World Amateur Go Championship 2013

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Carmelo
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 00:00

World Amateur Go Championship 2013

Post by Carmelo »

Goförbundet har nu fått en inbjudan till "World Amateur Go Championship 2013".


Här är det word-dokument vi fick med inbjudan:
http://www.mediafire.com/view/?i9ighu798fkv5g5


Nedan är det e-mail vi fick med inbjudan:

Dear Sirs,

We are very pleased to inform you that the 34th World Amateur Go Championship will be held
in Sendai city in Japan from 31 August 2013.

Attached are general information and the entry form of the 34th W.A.G.C. in Sendai.

We would highly appreciate your kind cooperation in submitting us the entry form filled in by 31 March 2013.

In order to confirm that you have received this letter,
please kindly send us confirmation of receipt by return email by 10 February 2013.

If you have any questions about the tournament, please feel free to email us.

Kind regards,

Tom Urasoe

******************************************
Overseas Dept. The Nihon Ki-in
Tel:+81-3-3288-8727
Fax:+81-3-3239-0899
Website: http://www.nihonkiin.or.jp/index-e.htm




Jag skickar anmälningsformuläret till den som vi bestämer ska få åka.

MVH
Goförbundets sekreterare:
Carmelo Jorda
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by lp »

Toppen Carmelo!

Mvh
Leif
Leif P
Klas
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2007, 15:43

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Klas »

Jag är intresserad av att åka
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Kanin »

Följande har hänt så vitt jag vet:

Klas ville åka på VM och var den med högst antal VM-poäng som uttryckt intresse. Han kommunicerade tydligt med förbundets ordförande sekreterare att han ville åka både här på forumet och via mail. Han förhörde sig också om resebidraget fortfarande delades ut, så som det gjorts förr. Ordföranden Sekreteraren väntade med att ge besked om resebidrag och huruvida Klas fick åka eller inte till sista anmälningsdag för Sveriges medverkan i turneringen. Klas fick då veta att inget resebidrag delas ut i år men att han blivit utvald att åka på VM. Då han inte har råd att åka utan resebidraget tvingas han tacka nej.

Nu har sista anmälningsdag redan passerat och det är antagligen för sent för Sverige att skicka någon på VM. Jag finner det svårt att tro att ingen av de 36 spelare vars namn finns med på VM-poänglistan skulle vara intresserad av en tiodagarsresa till Japan där allt utom flygbiljett är betalt (mat, hotell etc) samt att få spela i den mest attraktiva turneringen som finns för amatörspelare. Men vad som nu verkar ha skett är att på grund av bristande kommunikation och/eller engagemang från förbundets sida kommer antagligen ingen få åka. Jag tycker detta är helt åt skogen och är mycket besviken på att det har blivit såhär.

(om någon vill åka på VM kan det förstås ändå vara värt ett försök att komma in med en sen anmälan)

Jag hoppas att det på stämman väljs in styrelsemedlemmar som faktiskt bryr sig om svensk go och att det i framtiden aldrig händer något sånt här igen!

EDIT: Förlåt, jag fick för mig att Carmelo var ordföranden, men han är sekreterare? Jag ska också skriva att jag inte vill anklaga någon för att uppsåtligt ha förstört chanserna för Sverige att skicka representant på amatör-VM (om de nu är förstörda). Jag förstår att de flesta i styrelsen har jobbat i motvind i många år och att det är lätt att tappa motivationen. Vet också att samtliga har gjort mycket för svensk go genom åren. Det är alltså framförallt situationen jag är besviken på. Hoppas på en ljusare framtid för svensk go.
Last edited by Kanin on 06 Apr 2013, 11:47, edited 1 time in total.
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
Jakob
Posts: 16
Joined: 23 May 2012, 10:25
Location: Karlstad

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Jakob »

Jag fick ju åka på KPMC fast sista anmälningsdag passerat när jag skicka in anmälan (pga liknande problem). Så det måste vara värt att testa att göra en sen anmälan snarast. Det är ju tråkigt om Sverige inte har någon representant alls så jag tycker att vem som helst borde få åka nu om det går, oavsett om det finns VM-poäng eller inte.

För övrigt tycker jag att någon som kan borde uppdatera tabellen med VM-poäng så att den blir aktuell, men det gör väl ingen skillnad när det gäller den här saken.
Boo^^
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2005, 13:22

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Boo^^ »

Kanin wrote:inget resebidrag delas ut i år
Mitt svaga minne säger att något sådant inte alls har beslutats. Sedan när har bidraget dragits in? What did I miss?
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Kanin »

Boo^^ wrote:
Kanin wrote:inget resebidrag delas ut i år
Mitt svaga minne säger att något sådant inte alls har beslutats. Sedan när har bidraget dragits in? What did I miss?
Förbundet har inte råd att dela ut resebidraget. Se Henrics tråd om förbundets finansiering: viewtopic.php?f=1&t=1540
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by lp »

Det är klart att det är åt skogen!

Jag har ända sedan Japan Air Lines slopade sponsringen av VM-resor sagt att SGF inte kan bära denna kostnad.
Trots det så beslutades att VM-bidrag på 5000 kr. skulle delas ut.
Enda sättet att rädda situationen var att få in sponsring, vilket vi också fick genom Henric och mig själv.
I år vill vi inte sponsra detta.
Det har i alla fall gjort att go-sverige fått upp ögonen för situationens allvar, och det är ju jättebra.
Jag tror att om vi har någon att anmäla så får Sverige vara med, trots att anmälningstiden har gått ut.

Så, det går kanske att skaka fram en sponsor så att Klas kan åka, annars så finns det säkert någon som kan betala själv.

5000 kr borde inte vara så svårt att få fram, om 10 personer delar på det är det 500 kr.
Är det omöjligt?
Leif P
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Eskil »

Jag har härmed det stora nöjet att meddela att Charlie Åkerblom 4D representerar Sverige i World Amateur Go Championship 2013 i Japan.

Något av det första vi i den nya styrelsen gjorde efter årsmötet var att uppdatera VM-poängen (http://vmpoang.goforbundet.se/year-2012.html) för att snabbt kunna hitta en representant för Sverige. Charlie fick frågan efter att de två med flest vm-poäng i slutet av 2012, Erik Ouchterlony 3D och Klas Almrot 4D, tackat nej. Styrelsen har beslutat att stödja Charlies resa till Japan med 3000 kronor som resebidrag från förbundet.

Vi ser fram emot att höra om Charlies erfarenheter under WAGC 2013 och önskar honom lycka till!

Mvh
Eskil, ordförande SGF
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: World Amateur Go Championship 2013

Post by Fredda »

Tummen upp!
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Post Reply