Tenuki 15 dec

Vad händer på KGS?

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply

Vilken dags kväll passar dig bäst att vara med på Tenuki, förutom Tisdag?

Poll ended at 23 Dec 2006, 21:23

måndag
1
13%
onsdag
0
No votes
torsdag
2
25%
fredag
2
25%
lördag
1
13%
söndag
2
25%
 
Total votes: 8

User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Tenuki 15 dec

Post by sestir »

Det är lite rebelliskt att välja en fredag när det alltid varit på tisdagar men så är det nu...

kl 18:00 går jag igenom en del teori om cross-cut shapes och vi tittar på några josekier. Nivå, som vanligt för nybörjare till stark kyu.

Vi får se om jag får tillgång till lärarkonto med ljud eller om det blir som förr i tiden.

Välkommen!
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

går bra med vilken dag som helst för mig oftast men 18:00 äter man ju middag. eller ja.. mellan 18-20 brukar det vara nån gång. så 20:00 är nog bäst tror jag. vet inte hur det ligger till med tiden dock.
Fredrikk
Posts: 49
Joined: 20 Mar 2005, 12:39
Location: Solna

..

Post by Fredrikk »

Låter jättebra!

Jag har dock en fråga allmänhet gällande tenuki och liknande.
Hur mycket påverkar det om en starkare spelare ger sina kommentarer om vad den som lär ut säger? Tex om han har en annan terori eller säger att det finns en extra variant eller liknande. Är sånt förbjudet? Vet att vissa som lär ut tar illa upp när man påpekar liknande saker.
Martin
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 14:22

Re: ..

Post by Martin »

Fredrikk wrote:Låter jättebra!

Jag har dock en fråga allmänhet gällande tenuki och liknande.
Hur mycket påverkar det om en starkare spelare ger sina kommentarer om vad den som lär ut säger? Tex om han har en annan terori eller säger att det finns en extra variant eller liknande. Är sånt förbjudet? Vet att vissa som lär ut tar illa upp när man påpekar liknande saker.
Om inte annat så skulle jag vilja påstå att det är olämpligt ur en pedagogisk synvinkel. Lektionerna kan ju knappast väntas täcka in alla möjliga variationer av de olika positioner som kommer uppstå (koncepten är ju det viktiga), om sidospår då pekas ut så bidrar det nog endast till att skapa förvirring . Om det dock är så att ett uppenbart fel har begåtts så är det kanske lämpligt om man meddelar personen som håller i lektionen via privatchat?
-fel +rätt
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Re: ..

Post by arndt »

Fredrikk wrote:Låter jättebra!

Jag har dock en fråga allmänhet gällande tenuki och liknande.
Hur mycket påverkar det om en starkare spelare ger sina kommentarer om vad den som lär ut säger? Tex om han har en annan terori eller säger att det finns en extra variant eller liknande. Är sånt förbjudet? Vet att vissa som lär ut tar illa upp när man påpekar liknande saker.
Utan att vilja diktera vad som gäller för Tenuki så kan man väl säga att i allmänhet bör det vara tillåtet för en spelare C som är starkare än B att lägga sig i om B förklarar något A, men att C ska tänka ordentligt på vad han säger så att det är på A:s nivå, inte B:s. Att inte trampa på B:s tår genom att säga att han lär ut felaktigheter kan man ju också vilja undvika, men det är en annan sak.
A ska känna sig mer upplyst efteråt, inte mindre.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Det känns väl också antagligen bättre om den starkare spelaren ofta är med och ger egna lektioner. I så fall känns det mer som att spelare C vill bidra till att höja nivån på Tenuki än att rätta B. Men allt får väl bedömas från fall till fall, bäst att fråga läraren B i fråga först tycker jag...

Hoppas ni kommer igång bra, jag kanske också ska börja dra mitt strå till stacken i vår :)
Fredrikk
Posts: 49
Joined: 20 Mar 2005, 12:39
Location: Solna

..

Post by Fredrikk »

Första tenukin hölls av Sestir igår och jag tyckte det fungerade jättebra.

Kanske lite brist på nybörjare bara, men det kommer väl också förhoppningsvis. Jättebra jobbat Sestir!
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Ja, förhoppningsvis så försvinner nybörjarbristen när det tenuki blir lite mer etablerat igen :)
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kanin »

Fredag kväll är väl en typisk kväll då man är upptagen? Annars tycker jag att det är toppen att tenuki dragit igång igen. Jag håller jättegärna nån gång, ska suga på något bra ämne. Det kan ju vara kul med ljudlektion också, om man får låna nåt konto :)

Skitbra!
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

*+*+*hoppa hulle hulle hulle+*+*

Post by sestir »

Om jag säger något felaktigt på Tenuki så vill jag veta det direkt, och jag vill att lyssnarna ska veta det. Annars kommer jag att ha dåligt samvete mycket länge. Så om något är klart felaktigt och väsentligt så berätta!

Andra som håller Tenuki kan ha en annan inställning.
PM kan kanske vara lite jobbigt att hantera mitt i en lektion?
-----
När det gäller tidpunkten, kan jag för närvarande hålla Tenuki alla kvällar i veckan utom tisdagar och torsdagar. I framtiden kan även söndagskvällen bli upptagen.

Det är förmodligen lämpligt att ha två kvällar i veckan - t ex tisdag och fredag, och det behöver inte vara något Tenuki-möte varje gång, om vi skulle ha svårt att ordna aktivitetshanterare, eftersom mötena annonseras ut i förväg.
Post Reply