Fatal error

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Fatal error

Post by bom »

Vad har hänt med hemsidan de senaste dagarna?
När jag surfar till http://www.goforbundet.se/ så möts jag av följande meddelande:
Loading up virgin wiki
%BODY%
Fatal error: Call to a member function on a non-object in /home/goforbun/phpwiki-1.3.10/lib/Template.php(133) : eval()'d code on line 5
Det verkar däremot systemet bakom ändå fungerar. Om man utgår från http://www.goforbundet.se/index.php/Ritning så kommer man åt innehållet.
Tomas Boman
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Ajaj.
Jag har inte gjort något - jag tar och tittar på det när jag kommer hem senare ikväll.
bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Post by bom »

I väntan på att problemet åtgärdas kan man använda följande länk:
http://www.goforbundet.se/index.php/Framsida
Tomas Boman
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

Ajaj jaja,

Jag tycker det är angeläget att "startsidan" fungerar och leder vidare till en massa bra Go-information även om man tydligen kan gå kring den som bom påpekar. Det är denna sida som bör finnas länkad från t ex EGF (även om det inte verkar vara så än...) och man kan inte begära att besökare som kommer den vägen ska känna till någon annan adress eller tips som ges i detta forum.

Vore därför kul med lite information om vad som görs för att rätta till detta fel som tydligen inte försvinner av sig själv. Det har gått nästan två veckor sedan felet påpekades och tio dagar sedan pel skrev att han skulle titta på problemet.

Är det något som brister i den tjänst som SGF köpt av webhotellet och som därför bör leda till reducerad avgift alternativt byte av hotell eller består problemet av att någon av de redaktörer som byggt upp de nya sidorna gjort något olämpligt och som webmaster kan rätta till?

När det gäller att meddela EGF adressen till den nya hemsidan för SGF så är det kanske något som fallit mellan stolarna. Är det "sekreteraren" (henricb), "webmastern" (pel) eller "koordinatorn" (bom) som har det på sin göra-lista?

EGF-länksidan till anslutna länder är inte uppdaterad sedan i februari. (Möjligen har EGF fått den nya informationen från SGF men har redaktionella problem med uppdateringen av sina sidor, jag ser bara slutresultatet...)

Under avdelningen "Sweden" på den här andra länksidan är det inte mycket som stämmer;
(Det är dock bara den första länken nedan som den ankommer på SGF att se till att den är uppdaterad, övriga måste nog respektive klubb/person ansvara för. Frågan är dock om inte SGF kan hjälpa till även med det i de fall en enskild klubb/person kanske inte längre är "goaktiv"... Eftersom SGF är med i EGF så borde inte EGF få lista några svenska klubbar som inte är med i SGF, se tex Malmö nedan som numera är Lund, eller hur var den nu?)
- Swedish Go Association (går till en gammal sida, senast uppdaterad 2000-08-25!!)
- Swedish Go Info (går till en borttagen sida, dagges gamla?)
- Göteborg (går till gammal sida, senast uppdaterad 2001-05-22!!)
- Pelle Evensen (senast uppdaterad 2002-02-25, och därmed med en del inaktuella länkar...)
- Malmö (går till gammal sida som pratar om det just genomförda sommarlägret 1998!!)
- Nicklas Ekstrand (konstig länk till nån server på lth som inte verkar fungera!!)
- Stockholm (går till gamla sidan som dock har en hänvisning, länken bör uppdateras eller tas bort)
- Dag von Arnold (sidan finns inte kvar!!)
- Staffan Bäcklund (sidan får inte visas!!)
- Erik Ekholm (går till en gammal sida som dock har en hänvisning, till en sida som inte har uppdaterats sedan 2002-10-03 men som möjligen ändå är aktuell, länken bör uppdateras)
- Niklas Mellin (går till en sidan som inte uppdaterats sedan 2000-09-28 och som innehåller många trasiga länkar)
- Jens Yllman (går till en sida som har automatisk omdirigering till en sida hos en konsultfirma som inte verkar ha mycket med GO att göra, länken bör tas bort!!)
- Uppsala (går till en gammal sida som dock har en hänvisning, länken bör uppdateras)
- Per-Erik Martin (går till en gammal sida som dock har en hänvisning, länken bör uppdateras)
- Magnus Persson (går till en gammal sida utan vidare hänvisning)

Länkar till Falun/Borlänge, Västerås, Luleå och Norrköping saknas helt.

Att hålla websidor uppdaterade verkar vara ett allmänt problem; skojiga att bygga första gången - mindre skojiga att hålla aktuella och därför är det viktigt att inte skapa fler sidor än man kommer att orka underhålla
och att ta bort sidor som inte längre fyller något syfte.

/ larske
Guest

Post by Guest »

Kort svar (sitter och jobbar):

Fel wikin p.g.a. byte av php-version
Felet är jobbigt att knacka runt så jag har börjat att skriva nya sidor i vanlig html. Jag har helt enkelt inte tid att pilla på wiki-funktionalitet just nu

Arbetet är i princip färdigt, jag kan ju ta och publicera det jag har och pilla på layouten senare (allt eftersom). Jag gör det (om jag kommer hem i rimlig tid) i natt eller under dagen i morgon.
Guest

Post by Guest »

jobbigt att hacka runt är fel att säga; problemet är att hitta rätt platts där
problmet uppstår.

//Pel
Guest

Post by Guest »

larske wrote: När det gäller att meddela EGF adressen till den nya hemsidan för SGF så är det kanske något som fallit mellan stolarna. Är det "sekreteraren" (henricb), "webmastern" (pel) eller "koordinatorn" (bom) som har det på sin göra-lista?

(...)

Under avdelningen "Sweden" på den här andra länksidan är det inte mycket som stämmer;
(Det är dock bara den första länken nedan som den ankommer på SGF att se till att den är uppdaterad, övriga måste nog respektive klubb/person ansvara för. Frågan är dock om inte SGF kan hjälpa till även med det i de fall en enskild klubb/person kanske inte längre är "goaktiv"... Eftersom SGF är med i EGF så borde inte EGF få lista några svenska klubbar som inte är med i SGF, se tex Malmö nedan som numera är Lund, eller hur var den nu?)
Hittills är det sekreteraren som har meddelat nya länkar till
EGF, och min tanke är att göra det igen så snart vi själva
har klart för oss vilken sida som är officiell idag.

Den andra sidan du visar hade jag inte ens sett. Det behövs lite uppstädning, det är helt klart.

Vad gäller goforbundet.se, som du själv påpekat bör det väl
åtminstone stå Svenska Goförbundet på förstasidan där, och
länken www.goforbundet.se bör fungera utan trixande, innan
man kan påstå att det är detta som är SGF:s officiella hemsida.

mvh
henric
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Av div. orsaker som jag tyvärr inte rår över så har jag inte kunnat göra flytten av filer - jag kommer att göra det under lördagen om inte himlen ramlar ned över mitt huvud (igen).

//Pel - utmattad av världens mindre intelligenta chefer
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Man ska inte ropa hej...
Efter ett par allt för ansträngda dagar så kan jag inte jobba mer än halvdag i morgon; jag ska ägna den extra tiden åt websidorna och förhoppningsvis börja med att förbättringsarbetet.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Så.

Nu händer det i alla fall saker.
Fungerande, om ändå i behov av fortsatt arbete, websidor finns.

Jag beklagar att det dröjt att komma till det här stadiet - men det har helt enkelt inte gått fortare.

Jag jobbar vidare såklart - än är det massor att göra.
Post Reply