Lag-EM 2014-2015

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Hej alla go-intresserade,
Sverige fick den 18:e augusti information från EGF om att Lag-EM kommer att anordnas även kommande säsong d.v.s. hösten 2014 + våren 2015. Tävlingen spelas online på Pandanet IGS och Sverige ingår precis som förra året i den högst rankade gruppen, den så kallade A-ligan. De fyra bäst placerade lagen i A-ligan får spela final under EGC 2015. Hemsidan för turneringen är ännu inte helt uppdaterad men om en vecka så kommer sidan att fyllas på med ny information, bland annat vilka personer som ingår i respektive lag. Jag är mycket glad att Sverige även denna säsong är med i A-ligan och jag ser fram emot många spännande matcher för det svenska laget!

Format och rankingpoäng
Matcherna spelas online på Pandanet IGS, all information och regler finns på Hemsidan för turneringen. Även om matcherna spelas online så kommer de att rapporteras in i EGD som en "European Tournament Class C"-turnering, se t.ex. förra årets A-liga här. Den officiella matchdagen är tisdagar (detta kan ändras för enstaka bord och matcher om de inblandade godkänner detta).

Uttagning
Jag har tagit på mig rollen som lagkaptén detta år och håller i skrivande stund på att ta ut årets lag. Laget består av maximalt 12 spelare + lagkaptén. Alla måste vara svenska medborgare. Ordningen inom laget bestäms enligt turneringsreglerna av GoR, alltså poängplacering relativt andra svenska spelare i EGD:s lista. Förra året så togs delar av laget ut direkt på GoR och några platser tillsattes via en kvalturnering online. Tyvärr har vi kort om tid för att tillsätta laget, det måste nämligen vara gjort den här veckan. Alternativet är att välja spelare enligt GoR. Detta, att välja spelare direkt på GoR, riskerar att missa starka spelare som inte tävlat i GoR-grundande turneringar. Jag hade därför gärna sett att vi haft mer tid för att kunna ha en turnering för att fylla några av lagplatserna. Men, med kort om tid så riskerar en turnering istället att missa spelare som inte kan dela i en kvalturnering med kort varsel. Därför har jag beslutat att detta år enbart välja spelare direkt på GoR. Jag håller just nu på att fråga spelare i turordning enligt GoR-listan. Jag återkommer med mer information här så snart laget är bestämt.

Hör av er här eller till mig om ni har några frågor om Lag-EM.
Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Laget bestämt för lag-EM 2014/2015

Post by Eskil »

Hej igen,
Nu är Sveriges lag till kommande säsong av Lag-EM bestämt. Uttagningen har, som beskrivits ovan, skett på GoR. Jag har frågat de spelare enligt listan om de vill och kan vara med, och vid nekande svar så har frågan gått vidare till nästa person. I varje rond spelar fyra bord parallellt, men eftersom inte alla spelare har möjlighet att spela varje gång (vi är ju amatörer och kan inte alltid prioritera Lag-EM högst) så behöver laget bestå av mer än fyra spelare för att vara säker på att Sverige alltid kan ställa upp med fyra spelare. EGF har beslutat att laget kan bestå av mellan 6 och 12 spelare. Vi fick även denna säsong ihop det maximala antalet av 12 starka spelare som är beredda att representera Sverige. Vilka som ingår i laget kan ni se på Pandanets sida för det svenska laget (ordnat enligt GoR, rank enligt RK). Jag agerar lagkaptén men kommer inte att spela. Fredrik Blomback agerar vice lagkaptén utifall att jag får förhinder.

Matcherna spelas online på Pandanet IGS. Så fort jag fått bekräftat av EGF att lottningen är slutgiltigt bestämd för kommande säsong så kommer jag att ta ut fyra spelare till varje match. Jag kommer då att höra av mig till alla i laget och fråga vilka som vill och kan spela i varje rond. Vilka som spelar beslutas i turordning enligt listan ovan (EGF har beslutat att spelarlistan sorteras på GoR). Det kan tyckas osannolikt att till exempel Kim ska få spela, men faktum är att under förra säsongen så spelades flera matcher med spelare från platserna 10-12 i listan.

Sverige har nu spelat i den högsta A-ligan i fyra av fem säsonger och det har varit många tuffa partier varav flera härliga vinster. Jag är glad över att vi fick ett lag med starka spelare på alla de 12 platserna, och jag ser fram emot en bra och spännande säsong av Lag-EM. Heja hela laget!

Eskil, lagkaptén för Sverige i Lag-EM i Go 2014/2015
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by sestir »

Bra lag!
Det blir nog en rysare att hänga kvar i A-ligan i år också.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Hej igen alla
Nästa match i Lag-EM i Go spelas mot Ukraina den 7:e oktober kl 20:00. Jag har nu beslutat att det svenska laget blir:
1. Fredrik
2. Charlie
3. John
4. Martin
Reserver i denna omgång (om någon av spelarna ovan för förhinder med kort varsel) är
5. Peder Wiklund
6. Jakob Bing
7. Micael Svensson

Vad händer nu?
Jag kontaktar Ukrainas lagkaptén snarast och anmäler vårt lag enligt de fyra ovan.

Vad ska jag göra som spelare?
Toppa formen och var online på Pandanet-IGS senast kl 19:30 den 7:e oktober. Detta gäller även reserverna för denna match.

Jag ser fram emot matcherna, Ukraina är farliga men det är vi också. Jag hör av mig igen dagarna innan matchen med påminnelser, men boka in kvällen den 7:e redan nu.

Allt gott,
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Hej Go-Sverige,
Idag börjar nästa säsong av Lag-EM i Go. Varje lag ställer upp med fyra personer och matcherna spelas parallellt på Pandanet IGS (http://pandanet-igs.com/communities/eur ... unds/225#4). Sverige möter Ukraina och matcherna börjar ikväll kl 20. Charlie Åkerblom, John Karlsson, Martin Li och Peder Wiklund spelar för Sverige. Välkomna alla intresserade att kolla på matcherna och heja på Sverige!
/Eskil, lagkaptén i EM-laget
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Ikväll spelades den första ronden av Lag-EM säsong 2014/2015. Sverige mötte Ukraina, men trots tappert spel så blev det tyvärr förlust 4-0 för Sverige. Jag är ändå glad över bra spel från det svenska laget, det var spännande matcher och vi hade helt klart chansen i alla fyra. Men, Ukraina är ett av Europas absolut bästa lag, de vann A-ligan förra året (säsong 2013/2014). Jag är därför mycket nöjd med kvällens insats trots förlusterna. Tack Charlie Åkerblom, John Karlsson, Martin Li och Peder Wiklund för att ni spelade ikväll. Nu lyfter vi blicken framåt mot nästa match den 4:e November då vi möter Rumänien! Jag återkommer med laguppställning när det närmar sig.

Eskil / Lagkaptén 2014-2015
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Tisdagen den 4:e november kl 20 börjar andra ronden av Lag-EM. Sverige är som förra säsongen med och tävlar i den högsta ligan, vår lag kan du se här. Denna tisdag så möter vi Rumänien, ett av Europas starkaste länder sätt till topp-spelare. Vi hoppas ändå på att spela minst oavgjort mot Rumänien då vi har starka spelare även i det svenska laget. Vilka som spelar för Sverige annonseras snarast här på forumet samt Facebook. Välkomna alla att titta på matcherna, de spelas online på Pandanet-IGS, men något bräde brukar även speglas i Svenska rummet på KGS.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Hej alla,
Det är nu bestämt att laget som spelar för Sverige mot Rumänien på kvällen den 4:e november blir:
1. Fredrik Blomback 6D
2. Charlie Åkerblom 4D
3. Jakob Bing 3D
4. Micael Svensson 2D
Reserver utifall någon av spelarna ovan får förhinder akut är John Karlsson 4D och Kim Johansson 1D. Rumänien har flera mycket starka spelare i laget, men de fyra ovan är helt klart farliga nog att ta fajten. Vi får se exakt vilka som spelar för Rumänien, det kan ändras fram till matchstart. Jag är övertygad om att vårt lag kan bjuda på spel på hög nivå och jag ser fram emot matcherna!
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Hej alla,
Ikväll spelas alltså rond 2 i Lag-EM där Sverige möter Rumänien. Schemat för kvällen finns här: http://pandanet-igs.com/communities/eur ... unds/226#2. Välkomna att titta på matcherna på Pandanet IGS!

Eskil, Lagkaptén
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2014-2015

Post by Eskil »

Hej alla,
Igår spelade Sverige mot Rumänien, en kort personlig sammanfattning av matcherna finns här. Väl spelat, det var mycket spännande att se på matcherna!

Nästa rond spelas den 25:e november kl 20 och vi möter då Finland. Jag ber alla i det Svenska laget att anmäla om ni har tid och lust att spela i denna rond snarst, dock senast nästa fredag den 14:e kl 12 så att jag hinner skicka laguppställning och tid till EGF.

Mvh
Eskil
Post Reply