Haveri i uttagningen till par-VM

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
eq
Posts: 28
Joined: 07 May 2004, 21:42
Contact:

Haveri i uttagningen till par-VM

Post by eq »

Hej!

Sverige har fått möjlighet att delta i par-VM igen, jättekul! Vad som inte är så kul är hur styrelsen har hanterat det. Det har inte funnits någon lista över par-poängen, något som är styrelsens ansvar att ordna. Istället för att sammanställa en (något som skulle vara lätt, eftersom alla historiska resultat finns på nätet) och istället för att lägga ut information om att en sådan lista behövs, alternativt efterfråga personer som är intresserade av att åka, väljer styrelsen ut en person och frågar denne om hen är intresserad av att åka och att den personen får välja partner själv.

Jag har sammanställt en lista över poäng, som visar att det par som i första hand ska tillfrågas att få åka till Japan är Liya Sang och Martin Li, i andra hand Lova Wåhlin och Klas Almroth, och i tredje hand Kerstin Bergström och Charlie Åkerblom. Jag har då tittat på samtliga EM, NM och SM sedan 2006. Om styrelsen inte är nöjd med min lista är det som sagt inte så svårt att själva leta upp de historiska resultaten och göra en ny lista.

Reglerna för parpoäng togs fram just för att inte sådana här tråkiga situationer ska uppstå, och jag tycker att det är anmärkningsvärt hur styrelsen har valt att hantera situationen. Med de enkla och tydliga riktlinjer som satts upp finns det inga svårigheter att välja ut Sveriges representanter i enlighet med reglerna, något som jag vill ska ske snarast.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by pel »

:shock:
Hur i hela?
Daje10
Posts: 9
Joined: 24 Apr 2015, 22:59

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Daje10 »

Uttagningarna är inte klara, styrelsen kommer kontakta de potentiella kandidaterna.

MVH
/Styrelsen
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Eskil »

Hej alla par-VM-intresserade,

Sverige har alltså fått en inbjudan till par-VM 2016, vad roligt! Men, det verkar finnas oklarheter om hur representanterna till Par-VM ska utses. Jag har gjort ett försök att reda ut det hela som jag hoppas kan hjälpa alla intresserade en bit på vägen.

KORT VERSION: http://goforbundet.se/vmpar

LÅNG VERSION:

Hur man räknar poäng
Reglerna för uttagning till par-VM finns här på SGFs hemsida. Enligt dessa tilldelas de tävlande poäng i olika tävlingar. Då få par-go turneringar ordnats i Sverige så innebär detta i praktiken att poäng samlas i par-EM, par-NM och par-SM om någon av dessa turneringar arrangeras. Enligt reglerna samlar både paren och de individuella spelarna poäng. Jag noterar här att dessa två poängskalor är redundanta om paren är fasta och inte byter spelpartners, eftersom individernas poängökning då alltid är samma som parens poängökning. Reglerna är lika de som finns för (single-)VM-poäng, med en viktig skillnad: Enligt §12 i par-VM reglerna så justeras poängen först när någon blir utsett till representant för Sverige. I single-reglerna så justeras poängen på årets första dag, oavsett om någon svensk representant utsågs eller inte. Detta har betydelse eftersom uttagning till par-VM sker sällan. Men, par-VM verkar alltid spelas kring November månad, vilket oftast är den sista par-turneringen på året (då par-EM, SM, NM spelas på våren). Par-poängen för nästa år kan alltså behållas från föregående år, såvida det inte spelades VM föregående år. Då bör allas poäng minskas till heltalsdelen av 0.75*poängen.

Tidigare listor över par-poäng

En lista över Par-go-poäng har sammanställts av Charlie Åkerblom men verkar aldrig ha lagts upp på SGFs hemsida av någon sittande eller föregående styrelse. Tyvärr verkar denna omtalade lista vara försvunnen sedan många år och jag har aldrig sett den listan (jag har även kollat med Basti Weidemyr som under en tid hade listan på sitt webhotell, men han har inte heller någon kopia kvar på listan). Kerstin Bergström gjorde en ansträngning för att räkna samman poängen i nuläget (2016). Jag fick denna lista, men den är inkomplett: det saknas t.ex. resultat från par-EM 2009 (då Charlie och Kerstin borde få 5 poäng) och referenser till resultattabeller från de olika partävlingarna. Jag bedömde att jag, med några timmar ledig denna söndag, borde kunna komplettera Kerstins lista med den information som saknas.

Relevant tidsspann för dagens uttagning:
Regler för uttagning till par-VM har troligen beslutats av tidigare årsmöten. Tyvärr saknas många protokoll på sidan för SGFs protokoll (inklusive det från 2016!) men jag har hittat relevanta formuleringar från 2005 och 2007.
Enligt årsmötet 2005 §13 gäller att “Mötet beslutade också att systemet ska gälla från noll poäng idag, dvs parturneringar före detta årsmöte räknas inte in för kvalificering.“ Alltså torde äldre resultat inte vara relevanta för dagens uttagning. MEN (!!!) i det protokoll från årsmötet 2007 som finns på SGFs hemsida finns EXAKT samma hela stycke (!) i protokollet som §16. Det knäppa är att i detta stycke, som finns i båda protokollen, nämns att en punkt om “sponsorpengar för par-EM” ska diskuteras under övriga frågor. Denna finns med i protokollet från 2005 men inte från 2007. Eftersom båda protokollen har samma mall (typsnitt etc.) och det saknas en uppföljning av sponsringen för par-EM i övriga frågor från 2007 så antar jag följande: Protokollet från 2005 gäller, och stycket om par-VM i protokollet från 2007 ska ignoreras då §16 där troligen är copy-paste från 2005-mallen. Inga av dessa PDFer är inscannade i justerat skick, så det kan mycket väl vara ett utkast till protokoll som ligger på hemsidan. Jag har flera gånger efterlyst protokoll från tidigare årsmöten utan större framgång. Detta är ett exempel på varför det är så viktigt att se till att protokollen stämmer.
Slutsats: Resultat från poänggrundande turneringar efter årsmötet 2005 ska beaktas. Den PDF som finns från 2005 har inga VM-regler bifogade, men jag antar att de som finns på SGFs hemsida gäller.

En ny lista över par-VM-poäng
Jag har, baserat på Kerstins lista, letat efter resultat från par-VM, par-EM, par-NM och par-SM och funnit följande.
Resultaten från par-VM, där det står vilka som representerat Sverige och alltså ska få sina poäng nollställda, finns på http://www.pairgo.or.jp/amateur/champio ... list_e.htm och där kan vi läsa:
2013: Charlie och Kerstin, http://www.pairgo.or.jp/amateur/24th/pl ... ults_e.htm (13/32)
2010: Charlie och Kerstin, http://www.pairgo.or.jp/amateur/21st/pl ... ults_e.htm (22/32)
2006: Charlie och Kerstin, http://www.pairgo.or.jp/amateur/17th/pl ... ults_e.htm (27/32)
2003: Kerstin och Carl Johan, http://www.pairgo.or.jp/amateur/14th/e/results.htm (18/32)
Jag har här kollat alla resultat från 1997 och framåt. De år som utelämnats ovan saknade Svenska representanter.
För par-EM finns resultatenhttp://eurogofed.org/results/ och där finner vi
2016: Charlie & Kerstin http://eurogofed.org/results/pairs/epgc2016.htm
2014: Klas & Lova http://eurogofed.org/results/pairs/epgc2014.htm
2009: Charlie & Kerstin http://eurogofed.org/results/pairs/epgc2009.htm
2008: Charlie & Kerstin http://eurogofed.org/results/pairs/epgc2008.htm
2006: Charlie & Kerstin http://eurogofed.org/results/pairs/epgc2006.htm
Även här har jag kollat från 1997 och framåt, och utelämnade år saknar svenska representanter. Åren ovan har ett svenskt par, som då enligt reglerna får 5 poäng per tävling.
Par-SM och Par-NM
Enligt gamla Go-blad samt information på forumet så verkar det inte ha spelats någon Par-SM eller par-NM tävling efter 2008. Jag hittar heller inga resultat innan 2006. Det behöver inte betyda att det inte finns några, så jag tar tacksamt emot kompletterande information (men de har troligen ingen relevans för dagens poäng ändå, efter beslutet 2005).
Jag har hittat följande poänggrundande resultat:
Par-NM 2008 (sidan 18 i http://goforbundet.se/web/sites/default ... 2008_2.pdf):
Charlie & Kerstin 5p, Liya & Martin 3p, Sofia & John 2p
Par-SM 2008 (hela listan från viewtopic.php?f=7&t=1024&start=10, top 2 nämns även på sidan 19 i http://goforbundet.se/web/sites/default ... 2008_2.pdf):
Liya & Martin5p, Kerstin & Charlie 3p, John & Sofia 2p, Joakim & Sara-Linn 1p
Par-SM 2007 (sidan 9 i http://goforbundet.se/web/sites/default ... 2007_2.pdf):
Liya & Martin 5p, Kerstin & Charlie 3p, Maria & Christoffer 2p, Jenny & Daniel 1p, Lisa & Peder 1p, Monica & Fredrik 1p
Par-SM 2006 (sidan 19 i http://goforbundet.se/web/sites/default ... 2006_2.pdf):
Jag tror inte Qi Xiaoluo var svensk medborgare då hon annars hade haft vanliga single-VM-poäng också, samt att jag vet att hon flyttat tillbaka till Kina kring 2010. Därför har jag exkluderat hennes par från poängen (enligt §1). Det innebär för denna turnering:
Liya & Martin 5p, Kerstin & Charlie 3p, Maria & Cristoffer 1.5p, Daniel & Jenny 1.5p (där de två sista paren delar på 2+1 poäng enligt reglerna).
Såvitt jag kan se innebär denna lista att paren och individerna har samma poäng, denna distinktion är alltså redundant här. Därför tänkte jag att jag kunde kopiera koden som används för att beräkna VM-poängen för individer och skapa en motsvarande databas för par-VM-poäng. Genom att lägga in alla resultat individuellt ovan så fås en lista på alla individer. Jag har gjort detta och resultatet finns att se på “http://goforbundet.se/vmpar”. Här har jag antagit att VM-poängs-reglerna varit oförändrade genom alla år. Kom ihåg att i tävlingarna ovan så har de par med högst individuella poäng också högst par-poäng. Alltså kan uttagning ske enligt reglerna §10a till e.

Tidigare uttagningar i brist på en poänglista
Det känns rimligt att kort nämna att uttagningar skett utan tillgång till en fullständig lista. År 2013 när jag gick med i styrelsen så var i stort sett allt styrelsearbete eftersatt och det saknades uppdaterade listor både på medlemmar och (single)-VM-poäng. När Sverige blev inbjudet till Par-VM 2013 så blev dåvarande styrelse överraskad då vi inte visste att Sverige hade chans att få en plats i par-VM. Vi hade fokuserat på bl.a. arbete med en ny hemsida för att sedan kunna uppdatera all information som saknades, men ännu inte kommit till listan över par-VM-poäng. Därför annonserade vi inbjudan 2013 här på forumet och bestämde oss för att ta ut representanter enligt §10b. Vi bedömde att §13 var tillämpbar här, alltså att avsaknad av regler var ett tveksamt fall och styrelsen kunde då besluta om hur vi skulle göra. Notera att samma resonemang förts även år 2012.

Ansvar för VM-poängen
Enligt §14 i par-VM-reglerna gäller att SGFs styrelse är ansvarig för att poängen bokförs etc. Den nitiske kan därför hålla samtliga styrelser sedan 2005 ansvariga för att poängen inte bokförts på hemsidan, inklusive de år då jag var ordförande. Den ännu mer nitiske kan dock hänvisa till det faktum att inget justerat protokoll finns som tydligt visar vilka regler som gäller. Istället verkar initiativ från energiska individer (som t.ex. Charlie, Kerstin, jag själv) genom åren ha hållt par-VM-poängen uppdaterade. Denna oklarhet har i teorin varit uppenbar för medlemmarna sedan många år. Om medlemmarna fann detta prioriterat så hade de säkert utkrävt ansvar av styrelserna genom åren under respektive årsmöten. Detta verkar dock inte ha skett, troligen eftersom Sverige inte får inbjudan till Par-VM så ofta (och därmed frågan inte aktualiseras så ofta) samt att intresset för par-GO (tyvärr) är svalare än för “vanligt” go. Med detta stycke vill jag argumentera för att skuld-frågan är ganska ointressant. Låt oss istället alla fokusera den energi vi har för par-GO-VM-poäng framåt - genom att tillsammans se till att nuvarande lista (http://goforbundet.se/vmpar) hålls uppdaterad och komplett.

Motion till årsmötet 2017
Jag förstår inte riktigt syftet med att låta paren samla egna poäng. Det verkar bara användbart om två par har samma individuella poäng men olika par-poäng, vilket är en ovanlig situation givet att de flesta paren i Sverige verkar ha samma spelpartners genom åren. Något som är tydligt är däremot att kravet att bokföra dubbla poäng gör det svårare att hålla VM-poängen uppdaterade, vilket kan vara en bidragande orsak till att detta släpat efter. Jag yrkar därför på att reglerna för par-VM-poäng uppdateras till att endast bokföra individuella poäng (även om dessa nås genom par-tävlan) för att förenkla systemet. Jag tycker §10b-e räcker för att skilja mellan par-kombinationer som har samma poäng.

Par-VM 2016
EDIT: Jag trodde tidigare att Charlie och Kerstin skulle vara först på tur, men jag hade missat en subtraktion av VM-poäng. Jag har rättat till detta, och nu är Liya+Martin först på 9 poäng, se http://goforbundet.se/vmpar. Men: Kolla gärna mina räkningar, jag kan ha missat något.

Mvh
Eskil, ordförande emeritus
Klas
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2007, 15:43

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Klas »

Har lite synpynkter runt hela den här cirkusen. Jag talar bara för mig och inte för min pargo-partner. Folk frågar sig varför intresset är så svalt för att spela pargo i Sverige. Det är för mig ganska uppenbart, och det är med viss själviskhet och mycket frustration som jag skriver detta.

Vi har ett poängsystem för uttagning av våra representanter, utan några som helst svenska turneringar att samla poäng i. Vi har situationer där inga poäng finns utdelade och representanter skall utses, och kalabaliken handlar inte om systemet är opassande för situationen, utan snarare att detta föråldrade regelverk inte följs till punkt och pricka.

Hur är det möjligt för ett nytt par att ta sig in och börja med pargo? Det finns så bra incitament med pargo-vm i potten sägs det. Det är konstigt att intresset inte är högre när en jätterolig resa till VM står på spel. Jag och Lova var jätteintresserade och tränade aktivt med mål att få delta i VM. Tyvärr fanns inga pargo-turneringar att samla poäng i Sverige. Charlie och Kerstin som åkt de två tidigare tillfällena fick då platsen då deras medelrank var en halv Dan högre. Snopet tyckte jag. Vi får försöka hitta en passande turnering utomlands så vi kan bli uttagna nästa gång tänkte vi. Vi åkte till Finnland på EM för att tjäna lite poäng, tur att det var såpass nära. Väldigt kul turnering och vi var jättenöjda med vår prestation!

Nu när en lista upprättats från 2006 är naturligtvis vi inte i toppen, vi har bara spelat pargo i ca 3 år.

Hur ska då ett par som är nyfikna och taggade för att få åka på VM göra? Dessa som ni förundras över varför de inte visar större intresse. Hur tolkar framtida intressenter systemet? Är de taggade på att toppa en lista som folk började klättra på för 10 år sedan? "Sugen på Par-go sa du? Ingen spelar det längre men om du håller på 3-4 år kan du få åka till Japan, tror vi, kanske. Låter bra va?"

Jag tycker att det viktigaste med en uttagning är att få rotation på våra pargo-deltagare, speciellt när inbjudan kommer så sällan. Om man vill främja pargo så bör man ge nya intressenter en rimlig chans att kunna delta. Om inga poäng alls har samlats kan man väl i alla fall anordna en enkel play-off mellan de intresserade. Det är väl ändå grundtanken med systemet, att skapa intresse. Men reglerna utformades för ett klimat med kanske 4-5 möjliga turneringar i Sverige att samla poäng i innan nästa uttagningsperiod. Tycker inte vi behöver bli bokstavstroende och hämta högaffeln när styrelsen använder sin tolkningsrätt i detta högst tveksamma pargo-klimat.

Vi tävlar just nu i att åka på fler go-resor till utlandet än konkurrensen, ingen särskilt intresseväckande tävling.

MVH // KLAS ALMROTH
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Kanin »

Detta riktar sig framförallt till Klas inlägg.

För det första håller jag med om mycket i inlägget. Systemet är dysfunktionellt då parturneringar har slutat anordnas. När jag säger att intresset för pargo har minskat så inkluderar jag det faktum att turneringarna har slutat anordnas, och också att frågan om pargo har ägnats väldigt liten tid under de senaste årens årsmöten.

För den sakens skull kan inte styrelsen helt plötsligt ta regelvidriga beslut, det tror jag även att de som sitter i styrelsen idag håller med om. Det vore orättvist mot de som försöker kvalificera sig i enlighet med rådande regelsystem. Som t.ex. Klas och Lova som åkte på par-EM i Finland, vilket gjort att de för närvarande ligger näst på tur att få åka. Dessutom vore det att underminera förbundets trovärdighet.

Jag håller som sagt med om att nuvarande system inte fungerar bra. Den som är intresserad av att ändra på systemet är förstås välkommen att ta upp det på nästa årsmöte. Jag tror att all typ av engagemang skulle vara välkommet faktiskt. Personligen skulle jag ställa mig bakom nästan vilket system som helst som passar bättre i nuvarande klimat. Än hellre skulle jag se att klimatet förändras till att fler parturneringar anordnas i Sverige och att fler visar intresse för pargo. Vad som krävs för att få till en sådan förändring är oklart, men en bra start är nog att någon engagerar sig i att anordna sådana turneringar och lyfter frågan på årsmötet. Till skillnad från Klas tror jag inte att poängsystemet är den enda anledningen till att pargo har minskat i Sverige. Det låter som en grov förenkling som det inte finns belägg för. Pargo i Sverige har alltid varit litet, och fick egentligen en liten boom efter att VM-poängsystemet infördes men dog snabbt ut, antagligen till stor del för att det fanns så få deltagare på turneringarna.

Vill man se mer pargoaktivitet i Sverige får man nog vara beredd att jobba för det. Detsamma gäller om man vill se ett annat system för VM-uttagningen.
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
Klas
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2007, 15:43

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Klas »

Om man kan tolka mitt inlägg som att jag tycker poängsystemet är "den enda anledningen till att pargo har minskat i Sverige" har man nog tolkat min text väldigt liberalt, ironiskt nog. Det låter synnerligen som en grov förenkling. Att försvara konstruerade nidbilder har jag inte tid eller ork till.

Det krävs en del jobb för att få förändring, det har blivit tydligt. Men om ni förespråkade förändring med samma vigilans som ni agerar bromskloss så tror jag det största arbetet är över.
Daje10
Posts: 9
Joined: 24 Apr 2015, 22:59

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Daje10 »

"styrelsen helt plötsligt ta regelvidriga beslut" -Charlie

Det är din åsikt och får stå för dig.
Daje10
Posts: 9
Joined: 24 Apr 2015, 22:59

Re: Haveri i uttagningen till par-VM

Post by Daje10 »

Som ni märkt har det varit många turer kring par go den senaste veckan. Det som blivit tydligt är att vi i styrelsen behöver se över reglerna kring själva uttagningen. Vi arbetar också för att det förhoppningsvis skall bli fler par go turneringar framöver också.

Vi skulle vara jätte intresserade av att få höra era tankar kring det hela, är det några delar av reglerna ni tycker fungerar dåligt eller bra, i så fall varför? Hur skulle ni vilja att reglerna såg ut i framtiden om vi nu beslutar att göra om dem. Och slutligen har ni några idéer kring hur man kan göra par go mer relevant i go Sverige?

Ni kan antingen återkoppla direkt till mig (bo.daniel.jensen (kanelbulle) gmail.com) eller till styrelsen (styrelsen (kanelbulle) goforbundet.se).
Post Reply