"Fin" sida om reglerna i go

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

"Fin" sida om reglerna i go

Post by mohsart »

Kan inte låta bli att dela med mig av denna roliga sida...
http://www.regelboken.com/2005/04/27/go/

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Post by boywing »

Lite tokigt... men intressant formulerat.
Låter som om en äldre herre har författat det.
Boywing [4k?]
Go for Life
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Mattias wrote:Lite tokigt... men intressant formulerat.
Låter som om en äldre herre har författat det.
Texten är en förkortad variant av Tom Wilsons i Illustrerad Spelbok från 1888, pp. 176-183. Vi måste komma ihåg att de allra första användbara beskrivningarna av go i västerland kommit bara några år tidigare. Tom Wilsons artikel var en fri översättning (fast med några tillägg) från ett par pionjärartiklar i Illustrierte Zeitung i Leipzig. Wilsons första version är omtryckt i Nordiskt Goblad 3/2003 pp 29-31 (jag knappade själv in den från boken efter att Sören skannat in artikeln). Tack vare Wilsons beskrivning är trots allt Sverige ett av de första västländerna som fick en någorlunda användbar beskrivning av go på det egna språket, såvitt jag vet kan svenska t.o.m. vara det första språket efter tyska och engelska som fick en sådan!

mvh
H.
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Post by boywing »

henric wrote:Tack vare Wilsons beskrivning är trots allt Sverige ett av de första västländerna som fick en någorlunda användbar beskrivning av go på det egna språket, såvitt jag vet kan svenska t.o.m. vara det första språket efter tyska och engelska som fick en sådan!
Synd att ingen läste det bara... :P :roll: :lol:
Boywing [4k?]
Go for Life
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

*haha* Jaa, jag läste det där och det var mer eller mindre obegripligt... Det var svårt att försöka sätta sig in i vad någon som aldrig spelat go eller kände till spelet skulle ha tänkt... :?

Men...den där sidan - är inte den till för regler för spel? På så sätt borde det väl inte vara särskilt bra reklam för go. Var jag total nybörjare skulle de där reglerna skrämma slag på mig. o.o
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Mattias wrote:
henric wrote:Tack vare Wilsons beskrivning är trots allt Sverige ett av de första västländerna som fick en någorlunda användbar beskrivning av go på det egna språket, såvitt jag vet kan svenska t.o.m. vara det första språket efter tyska och engelska som fick en sådan!
Synd att ingen läste det bara... :P :roll: :lol:
Exakt.
Fast det vet vi ju inte säkert förstås... kanske hade vi en grupp
intresserade spelare någonstans i landet redan vid sekelskiftet 1900,
med hemgjorda bräden såväl som spelöppningar och strategier.

Egentligen tycker jag det är en gåta att tillväxten i go inte gått
snabbare i Europa i början. Om man jämför Wilsons artikel med
hans tyska förlaga tycker jag man kan se att han åtminstone måste
ha experimenterat lite med liv och död på egen hand, så han kanske
kan räknas som Sveriges såvitt känt förste nybörjare. Nu har vi
en tillväxt av antalet aktiva spelare på 8% per år i Europa. Om vi hade haft den tillväxttakten sedan 1888 skulle vi i Sverige ha haft 9494
spelare idag. Frågan är hur många vi har egentligen, om man räknar
in alla hemmaspelare. Men uppemot ett par hundra tävlingsaktiva (åtminstone nån gång ibland) är det ju.

mvh
H.

mvh
h.
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

henric wrote:
Mattias wrote:Lite tokigt... men intressant formulerat.
Låter som om en äldre herre har författat det.
Texten är en förkortad variant av Tom Wilsons i Illustrerad Spelbok från 1888, pp. 176-183. Vi måste komma ihåg att de allra första användbara beskrivningarna av go i västerland kommit bara några år tidigare. Tom Wilsons artikel var en fri översättning (fast med några tillägg) från ett par pionjärartiklar i Illustrierte Zeitung i Leipzig. Wilsons första version är omtryckt i Nordiskt Goblad 3/2003 pp 29-31 (jag knappade själv in den från boken efter att Sören skannat in artikeln). Tack vare Wilsons beskrivning är trots allt Sverige ett av de första västländerna som fick en någorlunda användbar beskrivning av go på det egna språket, såvitt jag vet kan svenska t.o.m. vara det första språket efter tyska och engelska som fick en sådan!

mvh
H.
Språket ser betydligt modernare ut än 1888, tycker jag. Om inte annat har någon redigerat om verbformerna.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

arndt wrote:
henric wrote:
Mattias wrote:Lite tokigt... men intressant formulerat.
Låter som om en äldre herre har författat det.
Texten är en förkortad variant av Tom Wilsons i Illustrerad Spelbok från 1888, pp. 176-183.
(...)
är trots allt Sverige ett av de första västländerna som fick en någorlunda användbar beskrivning av go på det egna språket, såvitt jag vet kan svenska t.o.m. vara det första språket efter tyska och engelska som fick en sådan!

mvh
H.
Språket ser betydligt modernare ut än 1888, tycker jag. Om inte annat har någon redigerat om verbformerna.
Javisst, stavningen o. dyl. är bearbetad, texten är också förkortad,
men man kan se att ursprunget är Wilsons artikel.

Jag har skaffat ett ex av Illustrerad spelbok och artikeln är som sagt omtryckt i Nordisk Goblad. Wilson gav några år senare ut ett separat häfte om go och några fler spel. Den texten har jag inte sett, men man kan väl förmoda att den är mer eller mindre densamma som i Illustrerad Spelbok.

mvh
h.
Challe
Posts: 164
Joined: 07 May 2004, 14:24
Location: Farnham, England

Post by Challe »

Hur som helst borde texten på sidan uppdateras och gärna med lite fler bilder. Artikeln är ju ett rätt skrämmande exempel på att Go kan vara väldigt krångligt att lära sig, när reglerna egentligen är så lätta.
Awaiting Challe...
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Challe wrote:Hur som helst borde texten på sidan uppdateras och gärna med lite fler bilder. Artikeln är ju ett rätt skrämmande exempel på att Go kan vara väldigt krångligt att lära sig, när reglerna egentligen är så lätta.
Jag försökte lämna en kommentar, kort efter att jag läst det.
Dock verkar kommentarinlämningsfältet bara vara där som prydnad, då det visade sig vara omöjligt att faktiskt få dit kommentaren.
(försökte nu igen ...och misslyckades igen)

...och inte en enda e-mail adress verkar det finnas heller.
Post Reply