Pandanet European Team Go Championship

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by Fredda »

Eftersom ingen känner motivation/har tid till att arrangera ligan så tar jag ut laget inför de sista matcherna. Mina uttagningar baseras på både dels rotation och det lag jag anser har störst chans att vinna matchen.

Mot Danmark visade det svenska laget återigen en bra kämparglöd och resultatet blev:

Sverige, 4
Danmark 0

(Ev vinst mot Israel i nästa match säkrar gruppseger!)
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by boywing »

Hejjja Sverige!
Bra kämpat! :D
Boywing [4k?]
Go for Life
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by mohsart »

Om jag förstått rätt är det svenska laget nu garanterat att spela i A-ligan nästa omgång.

Edit: Iom 4-0 mot Israel

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by Fredda »

Resultatet mot Israel:

Bord 1: Michael Yao (B) B+R
Bord 2: Fredrik Blomback (W) W+R
Bord 3: John Karlsson (B) B+R
Bord 4: Charlie Åkerblom (W) W+R

Detta resultat innebär att Sverige har kvalificerat sig för A-ligan redan, eftersom även vid förlust mot Polen (vilket innebär att vi skulle hamna på samma MMS) så har vi så högt SOS genom att vi har vunnit 28 av 32 matcher!

Utvärdering av ligan från kaptenens synpunkt:

Till att börja med vill jag visa hur många matcher varje spelare har fått spela, och resultat:

Matcher spelade: Matcher vunna Matcher förlorade
Michael Yao 7 6 1
Fredrik Blomback 6 5 1
Martin Li 3 1 2
John Karlsson 3 3
Klas Almrot 4 4
Charlie Åkerblom 5 5
Erik Ouchterlony 2 2
Peder Wiklund 2 2

Totalt 32 28 4

Förutsättningar: Den svenska truppen är otroligt jämn men två spelare kan anses vara lite starkare än de resterande (Michael Yao 6d och Fredrik Blomback 5d) vilket bekräftas genom turneringsresultat och GoR (Cirka 120-150 över resterande truppen) vilket har lett till att om inget gruppspel genomförs så är de garanterade sina platser vid matchdag om de är tillgängliga. För mig som kapten har det varit otroligt svårt att ta ut de resterande två platserna.

En GoR analys ger:

Martin Li 2386
Klas Almrot 2379
Charlie Åkerblom 2368
John Karlsson 2359
Peder Wiklund: 2286*
Erik Ouchterlony: 2280

*= Peder Wiklund har inte deltagit i en turnering sedan EGC 2008 där han gick 9-0 som 2d, han håller KGS 6d stabilt.

GoR'en visar alltså minimal skillnaden mellan våra deltagare, förutom Erik Ouchterlony som kan anses vara lite under de resterande, men Erik har visat många gånger i turneringar att han är kapabel till att vinna mot högre rankade spelare (Både i inhemska turneringar och i WAGC mot t.ex. Victor Chow 7d).

Till en början föreslogs en liga för att ta ut de resterande två platserna, vilket sedan utvecklades till att ligan skulle spelas om 3 platser (Jag ställde upp på att min plats inte var självklar för att motivera deltagarna). Denna liga fungerade sådär hyfsat, problematiken låg främst i att ingen hade tid/motivation till att ta hand om den. Efter ett tag dog den ut och jag började återigen ta ut deltagare själv.

Som kapten för det svenska laget kanske jag borde agerat typiskt svenskt, det vill säga hålla det så rättvist som möjligt och låta alla deltagare spela lika mycket som möjligt, men jag anser att vinna är viktigare än rättvisa :-), så jag försökte ta ut det lag som jag trodde skulle leda till bästa resultat, dvs jag försökte fokusera på medlemmarnas dagsform.

Då jag är bosatt i stockholm, där Charlie, John och Klas bor, och jag kunde se deras partier regelbundet på klubben och i våra egna study groups, blev det så att jag främst prioriterade dessa tre under de senaste rundorna, av den enkla anledningen till att jag inte har någon möjlighet att se Martin och Eriks dagsform. (Jag har dock velat ta ut Peder till de två senaste matcherna, mot Danmark och Israel, men han har tyvärr fullt upp med studierna. Detta beror på att Peder är faktiskt den jag ser mest partier av, då han spelar regelbundet på KGS. Utöver det ville jag se hur han skulle spela mot starkare motstånd under turneringsförhållanden)

Slutsats: Jag är otroligt imponerad över vårt svenska lag, att vinna 28 av 32 partier är fenomenalt och vi har presterat bäst av samtliga lag med i ligan (inklusive A och C gruppen). Nu siktar vi framåt mot A-ligan. Dock så måste jag påpeka att förmodligen så skulle vårt nuvarande lag ha svårt att överleva i A-ligan, och det skulle vara ännu svårare att nå top-4. Därför är det viktigt att de svenska spelare som har tid, och fortfarande vill bli bättre på Go börjar öva tillsammans regelbundet. Det jag föreslår är följande:

1. Någon tar på sig att ta hand om en regelbunden liga så det sker kontinuerliga partier i svenska rummet, för att bibehålla en matchform. Jag skulle även tycka en study group var intressant, på KGS dvs, där man kan gå igenom partier, tsumego etc tillsammans.

Angående ligan, finns det någon möjlighet att skapa ett automatiskt system (pel?). Det vill säga en sida där medlemmarna kan registrera sig inför ligan 1 gång i månaden, så slumpar sidan automatiskt fram ett schema när de olika spelarna ska mötas. Den behöver inte kunna hantera resultat, det kan jag ta hand om så länge folk mailar mig det.

(Obs! Samtliga personer i Go Sverige borde vara intresserade av att se våra toppspelare mötas regelbundet. Jag skulle även kunna kommentera partier för Nordiska Go-bladet och liknande!)

2. Jag skulle tycka det var grymt om man kunde ha en boot-camp nån gång under sommaren. Dvs man åker iväg någonstans eller något liknande i ett par dagar och pluggar Go tillsammans. Dock kanske det inte är möjligt, eftersom folk jobbar etc.. Folk får komma med synpunkter.

3. ? - Kom med förslag på sätt för det svenska golaget att bli bättre tillsammans!






(Det är en match kvar mot Polen, vilka vill? Jag skulle föreslå - Martin Erik John Peder om alla dessa har tid för att dessa har fått spela minst)
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Myao
Posts: 126
Joined: 14 Feb 2005, 11:56

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by Myao »

Ja, farbror myao har gjort sitt, tack för mig!!

myao
ejlo
Posts: 53
Joined: 09 May 2004, 11:12
Location: Linköping

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by ejlo »

Intressant sammanfattning Fredda. Det blir kul att se hur det går i A-ligan!

Till sista matchen tycker jag inte vi ska ställa upp med ett svagare lag bara för att vi redan är klara (även om det innebär att jag inte får spela), eftersom Polen är inblandad i striden om kvalplatsen.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Pandanet European Team Go Championship

Post by Fredda »

Jag tror inte det blir någon markant skillnad ejlo, oavsett vilka som spelar. Samtliga deltagare i sveriges lag är starka.

Jag och Michael kan förövrigt inte spela den 17 maj.

Så frågan kvarstår, vilka är intresserade av att spela? De som anmäler intresse får spela!
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
Post Reply