Förbättring av den svenska turneringssituationen

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Kanin »

Till att börja med vill jag säga att den här tråden och kringliggande diskussioner glädjer mig enormt. Det är verkligen kul att se lite gnista och passion i gosverige. Man får hoppas att det håller i sig.

Nu till mina tankar kring turneringssituationen:

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att den svenska turneringsscenen inte är en enhet. Det är inte ett etablissemang som kan kritiseras eller förändras i ett svep. Nåja, möjligen finns där en viss enhetlighet i och med turneringsklasserna A, B och C som Svenska Goförbundet dikterat, och kanske kunde man se det som ett etablissemang om förbundet hade varit mer aktivt och styrande. Men så har det inte förhållit sig de senaste åren. Istället är det så att de turneringar som finns är anordnade av enstaka individer från enstaka klubbar. Man får anta att den som anordnar en turnering också vill anordna en turnering och jag är den första att hålla med om att: känns det inte kul att ordna en turnering, då ska man inte heller behöva göra det. Här finns givetvis fritt spelrum, vem som helst får anordna vad slags goaktivitet de än behagar, med eller utan tävlingsmoment och prispengar. Däremot finns det inte fritt spelrum om man t.ex. vill klassas som B-turnering. Varför är detta viktigt för många arrangörer? Jo, för att det är en attraherande faktor med VM-poäng och rankingpoäng. Folk vill åka på turneringar som känns officiella, seriösa och prestigefyllda.

Det officiella klassificeringar, höga prispengar och högt antal starka spelare bidrar med till en turnering är just detta. Genom detta skapas ett klimat som är gynsamt för gosverige som helhet. Unga och/eller nya spelare får något att sikta på. De får förebilder och målsättningar. Som numera gammal i gemet kan jag bara minnas tillbaka till när jag själv var kyu-spelare och åkte på mina första turneringar. Det fanns få saker som var så häftigt som att få se de starkaste spelarna mötas i kraftmätningar på brädet. Ofta placerade på särskild plats i spellokalen, kanske på en scen. Där satt de - giganterna (som man tyckte då). Varenda liten detalj togs till vara på , Martin Li som satt och slog sig i nacken med sin ihopvikta solfjäder. Vesa Laatikainen som, hör och häpna, knäckte en starköl mitt under finalpartiet. Och så vidare. Så småningom vågade man också börja fråga dessa mästare om hjälp, kanske få lite råd eller tips. Och självklart var de alltid hjälpsamma. Dessa var stora ögonblick för en liten nybörjare, men kan knappast jämföras med hur stort det kändes när man hade haft några bra första ronder och för första gången själv lottades upp på scenen och fick möta någon av dessa mästare.

Med detta vill jag säga att, ja, att locka starka spelare kan vara oerhört viktigt för en lyckad turnering. Andra saker som är viktiga för en lyckad turnering är:

*Bra och tidig annonsering, helst i kombination med kontinuerligt påminnande på olika forum. SM i Norrköping var, som någon redan nämnt, ett praktexempel på detta.
*Schysst lokal och bra billiga alternativ på övernattning och förtäring.

Överhuvudtaget, den som organiserar en turnering och vill att den ska bli lyckad gör klokt i att kontakta de som tidigare lyckats för att få tips och att lyssna till och känna av alla de förslag som ges. ÄVEN om dessa förslag kommer från ett internetforum och kan kännas som ett mycket-snack-liten-verkstad-slap-in-the-face för den som faktiskt gör något. Håll huvudet högt och bär fanan starkt och stolt. Jag hejar på er!

Precis som cjr befinner jag mig inte i Sverige just nu. Jag kan inte ta en aktiv del i att organisera någon turnering där. Istället försöker jag dra mitt strå till stacken genom att organisera det Svenska laget i Pandanet-ligan samt inspirera nybörjare på nätet när jag har tid. Att just inspirera och motivera är något som starkare spelare kan bidra med, och det planerar åtminstone jag att bli bättre på. Om argumentet ska vara att starka spelare är viktiga som förebilder, ja, då får man se till att vara förebild också ;)

Tack för ordet, och håll lågan vid liv i gosverige!
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by A-lan »

lp wrote:ok, vem döljer sig då bakom A-lan?
A-lan.
Kanin wrote:Det är många som ganska tydligt har förklarat varför högre prispengar kan leda till högre deltagarantal på en turnering. Att du envist framhåller att "det påverkar främst/bara de starkaste spelarna" är förbluffande när så många har givit bra exempel på hur detta inte stämmer.
Bara för att folk har sagt saker som, för de som redan håller med om att högre prispengar leder till fler deltagare, verkar förklara varför det leder till fler deltagare, betyder inte att det faktiskt har tydligt förklarats.

Din, helt oprovocerat, allmänt nedlåtande ton och samt rena förolämpningarna i slutet av inlägget, är heller inte värst konstruktivt eller lämpligt.
A-lan wrote:Då menar på att prispengarna höjer statusen för turneringen?
Statusen för turneringen påverkas väl ändå minst lika mycket av en del andra faktorer, så som antalet deltagare, mängden starka spelare som tenderar att komma...påverkan på kvalificering till SM/VM och sånt...
Här visar du att du förstår länken mellan en turnerings status och antalet starka spelare.
...
Och?
Talar vi om att öka statusen för turneringar?
Nej.
Vi talar om att öka deltagandet.
...och sen verkar du ha missat, att jag heller inte anser att prispengarna vore en viktig punkt för att locka starka spelare.

Statusen gör det inte direkt mer intressant för svagare spelare att komma.
EGC hade iofs så stor status att det lockade folk, men dock bara för att det också hade stort antal deltagare.
Samt att det är en väldigt hög status.
Det är inget man kan skapa, av att öka prispengarna.
Att misslyckas med att se länken mellan högre status och högre deltagarantal vittnar antagligen mer om tjurskallighet än om äkta intellektuell inkompetens. Oavsett vilket är det bara tröttsamt.
Att säga att det är självklart, visar inte på att det stämmer eller att det vore självklart.
Det må verka självklart för dig, men det betyder inte att det är självklart för andra.
Anser man att något är självklart, så betyder det ofta att man faktiskt inte tänkt igenom det (eftersom man inte tycker det behövs, då det är så självklart).

Vissa anser att det är självklart att schizofreni betyder att man har multipla personligheter.
Vissa anser att det är självklart att den mesta av vår värme går ut genom huvudet.
Vissa anser att det är självklart att Napoleon var kort.
Inget av det stämmer.

Vissa anser att kristendom är självklart.
Vissa anser att hinduism är självklart.
Vissa förstår sig inte på varken kristendom eller hinduism.
De kan inte alla ha rätt.

Så vitt jag kan se, så skulle prispengar bara "locka" starka spelare, i det att det täcker resekostnaderna. Dvs det lockar de tekniskt sätt inte, utan det tar bort en sak som skulle få de att inte komma.
Att det sedan kan påverka statusen, är lite bakvänt.
Det är snarare att hög status gör så att man måste ha högre prispengar, pga folks förväntningar om prispengar.

Förväntningen/förhoppningen om att vinna en massa pengar, anser jag inte vara en så stor motiverande faktor. Dock kan för låga prispengar för en stor turnering, göra att man tycker att man får för lite (pga förväntningarna man allmänt har).
Studier om motivation och lycka, tenderar att visa på att ökat antal pengar, inte är värst effektivt för att göra människor mer motiverade eller lyckliga.
Är någon fattig, så blir de lyckligare av att ha mer pengar.
Om någon får "för lite" pengar (som mindre än reskostnaderna eller för lite för en turnering av den statusen), så ökar motivationen om de får mer pengar.
...men bortom det, så tjänar man inget på det.
Tvärtom.

Det finns gott om forskning som visar på det.
Här är en video, som sammanfattar en del sånt här: http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Sen kan det vara nyttigt att inse hur "bra" "sunt förnuft" är: http://www.youtube.com/watch?v=60uJ7sOx_1A
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by sestir »

Det där var ett intressant föredrag A-lan! Jag tror att du har rätt i att höjda prispengar i många fall kommer att vara kontraproduktivt för sitt syfte att öka deltagarantalet, men att det är effektivt i vissa fall. Å andra sidan tror jag inte att en fortsatt diskussion om det skulle ge något. Eftersom varken du eller jag kommer att ha någon möjlighet att tjäna väsentliga mängder pengar på go kan vi låta dem tro på sina teser.

En sammanfattning av youtube-föreläsningen är att pengapriser fungerar bra som motivation vid rent mekaniskt arbete, t ex gräva diken. Vid arbeten som kräver tankeverksamhet har de däremot ingen effekt eller, om mycket pengar delas ut, motsatt effekt. Det som fungerar bäst för att motivera människor i samband med tankeverksamhet är: självständighet, förkovring och att uppnå ett självdefinierat högre syfte.

En tillämpning på go skulle vara att prispengar motiverar de som kan vinna dem att komma till turneringar - en mekanisk uppgift. Men det motiverar dem inte att spela bättre, snarare tvärt om ifall det är en stor prissumma.

Självständighet uppnås främst vid fritt spel på internet och i klubben. På en turnering spelar man enligt ett schema, men ett visst mått av självständighet måste finnas i form av möjligheten att avstå från att delta i turneringar. Förkovring: seminarier i samband med turneringar kan ha effekt.

Vi kan nämna marknadsföringens 7 P:n också.
Produkt: Själva go-partierna, utrustning i gott skick, gynnsamma omständigheter för att spela bra, rank-och ratingssystem fungerar.
Pris:
Plats: Turneringar förekommer i Göteborg, Linköping, V-ås och Sthlm. Förr även i Lund och Leksand och ibland på något extra ställe. Det lägre deltagarantalet kan till mer än hälften förklaras med att det hålls färre turneringar i Sydsverige och Norrland.
Reklam:
Process: Under menyvalet "Spela Go" på goforbundet.se borde finnas ett avsnitt om turneringar som turneringsarrangörer kan länka till för att förklara för nybörjare vad de kan förvänta sig på en turnering. Den som vill hjälpa till att skriva kan kontakta mig på KGS fr o m 16 juni. (jag har lite tjockt fram dit)
Folk: Vi kan alla arbeta på att vara trevliga, förstående och omtänksamma. Vi kan blogga.
Byggnader:
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Fredda »

Till att börja med:

A-lan: Flera personer har nämnt anledningar till varför _de_ (personliga åsikter, precis som din) anser att det är viktigt att toppspelare kommer till turneringar. Antingen väljer du att ignorera de påstående som har presenteras (för det har varit _flera_ eller så håller du helt enkelt inte med.

Oavsett av vilket påstående som stämmer, så har du rätt till din personliga åsikt och du har presenterat den. Du behöver inte bedriva din tes något ytterligare, vi har förstått att du anser att starka spelare inte ska få höga prissummor, och det verkar som att du är i en minoritet.

Jag vill inte diskutera detta ytterligare. Jag tycker att många personer har uttryckt att något måste förändras för att locka starka spelare i framtiden och en poäng har blivit gjord. Ytterligare diskussion om exakt hur vi ska gå tillväga tycker jag ska diskuteras på Peters utmärkta tråd (viewtopic.php?f=1&t=1494). Jag vill inte snöa in mig på detta ämne något ytterligare.

Hur vi ska få fler nybörjare till Gosverige är något som måste diskuteras, men förhoppningsvis passar det bättre i en annan tråd. Även om det sker sällan, så tillkommer det ett tillskott av nybörjare. Hur ska vi locka dessa nybörjare till turneringar?

Jag skulle jättegärna höra idéer både från turneringsarrangörer och andra insatta om exakt hur vi ska motivera och vad som är viktigast. Det som redan presenterats i denna tråd är.

1. Anmälningssida 3 månader i förväg. Detta är viktigt eftersom om det finns en eller två nybörjare anmälda så är det mer troligt att mer anmäler sig. (Det är denna logik vi utgår från, right?)
2. Klubbmiljö? Om det finns folk som arrangerar sig för nybörjarna på klubben och försöker motivera dom till att delta i en kommande turnering (kanske samordnar resa) så är det mer troligt att de kommer?

Vad mer? Vad är viktigast för nybörjare (eller personer som aldrig deltagit i en turnering!) Vad motiverar? Mitt mål är att vi ska identifera ett flertal punkter och kunna sammanfatta det i ett dokument som läggs upp på en lämplig sida, för framtida turneringar och turneringsarrangörer.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by A-lan »

sestir wrote:En tillämpning på go skulle vara att prispengar motiverar de som kan vinna dem att komma till turneringar - en mekanisk uppgift.
Hm... det var ett intressant perspektiv.

Dock är det, som sagt, att motivera enbart de starkaste, på bekostnad utav resurser för alla andra
...medans man egentligen borde satsa på att få ner resekostnader och boendekostnader för besökare i allmänhet, samt se till att starka spelare kan tjäna pengar på att lära ut och hålla seminarier.
Då ser man till att använda resurserna åt att motivera alla, inklusive de starka, samt få de starka att kunna få pengar samtidigt som man lockar svagare spelare.
Fredda wrote:A-lan: Flera personer har nämnt anledningar till varför _de_ (personliga åsikter, precis som din) anser att det är viktigt att toppspelare kommer till turneringar. Antingen väljer du att ignorera de påstående som har presenteras (för det har varit _flera_ eller så håller du helt enkelt inte med.
Jag gör varken eller.
Jag ser inte hur försöken till förklaringar, faktiskt ska ha förklarat det.
Ni har gett vad ni anser vara förklaringar, vilket jag inser och uppskattar, men...
Jag ignorerar inte förklaringarna, jag ser bara inte hur de ska ha förklarat det de skulle, utan att förklaringarna själva skulle förklaras vidare.

...att det sen är personliga åsikter (på båda sidor):
Ja, det borde väl egentligen vara självklart. Vad annars skulle det vara?
Sen anser jag dock att jag faktiskt har förklaringar, som till viss del pekar på forskning, medans ni inte riktigt lyckats förklara eran åsikt, men det är en annan femma.
Du behöver inte bedriva din tes något ytterligare
Jag har bara pratat mer om det, för att jag svarat på andra som pratat mer om det.
Det är ju inte så det pratats så mycket om det här, bara för att jag drivit det.
Andra har frågat, ifrågasatt och kommenterat det, vilket jag då känt att jag behövt svara på. "It takes two to tango", som sagt.

Jag har ju insett, efter några inlägg, att jag inte verkar vara så enormt trolig, till att övertala de som faktiskt kommer att fatta besluten.
Iaf inte på kort sikt.
...men bara för att man inte helt övertygar alla, så betyder det inte att man inte lyckas påverka alls, så jag anser inte att det är förgäves.

Sen kan det vara nyttigt att komma ihåg att jag faktiskt, mer eller mindre, helhjärtat håller med om allt du sagt om att locka folk till turneringar. (bortsett från just den här punkten, då)
Jag vill inte diskutera detta ytterligare.
Bara den meningen och att helt enkelt sluta diskutera det, är tillräckligt.
Det är väldigt enkelt och knappast något besvär.
Det behövdes inte flera paragrafer för att förklara att du inte vill prata om det.
1. Anmälningssida 3 månader i förväg.
Minst.
2. Klubbmiljö? Om det finns folk som arrangerar sig för nybörjarna på klubben och försöker motivera dom till att delta i en kommande turnering (kanske samordnar resa) så är det mer troligt att de kommer?
En aktiv klubb är onekligen viktigt av flera skäl.
Det får de att hålla igång spelandet, det gör det potentiellt billigare att åka (pga samåkning), det betyder att nybörjare har lättare för att våga åka (då resten av klubben är moraliskt stöd), de har bättre koll på att/var/när turneringarna sker, de är säkra på att ha folk att prata med under turneringen (inte under partierna då, men...), de har folk som kan berätta vad man har att förvänta sig på en turnering...
Daniel
Posts: 39
Joined: 27 Jan 2006, 13:05

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Daniel »

Jag känner att vi kanske fastnat lite i frågan om prispengar, personligen tycker jag de är viktiga och borde öka när det blir fler deltagare på en turnering.
Vissa kanske upplever avgiften som en dålig investering om de inte har nån chans att vinna, men jag känner att de partier jag får mot starka spelare oftast är prisvärda. Nu till något helt annat...

En sak jag har upplevt att nyare spelare har som invändning mot att åka på tävling är att de är för svaga och bara kommer att förlora. Vi som varit med tidigare vet att man ändå kan få spännande partier.

Ett alternativ skulle vara att arrangera ett event som inte har huvudfokus på själva tävlingen utan undervisning och sidoarrangemang som en inkörsport för nybörjare men även med möjligheter för utveckling för starkare spelare, vi kanske borde kalla det för konvent eller något istället för tävling.

Om någon (tex Lund) skulle arrangera detta, kommer det några nybörjare? Erfarna spelare?

Vi har försök annorlunda tävlingar förut (snabb-go). Då har vi mest lyckats locka relativt lokala spelare men få från resten av Sverige.
Vad skulle krävas för att få hit duktiga lärare (tex Fredrik)? Realistiskt är kanske att ordna allt med resa och boende till de som undervisar + lite fickpengar beroende på deltagarantal.
Lex
Posts: 7
Joined: 13 Mar 2010, 13:08
Location: Flen

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Lex »

1. Bra förslag, enkelt att åstadkomma. Kostar i princip inget, inget besvär alls faktiskt. Pissenkelt. Vet inte hur effektivt det kommer vara för att få dit fler spelare, men det är enkelt att åstadkomma och som kan generera intresse.

2. Seminarium, sure, det kanske kan locka de spelare som är intresserade av sådant. Personligen har jag inte något intresse av seminarium, så jag är varken för eller mot. De som deltar i seminariet kan betala till läraren.

3. Såklart man vill ha vettigt motstånd på turneringarna. Däremot till priset av att subventionera bra spelare? Nej. Jag har inget intresse av att ge andra mina pengar. Såklart jag kan betala min del för att hålla i turneringen, hyra av lokal, osv., men ser inget skäl varför relativt svaga spelare som jag själv ska ge pengar till den starkaste. Man kan ju hålla i en vadslagning om för de som är intresserade. Så större prispeng ställer jag mig negativ inför, rentutav kompromisslöst negativ inför.
a. Simultanmöjligheter låter toppen för de som är intresserade. Kanske rentutav något jag skulle kunna ställa upp på. <
b. Seminarium? Se punkt 2.
c. Privatlektioner låter intressant, det är något jag själv uppskattar. Dock, personligen, kan jag få gratislektioner av dan-vänner på KGS, då jag själv inte är dan spelare så finns det inte riktigt något behov av mig att få lektioner av en hög-dan spelare. Så skulle jag betala på en turnering för att få något jag annars kan få gratis? Troligen inte. Kanske det skulle vara mer effektivt med en IRL lektion än KGS, men viktigast är, för mig, helt enkelt att ha kul.

4. Vet inte. Har inte tänkt igenom Junior-förslaget tillräckligt för att ställa mig positiv eller negativ till det.

5. Jo, motivera nybörjare är viktigt. Hur? Vet inte. Jag ser turneringar mest som ett socialt event. Så för mig så är det kul att träffa vänner och det runtomkring. Inte bara spelet i sig, även om det är kul.

6. Låter faktiskt som en bra tanke.

7. Samma som för punk 2.

Jag, som sagt, ser turneringar som ett socialt event. Det är det primära för mig. Träffa människor och ha det skoj. En upplevelse, först och främst. Spela seriösa partier kan man göra på KGS. Därav att jag numera inte prioriterar svenska turneringar, utan istället sparar pengar för EGC o dyl, för det finns ganska många utomlands jag vill träffa. Maximize the social gain from the money spent.
Lex
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by henric »

Det är bra att frågan om att få fler deltagare på turneringarna diskuteras såhär,
och jag kan bara instämma i många av de ideer som framförts i tråden, t.ex:

* Det är mycket viktigt att turneringarna annonseras i god tid. Erfarenheten visar klart och tydligt
att detta är en mycket viktig faktor. Från förbundets sida försökte vi knuffa i den riktningen med hjälp
av de regler som ställdes upp för B-turneringar etc. när regelverket senast sågs över. Personligen
tycker jag att reglerna ser mycket eleganta och rationella ut, men i praktiken har de inte efterlevts så
väl, särskilt inte om man fokuserar på det viktiga: tid och plats måste anslås offentligt och det bör gå att
registrera sig och se en lista över anmälda spelare tidigt. I princip kostar det ju inte arrangörerna något att
vara tidigt ute, ändå ha vi sett stora brister i praktiken. Jag tror att vi har en period med för få personer
som är beredda att engagera sig i turneringsarrangerandet, det blir stora osäkerheter då.

* När turneringen är annonserad gäller det nog att påminna folk lite då och då, så att de förblir
medvetna om arrangemanget, det är ju en nödvändig förutsättning för att de ska bestämma sig för att
åka. Mer PR-verksamhet helt enkelt.

* Det har hela tiden varit viktigt med gratis eller billigt boende för att få många deltagare, eftersom många
potentiella deltagare har små resurser, för att de är relativt unga, studerande osv. Det kan dock vara lättare sagt
än gjort, så tex i Stockholm.

* Det är mycket viktigt att klubbarna fungerar bra. Då blir det lätt att prata ihop sig om att åka på turnering.
Klubbarna är också det som håller verksamheten mellan turneringarna igång, liksom det är i klubbarna vi har
grupper av personer som orkar hålla i turneringar.

* Frågan om prispengar: A-lan efterlyser en förklaring på hur prispengar skulle kunna påverka deltagandet.
Situationen är den att flera starka spelare alltid har uttryckt önskemål om prispengarna, om vi ska ta dem på
orden så är det en beaktansvärd faktor åtminstone för några av de starka spelarna. Många spelare på alla
nivåer brukar säga att de vill ha spännande partier med jämstarka ELLER NÅGOT STARKARE spelare, både för att
det är roligare, för att ha chans att få lära sig något och för att kunna bli upprankade. Hypotesen är alltså att
vissa starka spelare lockas av prispengar, de lite svagare lockas av att dessa starka spelare kommer och de
ännu lite svagare spelarna lockas av att det andra skiktet kommer, och så vidare, ner till botten på listan.
Man kan knappast påstå att denna hypotes är orimlig, den verkar plausibel, men en annan fråga är HUR viktiga
prispengar är, till exempel jämfört med andra saker som turneringsbudgeten kan användas till.
Personligen tycker jag att det verkar lite ynkligt med mindre än säg 1500 i förstapris i de viktigaste nationella
turneringarna, för om man vinner en turnering bör man åtminstone få sina resekostnader täckta tycker jag.

Arrangörer är ju som tur är fria att pröva sig fram, så lär de sig förhoppningsvis vad som funkar.
Den kommande Göteborgsturneringen har en lysande registreringslista, trots att prispengarna ser minst sagt
snåla ut, man undrar ju hur Göteborgarna gjort för att få dit så många starka spelare. De har bjudit in ett
antal starka amatörer säger de... hur då? An offer they couldn't refuse, som det heter i Gudfadern?

* Jag vill tillägga att det vid sidan om prispengarna finns annat som kan locka starka spelare till turneringar,
som VM-poängen och äran i mer immateriella belöningar. Jag har alltid tyckt att förbundet konsekvent bör
utforma reglerna för mästerskap, VM-kvalificering och sådant så att de stimulerar turneringsdeltagande.
Och så har det väl i stort sett blivit. Men jag anser ju till exempel att kvalificeringen till SM-toppgruppen
inte borde ha varit i praktiken baserad på rankning, utan på resultat i kvalificeringsturneringarna.
Allt det där debatterades dock på ett årsmöte för ett antal år sedan och majoriteten tyckte inte som jag.

* Vad betyder anmälningsavgiften? Den är ju oftast låg jämfört med andra kostnader kring att delta,
men har kanske ändå sin betydelse? I Stockholm har vi ofta kört med gratis deltagande för unga spelare,
spelare under 10k, spelare som spelar sin första turnering osv. Jag gissar att det är bra. Jag tycker att
klubbarna bör vara så levande att de kan klara sina normala kostnader, för utrustning och sådant, från
medlemsavgifter, så att de inte behöver belasta turneringsbudgetarna.

* Det finns några misslyckade satsningar jag vill nämna. Svenska Pokalen var till exempel ett försök att
skapa stimulans för de spelare som inte har någon rimlig chans att vinna prispengar eller kvalificera sig för
Asienresor. I princip tyckte jag alltid att idén var utmärkt. Men i praktiken var det tungrott att administrera,
dyrt i avsaknad av sponsor och svårt att skapa tillräcklig uppmärksamhet kring. Plus att vi misslyckades med att
få till en riktig fysisk pokal som skulle vara attraktiv. "Svenska Klubbpokalen" var ett sätt att försöka få
uppmärksamhet på ett tävlingsmoment mellan klubbar som skulle stimulera turneringsdeltagande, jag tyckte det
borde kunna fungera men det gjorde det nog inte, och även i detta fall blev det aldrig någon fysisk pokal som kunde
dra blickarna till sig. Svenska Pokalen och Svenska Klubbpokalen var båda utformade så att de skulle stimulera både
högt deltagande och bra prestationer.

* Kanske det går att göra mer med symboliska (=billiga) medel, som fler mästerskap, titlar, medaljer, diplom,
hederslistor, mer uppmärksamhet helt enkelt, som kan stimulera deltagande?

* Proffsbesök, seminarier osv nämns ofta som attraktivt. Det är de nog, men det är svårt att utnyttja tex ett proffs
effektivt under en helgturnering, när det är tänkt att spela egna partier hela dagarna. När det finns möjlighet att lägga
till tid för sådant är det förstås bra. Men Fredrik har rätt i att det i de flesta avseenden går precis lika bra att satsa lite
pengar på att motivera våra starkaste spelare att hålla lektioner och genomgångar.

* Jag tror att det finns stora möjligheter för pigga arrangörer att hitta på nyheter som gör det mer spännande att
komma till deras turneringar, enligt principen att omväxling förnöjer. Det kan ju gälla till exempel trevliga ställen
att spela på, intressanta kringarrangemang, nya turneringsformat osv.

* Man måste nog vara medveten om att olika spelare deltar av olika skäl, för en del är tävlingsmomentet det helt
avgörande medan andra åker mer för den sociala sidan. Arrangörerna bör i görligaste mån tänka på alla
potentiella deltagare.

* Som arrangör är man skulle jag säga i första hand ute efter den positiva känslan i att ha ordnat något som
fungerar bra och som deltagarna trivs med. Det är verkligen tillfredsställande att titta ut över en väl fungerande
goturnering och se alla gospelare uppslukade av sina partier, eller engagerade i några trevliga sociala aktiviteter.
Möjligen kan det vara sporrande med lite konkurrens mellan arrangörer också, kanske är det kul för
göteborgare att bräcka Stockholm till exempel, men sånt kommer nog en bra bit under den rena glädjen i att ha
fått något lyckat att hända. Det är oftast inte någon ohyggligt stor uppgift att anordna en svensk goturnering,
men det är ändå ofta rätt tungt om det blir för få personer som faktiskt hjälper till och tar ansvar. Vilka som har
tid och lust att fixa turneringar och sådant fluktuerar naturligtvis. Livaktiga klubbar är antagligen a och o om
turneringsverksamheten ska fungera.

mvh
Henric
Post Reply