Frågan om mobiltelefoner

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

IT strikes again

Post by sestir »

Jag har erfarenhet av att försöka ringa till folk som haft sin mobiltelefon avstängd. Bland annat under Arctic Go var det väldigt irriterande när folk som skulle göra saker inte dök upp och deras mobiltelefoner var avstängda, så jag är mer inne på att de som har telefonen avstängd borde tilldömas förlust. :(

Nu tycker jag lite här om det är ok. :)

Det bör vara tillåtet att ha telefonen i tyst läge, ta upp den och refusera samtalet. Det bör vara tillåtet att ta emot, men inte läsa sms/mms/email.

Att lämna rummet för att ringa upp/svara bör inte tillåtas. Det skulle introducera en onödig möjlighet att, m h a sin kinesiske kompis eller dylikt, fuska.

Ett problem med mobiltelefoner är att många tillverkare envisas med att de ska ge ljud ifrån sig även i tyst läge. Min förra telefon - en Motorola Timeport, pep ljudligt varje gång en knapp blev intryckt.

Min nuvarande SonyEricsson-glittermojäng spelar ett musikstycke när man stänger av den. Man känner frusturation när man funderar över vad som kan förmå en designer att bygga in en så förödande dysfunktion i en konsumentprodukt. Tror de att det är barn som köper telefonerna? Hmm, det är det visst. Nåja.

Jag tycker inte att man ska förlora sitt parti även om telefonen ringer. Det finns ju en uppenbar risk att man skulle få ett annonymt samtal varje rond i så fall. Det skulle knappast förbättra helhetsupplevelsen. Man skulle kunna tänka sig något straff som ingen tjänar på.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Jag tycker det räcker med att personen skäms och det gör den nog förhoppningsvis i alla fall. :-)
Fredrikk
Posts: 49
Joined: 20 Mar 2005, 12:39
Location: Solna

..

Post by Fredrikk »

Var väl i Västerås som min mamma ringde exakt efter tre drag eller liknande in i partiet och jag svarade snabbt och sa "Jag ringer dig sen Mamma" (för om jag inte svarade på den tiden när det fortf var nytt o åka i väg på goturneringar fick jag en riktig utskällning ^^;) och hela salen brast ut i skratt... xD
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

weiland wrote:Jag tycker det räcker med att personen skäms och det gör den nog förhoppningsvis i alla fall. :-)
Första gången det händer, kanske. Men då har någon annan uppfattat "aha, det är OK att ta emot samtal", och har ingen aning om att den ska skämmas när den själv blir uppringd senare. Sociala kontrakt är inte statiska.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

arndt wrote:
weiland wrote:Jag tycker det räcker med att personen skäms och det gör den nog förhoppningsvis i alla fall. :-)
Första gången det händer, kanske. Men då har någon annan uppfattat "aha, det är OK att ta emot samtal", och har ingen aning om att den ska skämmas när den själv blir uppringd senare. Sociala kontrakt är inte statiska.
Det är nog en riktig beskrivning.

Den här diskussionen har säkert varit nyttig på det sättet att vi blivit uppmärksamma på problemet i alla fall. De som läst diskussionen på rec.games.go kan också se att somliga uppenbarligen retar sig infernaliskt på ringande telefoner. När vi nu vet det kanske vi kan skärpa till oss och stänga av våra telefoner.

Matti Siivola påstår på rec.games.go att de nya EGF-reglerna (som inte är offentliga någonstans men som Matti tycks anse ska respekteras ändå) innehåller just omedelbar förlust när nalletelefonen ringer.

Jag kan göra några invändningar: jag tycker det verkar egendomligt om Matti och Robert Jasiek av alla personer ska bestämma hur alla europeiska turneringar ska ställa sig till mobiltelefoner, jag tycker att eventuella bindande regler bör beslutas av EGF:s årsmöte och inte gälla förrän de är beslutade. Men bättre tycker jag är om varje arrangör själv beslutar om vad som ska gälla i sådana här ordningsfrågor, och annonserar det tydligt och i god tid. Jag är också skeptisk till att slå ner på enstaka problem på ett godtyckligt sätt: är det verkligen visat att mobiltelefoner är ett större problem än många andra, som inte fått några specialregler? Slutligen tycker jag inte det verkar bra alls om ett parti avgörs av en ringande telefon, jag tvivlar på att någon alls blir nöjd med det.

Om det blir fråga om att SGF ska delta i några beslut om mobiltelefoner så är det förstås viktigt att få veta vad våra medlemmar tycker.

För ögonblicket är i alla fall det viktigaste: ta hänsyn till andra och stäng av telefonerna, eller åtminstone ringsignalerna under partierna! Vi vill inte ha några ringande telefoner i partierna under Jusandan!

mvh
henric
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Det låter som en bra början, Henric!

mvh
Leif
Leif P
nicsol
Posts: 8
Joined: 19 Dec 2006, 09:18

Post by nicsol »

Problematiken har även diskuterats inom schack. Där innebär en ringande mobiltelefon förlust av partiet.

Exempel och diskussioner finns i länkarna nedan (borde vara intressanta)
Gijssen är en erfaren schackdomare (dömde bla senaste VM matchen i Schack)

http://72.14.235.104/search?q=cache:jk_ ... =clnk&cd=7

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=1239

Själv tycker jag att förlust är lite hårt (vare sig det gäller go eller schack). Kanske det kan räcka med en varning första gången. Men detta är givetvis upp till turneringsarrangören.

Niclas
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

Räcker gott att göra som de gör på bio. Innan föreställningen börjar så kommer det antingen upp en person och berättar om TRIVSELreglerna (slänga sopor och stänga av mobiltelefoner) eller så är det en kort snutt på skärmen om det. Det brukar fungera alldeles utmärkt. Sen om det råkar ringa så är det inte hela världen faktiskt.. om någon stör riktigt mycket så skulle jag gissa på man skulle få kasta ut dem men det har jag bara hört talas om en gång så...
Glöm inte att sätta på era mobiltelefoner EFTER föreställningen.
För den som inte har fantasi så menar jag alltså att det räcker om man säger till i början och sen är det upp till var och en att stänga av. Ska inte behövas en massa straff. Räcker väl med om man känner sig som en idiot eftersom att det faktiskt informerades i början.

Personligen låter jag alltid min telefon vara på fast ljudlöst för jag kommer inte ihåg min PIN-kod :p
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

kvant

Post by sestir »

Intressanta artiklar om schack-matchen men om någon vill köra en go-motor på sin mobil för att lättare vinna mot mig så har jag inget emot det. =)

'gl hf'

dvs, inte förrän mobilerna innehåller kvantdatorer. Då kommer saken i ett annat läge. ;)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Vi hann aldrig säga något om mobiltelefoner under Jusandan.
Var det några som ringde under partierna? Jag hörde ingen.

mvh
h.
Post Reply