Regler för go - en kortfattad PDF

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Regler för go - en kortfattad PDF

Post by Eskil »

Hej alla,
Jag har med stöd av styrelsen tagit fram en sammanfattning över de regler som vanligen används för att spela Go i Sverige. Jag vore dock tacksam för ytterligare tankar och synpunkter, både ris och ros, för att göra dokumentet bättre. Jag vill hålla det på max fyra sidor så att det går att skriva ut i halvstorlek på ett dubbelsidigt A4, det är ett bra format att ha med på olika evenemang. Därför finns det en maxgräns för hur mycket innehåll som kan vara med. Men jag välkomnar all konstruktiv kritik på hur detta utrymmet kan användas ännu bättre. Ta gärna en titt, de finns att ladda ner som PDF här: http://goforbundet.se/web/node/125

Gnistan som tände detta skrivande vara att jag fick se de regler som tidigare låg på http://www.spelregler.org/go-regler/ och insåg att de var i princip rent nonsens, någon konstig blandning av Othello och livlig fantasi. Det var ett problem eftersom denna sida var första träffen om man sökte på "go regler" på Google. Sedan en tid tillbaka så har spelregler.org ersatt den tidigare texten med en ny som i princip rakt av är baserad på de regler som jag länkat ovan. En del bilder saknas och lite text bör ändras, men i stort så är det samma och i mitt tycke mycket bättre nu - nu hittar folk som Googlar iallafall användbara regler.

Förutom att uppdatera spelregler.org så är tanken med PDF-dokumentet att vara en hjälp när man vill lära eller lära ut Go. Till exempel så har vi i Göteborg varit på diverse evenemang (Världskulturmuséet, picknick-festival, Teater/spel-dagar etc.) där vi fått frågan "Aha, det här var kul! Har ni reglerna någonstans?" och om vi då haft med oss några regler så har folk alltid uppskattat att få ett exemplar. Men, tidigare versioner har i mina ögon saknat ett och annat. Därför skrev jag ihop en ny version och har sedan fått synpunkter från SGFs styrelse och några ytterligare ögon. Jag hoppas att dokumentet kan vara användbart, och som sagt - kom gärna med konstruktiva förslag på förbättringar.

Mvh
Eskil
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by sestir »

På den sidan låg tidigare en 1-sidas pdf med regler som jag hade skrivit. Det var en blandning av AGA-regler, Nyzeeländska och Japansk tradition. Tyvärr bytte jag dator ungefär när SGFs hemsida gjordes om. Är det någon som har en kopia av den filen? Jag la ned ganska mycket arbete på att få till de reglerna så att de kunde användas i turneringsspel så det vore synd om de försvann för gott.
Och jag har inte tid att göra om det.

På svenska turneringar används ingen regelsamling alls utan domaren dömer partierna utifrån Japansk tradition. Själva turneringen brukar följa någon sorts (oskriven?) Nordisk tradition för hur turneringar genomförs men ska egentligen följa EGFs turneringsordning. Det kan vara lämpligt med en kommentar vid pdf:en du gjorde som säger att de reglerna inte används på turneringar.

Ofta säger man slarvigt att Japanska regler används på turneringarna men det stämmer inte. Nihon-Kiins regler motsäger sig själva och kan ge absurda resultat i synnerhet när två nybörjare ber domaren om hjälp att räkna poäng i partiets slutskede. (Därför följer man traditionen och Nihon-kiins exempelsamling istället (i Norden), eller använder AGA-regler(i Kontinentala Europa)). Ikeda Toshios regler är bland de få Japanska regler som fungerar, men de används tyvärr inte.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by Eskil »

Hej Basti,
Först: Med "den sidan" antar jag att du menar "spelregler.org". Du skriver om 1-sidas pdf med regler. Såvitt jag minns texten så var den många, många fler sidor och det var flera saker som kändes uppenbart fel. Så jag misstänker att det kan ha funnits en version där mellan den du beskriver och den som SGF ersatte för ett drygt år sedan. Tyvärr verkar de som ligger bakom spelregler.org ha väldigt lite tid, och kanske också ett varierande intresse för att redigera sidan. Jag fick nämligen snabbt gehör för SGF nya förslag när jag kontaktade dem, och de ordnade in början på texten och några bilder på någon timme. Sen har jag flera gånger sedan dess (nu mer än ett år) påpekat att det saknas bilder från PDF-en, och att de ska redigera texten mer (t.ex. inte skriva "Officiella regler" - något de hittade på själv). Men det har inte hänt något. Jag ska försöka att trycka på igen om att de ska redigera klart texten och, som jag tidigare föreslagit, poängtera att vidare information finns på svenska goförbundets hemsida.

Sen: Jag delar din uppfattning om att "turneringsregler" är ett vagt begrepp, och att det framförallt är tradition som utövas.. I praktiken fungerar "traditionen" i mitt tycke bra under svenska turneringar, även om de flesta är medvetna om att de regler som tillämpas inte finns klart nerskrivna och heller ej kan sägas var helt vattentäta alla gånger. Om man kan göra en kort och koncis summering av reglerna, som fortfarande är rätt, så är det fantastiskt bra. Ofta verkar det dock bli antingen kort och slarvigt (men då användbart för många nybörjare) eller långt och korrekt (och då oanvändbart för de flesta nybörjare). En del människor vill ju ha alla instruktioner i detalj innan de påbörjar något, medans andra vill prova med minimal mängd instruktioner. Jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra båda dessa grupper nöjda med samma dokument. Därför vore det bästa om det fanns två olika: ett med utförliga turneringsregler och ett med en enklare (och därför inte helt komplett) sammanfattning, liknande den som nu redan finns.

Från den återkoppling jag fått under alla arrangemang vi haft så verkar det som att spelregler.org bör ha den enkla, korta, men då kanske något slarviga versionen för att vara ett användbart stöd för att sprida spelet bland nya. Men, det kan i mitt tycke med fördel kompletteras med en rigorös regelsamling någonstans på goforbundet.se, som kan länkas till för den intresserade utifån det kortare regelhäftet. De regler du sammanställt låter intressanta. Vet du om de någon gång passerat goforbundet.se? Och isåfall var de fanns eller vad filen hette eller innehöll? Vi bytte ju hemsida för flera år sedan, men jag har en backup av allt tidigare material som fanns då jag kom med i styrelsen. Om jag har något nyckelord eller plats att leta efter så kan jag leta i denna backup och se om jag hittar något spår av ditt dokument.

Mvh
Eskil
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by sestir »

Eskil wrote:Med "den sidan" antar jag att du menar "spelregler.org".
Nej, den har jag inte haft med att göra. :D
Jag tror filen länkades från den här adressen under år 2012: http://goforbundet.se/spela-go/regler och att den var sparad i CMS Made Simples media-katalog.
Eskil wrote:Om man kan göra en kort och koncis summering av reglerna, som fortfarande är rätt, så är det fantastiskt bra. Ofta verkar det dock bli antingen kort och slarvigt (men då användbart för många nybörjare) eller långt och korrekt (och då oanvändbart för de flesta nybörjare). En del människor vill ju ha alla instruktioner i detalj innan de påbörjar något, medans andra vill prova med minimal mängd instruktioner. Jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra båda dessa grupper nöjda med samma dokument. Därför vore det bästa om det fanns två olika: ett med utförliga turneringsregler och ett med en enklare (och därför inte helt komplett) sammanfattning, liknande den som nu redan finns.
Helt riktigt!

Eftersom de flesta idag (egentligen för fem år sedan när jag senast hörde det diskuteras) vill behålla traditionen kommer traditionen att behållas ända tills något ungdomsgäng får för sig att det är dags att göra en förändring, vilket kan hända helt plötsligt eller inte alls. Om det händer vore det önskvärt om det sker i riktning mot:

1. enklare och mer kortfattade regler med färre undantag
2. regler som ger ungefär samma resultat för area-scoring och territory-scoring
3. regler som används i andra länder och i synnerhet de närliggande.

Punkterna 1-2 uppfylls av Ikedaregler och Nyzeeländska, 1-3 uppfylls av AGA-regler men med längre textmassa.

Den här sidan: http://goforbundet.se/web/node/125 skulle med fördel kunna nämna att det som används vid Nordiska turneringar inte är något regelset utan Japansk proffstradition. Någon sida skulle också kunna länka till AGA-regler eftersom det är till hjälp för den som tänker delta i kontinentala turneringar. Eller till de reglerna jag skrev ihop, men eftersom hittills ingen har länkat till dem tror jag att vi helt objektivt kan betrakta dem som impopulära.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by Eskil »

Toppen att du mindes var de fanns - jag hittade dem! Vilket fint jobb du gjort med reglerna, verkligen bra!

Jag har lagt upp dem på http://goforbundet.se/web/node/125 tillsammans med de andra. Jag har försökt skriva lite kring reglerna på sidan för att förklara de olika häftena. Säg gärna till om något kan förbättras.

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by Eskil »

Nu har reglerna på http://www.spelregler.org/go-regler/ äntligen uppdaterats till att innehålla alla bilder. Det står fortfarande att de är "de officiella reglerna för go" vilket inte stämmer då detta är kompakta regler ämnade mest för nybörjare. Men ändå, fint att ha bilderna på plats. Folk hade klagat innan på sidan då bilderna saknades, så uppenbarligen var det flera som letade efter reglerna. Bra att de nu kan hitta dem i sin helhet.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by sestir »

Tack för att du hittade dem!
I den första versionen så används ordet "sträng" för stenar som är sammankopplade, medan i den andra versionen så används ordet "grupp". Båda betyder samma sak.
Nja ... sträng/string och kedja/chain brukar betyda samma sak och användas om hopkopplade stenar medan grupp/group används om stenar som kan förväntas dela samma öde (fångas tillsammans eller leva tillsammans) men som ännu inte nödvändigtvis sitter ihop.
T ex bildar svarts stenar en grupp och vits stenar (1, 3 och 5) en grupp i den här bilden:

Image

Dessutom är det den första versionen som använder uttrycket grupp. :D
Men nu börjar regelsidan på goforbundet.se se riktigt bra ut, tycker jag.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by Eskil »

Bra invändning mot min begreppsförvirring om strängar och grupper - jag håller med dig helt. Jag tog bort den meningen eftersom den mest var tänkt som ett exempel, reglerna står ju bra för sig själva ändå.

Gott att sidan börjar ta sig. Säg till om det finns fler förbättringsförslag.
User avatar
bjorn
Posts: 37
Joined: 09 May 2004, 18:11
Location: Lund

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by bjorn »

"förväntas dela samma öde" ... är en av de bästa formuleringar jag sett på länge.
Du har inte funderat på en diplomatkarriär?
/Björn
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Regler för go - en kortfattad PDF

Post by sestir »

bjorn wrote:Du har inte funderat på en diplomatkarriär?
Jag är rädd att min näsa inte är tillräckligt spetsig men jag emottar tacksamt tips (PM eftersom det är OT vs tråden) och tar gärna jobb utomlands. :mrgreen:
Post Reply