Optimal Turneringsform?

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kanin »

Att ha mindre tid än de flesta turneringar är väl inte en så dum idé, men att ha absolut tid tror jag bör undvikas. Det kan oftast bli bedrövliga matcher med absolut tid då man 'för säkerhets skull' spelar jättesnabbt i öppningen.

/Consolador
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
Guest

Post by Guest »

Man kan knappast säga att en viss betänketid är lång eller
kort i någon absolut mening. Det går alltid att anpassa speltempot
till den tid man har. Ju kortare tiden är desto större är risken
att man måste spela åtminstone en del av partiet hafsigt.
Med kort tid hinner man inte analysera taktiska situationer
så bra heller: går det att skära eller inte? Med kort tid får
man antingen välja att chansa, eller att spela fegt och undvika
komplikationer som man inte kan läsa ut. Mycket i go kan dock
klaras utan att läsa så mycket, om man bara har känsla för god
form och kan sina tesuji.

Det finns några betänketider som blivit lite standardiserade:

Blixt: 10-15 minuter utan byo-yomi.

Snabbgo (Rapid go): 30 minuter utan byo-yomi.

Kort fulltid: grundtid omkring en timme och byo-yomi omkring
en halvminut per drag. Detta är vanligt i europeiska lokala
amatörturneringar där man vill få in fem ronder på två dagar.

Längre fulltid: grundtid omkring 2 timmar och byo-yomi omkring
1 minut per drag. Vanligt i t.ex. EM eller i turneringar över mer
än två dagar, när man har bara 1 eller 2 ronder per dag.
1.5 - 2.5 timmar är vad jag varit med om när det gäller grundtiden.
Sådant format är också vanligt i proffspartier.

Personligen tycker jag bäst om längre fulltid eller snabbgo.
Med cirka 2 timmars grundtid tycker jag inte att jag behöver
hafsa igenom någon fas i partiet utan kan öra mitt bästa genom
hela förloppet. Om jag vill ta en runda för att dricka kaffe eller
titta på andra partier behöver jag inte känna mig stressad för
det heller.

Snabbgo är också ett skönt format, man kan spela mer på
känsla och om partiet blir irriterande av någon anledning
så drar det inte ut på tiden så mycket i alla fall. Det går
att hålla bra koll på när ronderna startar och slutar. Det är inte
så bråttom att man måste slänga ut stenarna eller riskera att
lägga sig själv i atari pga tidspress.

mvh
henric
chili
Posts: 27
Joined: 12 May 2004, 12:54
Location: Linköping

Post by chili »

misterb, jag tror inte du har fel i ditt påstående, även om jag inte räknade själv (jag tar ju rätt lång tid på mig för själva spelandet). Många på svagare kyu-nivå spelar mycket fort. Jag kanske misstolkade vad du menade? Jag fick för mig att "det anses vara för lång tid" implicerade att "kyuspelare borde spela snabba partier, det är nyttigare för dem". Jag gissar att du istället menar något i stil med "många, framförallt på svag kyu-nivå, skulle uppskatta kortare partier".

Jag har inget att invända, i så fall. Kör snabbturnering och se hur det går. Jag personligen föredrar inte det formatet, utan skulle hellre se längre tider, men det är av mindre betydelse. Kör absolut tid om du vill. 20 stenar / 10 min är LÅNGSAMMARE än de flesta normala turneringars 15 / 5 min, det tycker jag verkar vara ett dåligt val av byo-yomi om du frågar mig. Ska du hålla det snabbt så kör 30/5 istället.

Det ska bli intressant att höra erfarenheterna från "2ronderMM plus klassindelning". Jag tycker det verkar vara lite ad hoc, men jag kan å andra sidan inte ge något bättre förslag rakt av som garanterar "flera vinnare".

/ Mattias
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Jag bara hafsade ut någon byo faktiskt, tänkte inte på vad så mycket.
Och du uppfattar nu helt rätt vad jag tänkte. Att många kyuspelare skulle uppskatta snabbare partier.

Så för att updatera vad jag funderar på...

Klass A (toppgruppen, beroende på startfält d- 2-3k):
60min grundtid
15 stenar/5min byo-yomi
Vanliga 5 rundor...

Klass B (beroende på startfält allt från 3-4k till 10-12k)
45min grundtid
20 stenar/5min byo-yomi
Handikapp där styrkan skiljer sig > 4, Handi i form av Komi
(Reducerad Handi inräknat)
6 Rundor

Klass C (11-13k +)
45min grundtid
20 stenar/5min byo-yomi
Handikapp där styrkan skiljer sig > 5, Handi i form av Komi
(Reducerad Handi inräknat)
6 Rundor
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
TomasL
Posts: 22
Joined: 08 May 2004, 09:15

Post by TomasL »

ett annat system för att få flera vinnare är annars det som vi redan tillämpar: tex under en sexronders turnering delas bokpris ut till alla dom som får fem eller sex vinster under turneringen. på så sätt premieras alla dom som utmärkt sig oavsett deras spelstyrka
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

TomasL: Det är ett fullt acceptabelt system. Men jag ville ha fler "1:a plats" vinnare... Sen så är det lite klurigt då priset på priserna skulle vara avsevärt större än vad vår budget tillåter.

Så därav, genom att dela upp i klasser så får jag fram ett definitivt antal pris-vinnare och lättare kan planera därefter.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
TomasL
Posts: 22
Joined: 08 May 2004, 09:15

Post by TomasL »

just det en sak till man kan tänka på om klasser och vinnare: det har tidigare pratats om att med klasser så kommer nån/några alltid att vara högst rankad i klassen och därmed bara möta svagare motstånd, vilket kanske kan kännas tråkigt. på samma sätt kommer någon/några alltid vara svagast i klassen och därmed inte ha lika goda chanser som resten i klassen. vissa av dessa kanske tycker att det är sporrande och kul, men samtidigt har dessa ganska dåliga chanser att vinna något. om målet är att få flera vinnare och att alla ska ha lika goda chanser att bli vinnare, så tycker jag att det nuvarande systemet är rättvisare.
(jag har inte läst tidigare inlägg så noga så ni får ursäkta mig om jag tar upp gammal skåpmat)
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

TomasL: Det är en sak som jag tror ska minskas lite genom att använda 2 första rundorna som kvalificering inför klasserna...

Och självfallet kommer det alltid finnas någon som är "bäst" men för det så ska man inte tro bara för att dom ligger/börjar som "etta" i klassen att han/hon kan vila. Han/hon kommer få intressanta matcher han/hon också.

Att bara få möta sämre motståndare... det var så under SM också för en hel del, även om det inte var indelat i klasser.

Resten är gammal skåpmat...
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
TomasL
Posts: 22
Joined: 08 May 2004, 09:15

Post by TomasL »

visst, men jag förstår bara inte varför man ska lotta inom avgränsade klasser. om du nu vill kora flera vinnare i ett antal klasser. varför inte helt enkelt spela MM-turnering och sen dela ut pris till dom som har gått bäst inom respektive grad-intervall? till exempel dom intervaller som du skrev tidigare:

Klass A (toppgruppen, beroende på startfält d- 2-3k):
Klass B (beroende på startfält allt från 3-4k till 10-12k)
Klass C (11-13k +)
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

*suck* Verkar som om ingen har riktigt förstått och inte förstår heller hur mycket jag än försöker förklara...

Ett sista försök. Sen får ni missförstå hur mycket ni vill..

Dom första två ronderna spelas som vanligt som en MM turnering brukar.

Det är då dom vanliga reglerna och som vanligt, så spelar toppgruppen för sig. Detta är inget ovanligt. Ok ??

Dom 2 rundorna har flera saker som mål och har pratats tidigare om i tråden...

Klass indelningen sker just på det sättet du säger, det enda jag gör är att göra indelningen INNAN... detta just för att man ska INOM klassen fightas för 1:a, 2:a resp 3:e platsen. Som det vart på SM så fanns det personer som eg. skulle då tillhöra en hypotetisk Klass B i min turnering t.ex. som fick möta folk från Klass C... varken givande eller rolig för någon sida. Ren slakt skulle jag vilja påstå.

Om anledningen till VARFÖR jag har 2 rundor innan undgår fortfarande trots att ha läst om hela tråden, trots att ha läst mina resonemang.. så kan jag inget annat göra för att få mitt perspektiv frambringat. Tyvärr.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Post Reply