Uttagning av lag till European Team Go

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Uttagning av lag till European Team Go

Post by Carl Johan »

Vi diskuterade idag (jag, Charlie och Marcus) olika möjligheter för ett uttagningssystem till lagturneringen.

Ett förslag som jag spånade fram, och som de var positiva till, är nedan:


Spelsystem

Michael är direktkvalificerad eftersom det är svårt för honom att få tid att spela partier. Vi skulle nog egentligen gärna se att han var med också.

Spelare seedas från 1-9 (eller 8,10) efter GoR och delas in i två grupper, som är så jämnt uppdelade som möjligt. Spelare 1 (Fredrik) spelar alltid i Grupp 1.

a) Är det ett udda antal spelare delas de in i par efter Spelare 1.
b) Är det ett jämnt antal spelare placeras spelare 2 automatiskt i Grupp 2, och därefter delas spelarna nedanför in i par.

I varje par lottas en spelare till grupp 1 och en till grupp 2.

I varje spelas ett helt gruppspel där alla möter alla. Blir det oavgjort om någon plats i gruppen spelas om möjligt en utslagsmatch. Annars tar lagledaren ut laget, i första hand efter GoR.

I Grupp 1 går 2 spelare vidare till laget. I Grupp 2 går 1 spelare vidare. Om spelare som gått vidare (eller Michael, som är direktkvalificerad) inte kan spela tas nya spelare in, den första från Grupp 2, nästa från Grupp 1 och så vidare...

Ett nytt gruppspel spelas inför varje match (1 per månad), och eftersom det högst är 10 spelare i laget innebär det högst 4 partier (normalt 3) per månad (+eventuellt 1/2 utslagspartier).


Spelschema och regler

Partierna spelas måndagkvällar kl.19 på KGS. Spelarna får spela innan utsatt tid, och efter, dock före aktuell gruppspelsmatch, och innan söndag samma vecka som matchen är schemalagd.

Om båda spelarna spelar i samma klubb eller bor i samma stad får partiet spelas på riktigt bräde i klubben i stället.

Ett spreadsheet läggs ut på Google för schemaläggning.

Om någon spelare visat sig vara otillgänglig kan han tilldömas förluster för partier där motståndaren är tillgänglig. Är båda spelarna otillgängliga eller svåra att få tag i så räknas resultatet i partiet som 0-0.

Förslagsvis spelas partierna med (30 minuter + 5 x 30 sekunder byo-yomi). Partierna ska alltid spelas med minst så mycket tid. Är båda spelarna överens om det kan huvudtiden förlängas till 45 minuter eller 60 minuter (också öppet för förslag).
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by weiland »

Jag stödjer som Carl-Johan skrev förslaget.
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Kanin »

Jag ställer mig också bakom förslaget och föreslår att vi sätter igång redan imorgon, måndag. Hoppas vi kan få lite rutin på det hela så det slipper bli för mycket krångel. Ser fram emot spännande partier!
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by weiland »

Jag kommer också gärna igång på en gång. Carl-Johan kanske kan lotta de första grupperna, spelordningen och lägga upp ett google-spreadsheet. Så kan vi börja spela imorgon.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Carl Johan »

weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by weiland »

Bra jobbat!

Martin Li, enligt lottningen ska vi mötas i första partiet. Jag spelar gärna med dig 19.00 på KGS imorgon.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Fredda »

Jättebra initiativ men det känns som att ni går lite för snabbt fram genom att bestämma första rundan runt 24 timmar innan. Blir något svårt för alla spelare att vara tillgängliga på så kort varsel (Jag kan t.ex. inte spela imorgon). Detta kan såklart lösas genom att man får möjligheten att spela partiet under veckan men, tanken är att partierna ska spelas på utsatt tid så att folk som vill följa matcherna har en chans o göra det.

Grupperna var inte något jag tänkt på och jag är lite osäker på om de är optimala pga:

1: Om en spelare är borta så får de större effekt pga att 1 spelare får en bye. Spelas endast 3 partier (som i grupp 1) så utgör det 33.3% av partierna medans i en grupp bara 10%, dvs större effekt.
2: Spelare i grupp 1 som inte kommer med i laget kanske skulle vinna grupp 2. Detta gör att Sverige kanske inte ställer upp med det starkaste laget rent teoretiskt.

Självklart finns det fördelar också, som att ligan kan spelas klart inför varje match etc...

Charlie, Carl-Johan och Weiland stödjer uppenbarligen detta förslag, vad tycker de andra spelarna? Majoriteten får såklart avgöra
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Carl Johan »

Kort svar:
1: Ingen spelare ska vara "borta" - de som inte kan/vill spela under en månad ska i så fall exkluderas ur gruppspelet redan på förhand.
2: Om spelarna spelar som förväntat enligt GoR så går spelare 1-2-3 enligt rankingen vidare. Det enklaste sättet att lösa det problemet är att de 3 som blev uttagna till föregående parti seedas som 1-2-3 inför nästa rond (istället för GoR).
3: Så länge det inte finns något annat system tycker jag att vi kan pröva det här inför 2 matcher. Visar det sig inte fungera (spelare ställer inte upp, laget är inte så starkt som vi hoppas etc.) så kan vi tänka på ett nytt system.

Det är omöjligt med alla system (speciellt med ett litet antal partier) att vara säker på att de "teoretiskt starkaste" spelarna går vidare.

Håller helt med om att det kan vara svårt att få partier spelade i morgon. Jag spelar för min del gärna, så vi kan väl bara se hur många som är online :) Men tanken är att det ska vara flexibelt under månaden - eftersom det bara är 3 partier kanske du kan spela 2 partier nästa vecka i stället.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by Fredda »

1: Visst, ingen spelare ska vara borta fast förr eller senare kommer det att inträffa.

2: Tanken med att ha en större liga där alla möter alla gör att man måste visa prov på större kontinuerligt och därmed långvarig matchform. Ytterligare, även fast du försöker lösa gruppindelningar med lottning så kan det också bli så att grupperna mer eller mindre blir detsamma, vilket vore trist.

Men jag är självklart helt överens om att vi kan testa detta system i praktiken (eftersom det är det enda system vi har atm) och om det fungerar så kör vi på!

Ytterligare saker att diskutera om systemet tills nästa gruppindelning:

* Förstår inte riktigt hur gruppindelning går till, varför är jag alltid i grupp 1? Kommer gruppindelningen att förändras beroende på resultat i turneringen? Istället för att seeda efter gor så seedar man efter resultat? Isf blir min nästa punkt lite meningslös =)

* Personligen tycker jag att Peder Wiklunds gor borde räknas som 2400, eftersom det är hans verkliga om han spelar en turnering. (Detta beror på att han rankade upp sig från 2d till 4d under EGC 2008 när han gick 9-0. När man rankar upp sig 2 steg så resetas ens EGF-poäng, tyvärr bor han väldigt långt norrut och har inte haft möjligheten att spela en turnering sedan dess.)
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
ejlo
Posts: 53
Joined: 09 May 2004, 11:12
Location: Linköping

Re: Uttagning av lag till European Team Go

Post by ejlo »

Borde inte Kanadensisk Byo-yomi användas, som i huvudtävlingen?
Post Reply