Ett finskt EM-förslag

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Ett finskt EM-förslag

Post by henric »

Det finns nu en finsk motion om EM-systemet, inför 2010:

http://www.kttl.helsinki.fi/msiivola/go ... dotus.html .

Det blir omröstning om detta på EGF-s kommande årsmöte, så det är bra om alla intresserade sätter sig in i förslaget och säger vad de tycker, så att vi får underlag för SGF:s ställningstagande.

Vid en hastig genomläsning tycker jag man kan se några problem:

*Det är ganska komplicerat
*Europeer ska kvalificera sig till Europamästerskapet i de första 3 ronderna av EGCs huvudturnering. Visserligen ska lottningen riggas så att ingen toppeurope (ej definierat?) får möta mer än en ickeeuropé, men jag tycker ändå att det ser ut som om starka europeer kan bli utslagna redan i början pga tuff lottning redan i första 3 ronderna.
*Ett extra särspel mitt i verkar krångla till en del och hjälper iaf inte om det är fler än två på gränsen.
*Rating används för tiebreaking, det synes lite principlöst. Det kan väl räcka med att rating används för att utse toppgruppen i början?

För övrigt tycker jag knappast man kan säga att det primära syftet med EGC är att utse Europamästare. Det ter sig för mig som en relativt liten grej i sammanhanget.

Förslaget har givetvis fördelar också.

mvh
Henric
Martin
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 14:22

Post by Martin »

Oj. Det finns så många saker jag vill säga att jag bokstavligen talat inte vet var jag skall börja. Hela förslaget slår mig som onödigt komplicerat och dessutom illa genomtänkt (en massa tid har säkerligen lagts ned på detaljer, men det hjälper inte när man är så fel ute från början).

För att illustrera det kan man ta en titt på målsättning som specificeras i början. Med den kritik/de åsikter som henric framförde i åtanke så tycker jag att förslaget misslyckas, mer eller mindre grovt, med att uppnå ett enda av delmålen.

Jag har skrämmande stora svårigheter att hitta fördelar med förslaget. Om man godtar premissen att mycket spel europér emellan är bra (vilket jag inte är övertygad om) så kan ju det räknas som en fördel för förslaget. Dessutom är ju systemet så onödigt krångligt att man till viss del lyckas dölja att spelare från europa inte kan mäta sig med sina motparter från CJK idag (fram till sista dagen i alla fall), och det är tydligen också en fördel har jag sett att vissa hävdat.
-fel +rätt
Post Reply