Ensam?

För allt som inte handlar om go

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Ensam?

Post by weiland »

Känner du dig ensam? Skaffa ett husdjur, eller tusen! Idag svärmar svartmyrorna i Stockholm så imorgon eller redan ikväll kommer alla drottningar att ha parat sig. Gör såhär:

* Ta en drottning som släppt sina vingar (det betyder att den helt säkert är befruktad)
* Stoppa drottningen i ett glas med lite fuktig bomull i botten (en drottning känns igen på att den har en tjock bakkropp och är större än vanliga svartmyror)
* Sätt lite plastfilm över glaset så hon inte kan rymma
* Stick ett eller flera små lufthål i plasten med en nål
* Ställ glaset mört, t.ex. i en garderob

Om 5-8 veckor kommer den första arbetaren vara färdigutvecklad. Då kan du börja mata med lite sylt eller honung. Snart kommer du ha ett helt myrsamhälle!

För dig som vill veta mer, besök www.myrstaden.se/forum.html.

/Marcus
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Idag skrev metro, DN och aftonbladet om myrorna.
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

Plötsligt blev jag otroligt sugen på att bygga mig en myrcivilisation...

Också: http://www.kiwisbybeat.com/minus15.html (till och med 20)
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Hehehe. Har inte sett den där serien förut. Jag har ganska många små myrcivilisationer hemma. 14 drottningar med svartmyror som alla har börjat få arbetare nu (de befinner sig i provrör som ligger på mitt gobräde i en garderob), ett lite större samhälle av samma art med runt 40 arbetare, ett litet samhälle med högst 20 arbetare och en drottning av en art som kallas slavmyra, ett samhälle med pissmyror (6 drottningar runt 100 arbetare och 100 puppor) och gula tuvmyror (1 drottning och npgra hundra arbetare). Jag skrev lite om dem på det där myrforumet.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

På SM var det flera som efterfrågade länk till radioprogrammet jag medverade i så det kommer här:
del 1
del 2
Jag gör totalt fyra inhopp i programmet. Det sändes live och redan nästa dag fick blev jag kontaktad av bostadsrättsföreningens styrelse som var lite oroliga. Nu verkar de ha lugnat sig i alla fall.

Jag skriver även lite myrdagböcker som några var intresserade av:
Camponotus herculeanus (hästmyra)
Lasius niger (svartmyra)
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Post by pem »

Ifall de skulle rymma, här finns en simulator för myrförsvar: http://rstein.marcelstein.com/antbuster/ :wink:
Per-Erik Martin [1d]
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Trevligt!
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

I en ordbok såg jag att det finns ett språk som har ett särskilt ord för "att ha tillgång till myror".
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Vilket språk var det? Det verkar vara ett lysande ord.
Post Reply