Framtida format för SM?

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Framtida format för SM?

Post by henric »

På det gamla forumet hade vi ju en tråd om hur SM ska se ut i framtiden. Det har uttryckts önskemål om att få en toppgrupp eller slutspelsturnering där de starkaste spelarna kan mötas och göra upp om SM-titeln, istället för att som nu ha en öppen MacMahonturnering.

Nästa år är 6 juni på en måndag, så där finns möjlighet att spela SM i det traditionella formatet över tre dagar. Från och med 2006 kan det däremot bli problem att hitta tre lediga dagar i rad ( stort tack till Sveriges riksdag m.fl. för denna begåvade förändring). Så om vi vill ändra formatet på SM så kan det väl vara naturligt att planera för en ny modell till 2006.

Vill vi ha en slutspelsgrupp? Hur ska man i så fall kvalificera sig till slutspel? Ska vi ha kvar ett öppet SM där man kan kvalificera sig till slutspel? Ska man kunna kvalificera sig på andra vis, t.ex. som vinnare av någon av våra övriga turneringar, eller som bäst placerad i någon annan turnering vid sidan av dem som redan är kvalificerade för slutspel?
Ska man rentav ha en slutlig match mot den regerande svenske mästaren?
Ska VM-uttagningen också ändras drastiskt, eller ska vi bygga vidare på
det existerande systemet?

Varför inte diskutera dessa saker i lugn och ro på en tråd här, och eventuellt bestämma något nytt på årsmötet nästa år.

mvh
henric
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Jag skulle gärna se något liknande system för SM-titeln som det är i japan för honinbo-titeln... Fast i något mer kompakt form... massa ideer men inget konkret tyvärr... inte än. Jag har inte hunnit tänka så mycket på saken.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

Jag vet inte hur titelmatcher fungerar borta i Asien men det vore helt klart intressant med en turnering där man slutligen möter den som för tillfället innehar titeln. Ivarjefall blir det lite mer spännande för de som inte har chansen att ta sig upp på den nivån. Men det kanske är frustrerande för de som faktiskt har chansen att titelhållaren inte behöver "kämpa" utan bara behöver försvara.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

jalabalongoflupp..

Post by sestir »

Jag har hört den synpunkten framföras att för många tävlingar är för lika varann. Ett nytt koncept vore nog bra.

Är det bestämt ännu var SM 2005 ska gå?
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: jalabalongoflupp..

Post by henric »

sestir wrote:Jag har hört den synpunkten framföras att för många tävlingar är för lika varann. Ett nytt koncept vore nog bra.

Är det bestämt ännu var SM 2005 ska gå?
Ja, SM 2005 är tänkt att gå i Uppsala. Pem säger att det
nog blir helgen 4-6/6.

mvh
h.
Post Reply