Erik
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by weiland »

Kul Erik!
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Fredda »

Jag spelar med Peder på tisdag (7dec) nästa vecka 17:00 (kan ev startas lite tidigare).

Vi vet om att det strider lite mot reglerna men ingen av oss hade möjlighet att hitta någon tid under denna vecka tyvärr.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Carl Johan »

Nästa veckas rond spelas måndag klockan 19:

Grupp 1:
Fredrik-Klas
Charlie-Peder

Grupp 2:
Martin-Carl Johan
John-Marcus

Jag föreslår att de som eventuellt inte kan spela vid den tider skickar en liten post här och/eller kontaktar sina motspelare, så att ingen behöver vänta förgäves på KGS.

Tidsinställningen är minst 30 + 10/25, och jag tror att vårt förslag är att spelarna kan spela med upp till 60 minuter huvudtid om båda är överens om det. Synpunkter är förstås välkomna.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by weiland »

Jag och John spelar på onsdag 19.00 om vi inte kommer överens om att spela på klubben på torsdag istället. :-)
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Carl Johan »

Fredrik och Charlie står på 2 vinster i Grupp 1 och Martin har vunnit två (+ en ospelad/WO mot John som jag förstår det).

Eftersom laget ska vara uttaget tills i morgon måste det väl rimligen vara Fredrik, Charlie och Martin som spelar.

Resultat uppdaterade på:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... sJAP#gid=1

PS. Vet inte riktigt varför John inte spelat sina partier.
PS2. Kommentarer om formatet är välkomna. För mig känns det som att det fungerar bra bara alla vill spela. Extra plus förstås om det kan gå flera matcher på måndagkvällen i svenska rummet.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by weiland »

Jag tror John och Martin sköt upp sin match till på fredag vilket kanske innebär att de inte vet om att det är match idag. Föreslår att Carl-Johan är beredd att spela som reserv ifall Martin missat att det är match.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Fredda »

Problemet med Carl Johans förslag är att jag som lagkapten måste lämna in vår uppställning 3-4 dagar före matchen. I nuvarande läge blir ligan färdigspelad dagen innan.

Lösningen som Carl Johan kom på är att vi återstartar ligan efter jul den 3 januari, dagen före vår landskapsmatch den 4e januari. Detta betyder att ligan kommer framöver bli färdigspelad en vecka innan matchen!

Däremot blir också effekten av förändringen att vi inte kan använda ligan för att bestämma laget till vår nästa match mot Kroatien. Carl Johan föreslog att jag tog ut laget till nästa match men jag skulle föredra att vi använder detta system istället (endast 1 gång).

Michael Yao och Fredrik Blomback är direktuttagna till nästa match. Resterande av platserna kommer avgöras enligt följande system:

Samtliga medlemmar i ligan får när som helst spela mot varandra och det är ens procentuella resultat som avgör ens placering. Man måste spela minst fem matcher för att kunna bli uttagen i laget. Varje match efter de 5 första ger en bonus på 1% per parti extra som man spelat. Ett resultat som 5-1 ger alltså 84% och inte 83%.

Jag och (förhoppningsvis Michael) kommer också delta i uttagningarna. Skulle någon av ligamedlemmarna förlora mot mig eller Michael så räknas inte det som en förlust eller spelat parti. Det vill säga, deltagarna kommer tjäna på att spela mot mig eller Michael, vid förlust händer inget (Det räknas inte som ett extra parti när man räknar sin bonus!) och vid vinst är det en vanlig vinst.

Vissa av er kanske känner igen systemet, det är en direkt kopia av Dinerschteins "insei league" och jag och Michael tar "teacher" rollerna i deras system.

Anledningen till systemet är simpelt: Få potentiella kandidater till landslaget att träna och bli bättre. Anledningen till att jag och Michael är direkt uttagna är baserade på att enligt GoR är vi bättre än resterande spelare i laget. Detta betyder att om man verkligen vill bli uttagen till laget så skulle man göra bäst i att undvika att möta oss (för att en förlust mot oss skulle ge sämre %) och spela mot folk man anser ha störst chans att vinna mot. Bästa sättet för att bli bättre på Go är att spela mot folk som är starkare, och jag vill att systemet ser till att deltagarna i ligan endast har något att tjäna (både på att bli bättre och bättre resultat i ligan - många i vårt lag kan såklart vinna mot mig och Michael, det tvivlar jag inte alls på!)

Tidsinställningar:

Jag låter spelarna själva välja huvudtiden men byoyomin ska alltid vara 10 min / 25 stenar kanadensisk. Inte mer eller mindre. Kort bastid kan rekommenderas för jag vill att samtliga spelare blir vana med byo-yomi tempot och att partierna inte ska ta för lång tid i allmänhet. Men självklart kan man spela långa partier om så önskas :-)


Folk får gärna ge synpunkter om de vill, men tillsvidare så börjar detta system idag! Folk får gärna maila sina resultat till mig så kommer jag att göra en kort tabell här i tråden så folk vet ställningen!
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Fredda »

Tabell för att hålla koll på "ligan" fram till 1 Januari

Michael Yao 6d
Fredrik Blomback 5d 2-0
Martin Li 5d
John Karlsson 4d
Klas Almroth 4d (0-1)
Charlie Åkerblom 4d (0-1)
Carl-Johan Ragnarsson 4c
Peder Wiklund 4d
Marcus Weiland 2d

Partier inom () är partier mot lärare och räknas därmed inte i resultatet. Anledningen till att jag skriver upp dem är så jag har koll på hur många partier jag spelat med varje spelare (för att försöka balansera)
Last edited by Fredda on 16 Dec 2010, 14:33, edited 1 time in total.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Post Reply