Om systemet bakom den nya hemsidan

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Om systemet bakom den nya hemsidan

Post by Carl Johan »

Vi har vid flera tillfällen diskuterat hur viktigt det är att:

1. flera personer kan administrera hemsidan och att den är skapad på så sätt att flera personer enkelt kan utveckla den.

2. sidan ligger på ett webhotell, så att vi inte är beroende av någon enskild person för att den ska hållas uppe.


Att det nu finns en hemsida är förstås jättebra, men hur går det med ovanstående punkter? Finns det någon möjlighet för fler än WoBo att uppdatera hemsidan än, och kommer det att finnas det snart?
jpyllman
Posts: 24
Joined: 23 May 2004, 07:44
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by jpyllman »

Tycker att det va synd att den wiki wiki sidan som fanns förut för länge sen inte fick något genomslag. Då hade typ alla kunnat lägga upp saker. Och kör man en bra wiki wiki kan man ju låsa vissa sidor så bara vissa grupper får ändra. Så att man vet att officiella sidor för förbundet verkligen är förbundet som skrivit.
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Post by kettil »

Go Wiki!!!
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Förslag, GIS

Post by sestir »

Jag stödjer också principiellt en wiki men min erfarenhet (.wow.) säger mig att där det går ska man använda en automatiserad lösning som bygger på dynamisk repressentation av innehåll i en databas.

Detta skulle fungera för:

- Svenska go-spelarlistan
- turneringskalendern
- registrering till turnering
- klubblistan
- rankningskommitteens upprankningar

Jag har gjort en liten demo-applet och lagt den här. Den fungerar inte fullt ut men kan ge en kännsla för hur ett nytt system skulle kunna se ut.

Edit:
Eftersom projektet nu är igång behövs ingen demo såjag plockar bort adressen. Sista server-materialet borta. Nu kan jag ha datorn avstängd på natten och slipper ha två kopior av appleten. Skönt. :)
end edit

Jag gillar inte att jobba i onödan men om jag får klartecken av ansvariga så behöver jag bara en medhjälpare som kan programmera de script som kopplar appleten till databasen, och en (WoBo) som tillhandahåller databasen, så borde det kunna bli användbart i tid till Sthlm Open.

Självklart är koden open source med välskrivna kommentarer.
Last edited by sestir on 14 Feb 2005, 01:26, edited 1 time in total.
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

jpyllman wrote:Tycker att det va synd att den wiki wiki sidan som fanns förut för länge sen inte fick något genomslag. Då hade typ alla kunnat lägga upp saker. Och kör man en bra wiki wiki kan man ju låsa vissa sidor så bara vissa grupper får ändra. Så att man vet att officiella sidor för förbundet verkligen är förbundet som skrivit.
Menar du den som Nicklas Ekstrand hade? Berodde inte det mest på att han tröttnade på go?
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

...

Post by sestir »

Någon undrade varför det inte går att zooma i appleten jag la upp (länk ovan). Det beror på att det skulle ta ca 30 timmars arbete att fixa det. Därefter skulle appleten vara färdig.

Det är enkelt att föreställa sig hur den skulle se ut och fungera när den är färdig. Det är också enkelt att föreställa sig att ingen vill spendera de 2-3 timmar som krävs för att få den att fungera på sgfs sajt. Men det är väldigt svårt att föreställa sig vem jag skulle debitera 7000,- för arbetskostnaden.

Därför har jag inte gjort appleten färdig. Jag jobbar gärna ideellt så länge mitt arbete uppskattas men vissa tycks religiöst motsätta sig allt som ser ambitiöst ut så det blir nog inget.

Men lycka till med arbetet på sajten. =P
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Re: ...

Post by arndt »

sestir wrote:Någon undrade varför det inte går att zooma i appleten jag la upp (länk ovan). Det beror på att det skulle ta ca 30 timmars arbete att fixa det. Därefter skulle appleten vara färdig.
Jag tycker den var snygg.
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Re: ...

Post by memark »

sestir wrote:Det är enkelt att föreställa sig hur den skulle se ut och fungera när den är färdig. Det är också enkelt att föreställa sig att ingen vill spendera de 2-3 timmar som krävs för att få den att fungera på sgfs sajt. Men det är väldigt svårt att föreställa sig vem jag skulle debitera 7000,- för arbetskostnaden.
2-3 timmar låter väl inte mycket om man får till en såpass snygg sida? Och varför ska du debitera någon om du så gärna jobbar ideellt? *fattar inte*
sestir wrote:Därför har jag inte gjort appleten färdig. Jag jobbar gärna ideellt så länge mitt arbete uppskattas men vissa tycks religiöst motsätta sig allt som ser ambitiöst ut så det blir nog inget.
Har någon trampat dig på tårna tidigare, eller varför denna bitterhet?
/Magnus Erik Markling, 5k
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kanin »

Jag blir tvungen att hålla med memark, jag tycker det är lite konstigt att först spendera en massa tid på att göra en demo och bete sig som man är villig att göra något för att sedan konstatera att, eftersom så många ogillar ideelt arbete (tydligen!), så ska man nog inte göra något trots allt....

Antingen är man villig att göra ideelt arbete eller så är man det inte. Du kan vara säker på att många uppskattar det och att du kommer tackas mångfaldigt om du nu skulle bestämma dig för att fullfölja den plan som du verkar ha utarbetat.

/Kanin
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

..

Post by sestir »

Ja, jag har lite tidigare erfarenheter av att göra ideellt arbete och sedan finna att det inte tas emot med glädje eftersom det höjer ambitionsnivån på övriga delar för mycket. Men jag menar inte att sprida bitterhet.

Dock är det så att det är möjligt att lösa detta med _ENBART_ wiki istället. Då får man inga snygga kartor men man får ett generellt system för att uppdatera sidorna, som inte är beroende av att någon kan programmera java och någon php/perl/c++, för att lägga till nya funktioner när sådana önskas.

Samtidigt vill jag betona att denna applet inte är tänkt att ersätta wiki. Wiki ska vi ha i vilket fall.

Dock behöver jag få kontakt med den person som i praktiken avgör innehållet på SGFs sajt för att veta om det är någon mening för att göra det färdigt.

Hoppas jag kan uttrycka det här nu så att alla förstår...
Jag gör gärna rimliga mängder ideellt arbete OM
- andra också är villiga att göra det
- det jag gör används (på riktigt)
Jag kan tänka mig att göra sådant som inte används OM
- jag får betalt

Ingen bitterhet men nu förstår ni väl?

Och var är WoBo?????
Post Reply