Förbättring av den svenska turneringssituationen

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Fredda »

Det är trist att se att go i Sverige genomgår en negativ utveckling i form av turneringsdeltagande. Jag har inga exakta siffror att ge (då turneringsresultat på goforbundet.se inte har blivit uppdaterat sedan 2010), men förutom i möjligtvis Göteborg Open så är det en tydlig effekt. Självklart så är svensk go inte berikat med ett stort tillflöde av nybörjare, samtidigt som spelare tenderar att bli inaktiva men 18 deltagare (?) på SM 2011 och 26 2012 (med 4k i toppgruppen) ger en tydlig bild av att något inte står rätt till.

Enligt min erfarenhet är det ständigt samma återkommande spelare som Leif, Krister, Erik, Jim (och några fler) som år efter år ser till att dessa turneringar ens blir av och de förtjänar all respekt. Jag tycker därmed att ansvaret inte bör läggas på dem att förbättra turneringssituationen i Sverige, utan fler spelare behöver hjälpa till och bli aktiva. Jag tror att vi behöver fler idéer och innovation för att locka spelare till att delta och förbättra upplevelsen som helhet.

Min tanke är att folk i denna tråd ska dela med sig av tankar och idéer eller rentav erbjuda stöd till turneringsarrangörerna om de är i behov av det.

Personligen tycker jag följande punkter kan vara värda att diskutera:


1. Toppbordet bör relayas via eurogotv.com och sändas på KGS. Det finns flera möjligheter för att åstadkomma detta. Om man saknar en villig person för att manuellt knappa in partierna så kan man sätta upp en webcam på en laptop som sänder partiet på eurogotv.com. Normalt så finns det en villig själ på KGS som kopierar partierna från eurogotv.com. Nuförtiden har många personer mobilt internet på sina smartphone, och det finns ett alternativ att dela med sitt mobila internet till bärbara datorer (ie göra sin smartphone till en wifi) om lokalen saknar internet. (Finns det bättre alternativ än jag föreslog?)

Förhoppningsvis kan diskussion ske kring partierna och någon starkare spelare som tittar kan gå igenom för de svagare. Vissa personer kanske får upp ett intresse av att se partierna och en vilja av att delta på turneringar i framtiden. Kommentarer etc kan självklart sparas och lägga upp på goförbundets hemsida.

Om det mot all förmodan skulle visa sig vara omöjligt för arrangörerna att erbjuda detta alternativ, så kan man åtminstone be vinnaren av partiet på toppbordet skriva ner kifu'et på en laptop, så partierna åtminstone kan publiceras på goförbundets hemsida. Det finns säkert några villiga danspelare att kommentera partierna. (Jag kommenterade t.ex. Jusandan 2011 se http://goforbundet.se/Turneringar/kommenterade-partier/).

2. Be starkare spelare att hålla seminarium. Om ekonomin tillåter, erbjud en slant för besväret, om ekonomin inte tillåter, så kan ni åtminstone fråga om någon skulle vara villig att göra det gratis!

Jag har i stort sett vunnit samtliga turneringar jag deltagit i Sverige sedan 2009. Jag har inte en enda gång blivit tillfrågad om att hålla ett seminarium eller genomgång av mina partier på första bordet. Jag hade mer än gärna gjort det ett par gånger gratis om intresse skulle visas av andra deltagare och om jag hade blivit tillfrågad. Detta var något jag tänkte på när Juyeon lärde ut i Västerås 2011 (förutom SM 2011) min senaste turnering.

3. Skapa ett intresse för de starkaste spelarna att delta.

Jag är väldigt vinklad i denna fråga, eftersom jag i stort sett alltid är den (åtminstone ur ett rankingsperspektiv) den starkaste spelaren som deltar i svenska turneringar. Jag uppskattar självklart den sociala biten som turneringar innebär, men i nuläget innebär det att även fast jag vinner en turnering (prispengar varierar oftast från 500-800 (ibland 1000)) så täcker det i stort sett tågbiljetten och mat om jag sover i lokalen. Självklart är det själviskt, men sanningen är att en normal turnering innebär 1-2 "spännande partier" och 2-3 partier som jag vinner utan att anstränga mig. Även i de "spännande" partierna är jag favorit och det handlar mer om att inte göra ett misstag än att försöka spela till mitt yttersta. Tåg är såpass dyrt i Sverige, att en tågbiljett motsvarar en ryanair-biljett som tar mig till turneringar i Tyskland som Kido Cup (där jag vann 800€).

Min poäng med de tidigare raderna är att som en av Sveriges främsta toppspelare så är den nuvarande situationen att jag inte ser fram emot svenska turneringar. Objektivt så tror jag att det är negativt för svensk go om deras enda aktiva 6d väljer att stå över samtliga turneringar utom SM (som ger 25 vm poäng). Min närvaro i turneringar motiverar spelare runt 3-5d att delta som Martin, Charlie, John, Klas, Erik O eftersom det är en bra utmaning för dem att försöka vinna mot mig och inkassera 35 rankingspoäng och en vinst mot en 6d. De har inte mycket att förlora (Charlie, John, och Klas förlorar 10 medan Erik O 0).

Om mitt deltagande kan motivera dessa spelare till att också åka till turneringar, så motiverar deras deltagande i sin tur spelare runt 1d-2d (Se bara på Jacob Bings senaste vinster i NM och SM) att slå dessa 3-4ds och ranka upp sig. Dessa 1d-2d spelare motiverar i sin tur 1k-2k spelare etc.

Detta är mitt resonemang till varför det är viktigt att de starkaste spelarna i Sverige deltar i turneringar, jag tror uppriktigt sagt att det främjar svensk go. Jag vet inte hur många personer runt 1k-25k som har ett intresse av att följa toppstriden i turneringar, men jag är säker på att det åtminstone finns vissa som hoppas att någon underdog ska vinna mot mig:-).

Hur kan man då motivera starkare spelare?

Det är väldigt svårt för Sverige att bara trolla fram fler 6d-7d som kan ge svenska toppspelare en större utmaning, utan man får hitta på andra sätt, främst ekonomiska.

Det bästa/enklaste sättet är såklart att höja prispengarna, men det är inte det enklaste eftersom turneringarna jobbar inom en viss budget. Kanske någon kan hjälpa att hitta sponsorer?

Jag ger således de alternativ jag kan komma på (Jag hoppas att fler personer kan komma med förslag!).

1. Erbjuda vid registreringen simultanmöjligheter mot toppspelarna. Om 5 spelare erbjuder 30-50 kronor för att spela simultanpartier så blir det en hyfsat slant samtidigt som att kyuspelare får en billig lektion. Jag minns att något liknande har hänt någon gång under LO 2005 eller 2006?
2. Erbjud betalning för att hålla seminarium. (Kanske vissa kyuspelare kan donera allt från 1kr till valfritt belopp till turneringsarrangörerna för att underlätta?)
3. Personer kan innan turneringen säga om de vill ha privatlektioner med någon av toppspelarna live? Kanske utveckla någon form av applikation för detta? Om toppspelarna vet att de har möjlighet att ge lektioner vid turnering (som kan täcka upp resekostnader etc) så kanske de blir mer villiga att delta?
4. Erbjud vinnaren att gå igenom samtliga av sina partier på valfritt forum (KGS, goförbundet) etc för en viss betalning. Kanske svenska goförbundet kan avsätta en del av sin budget till detta?

Detta är bara mina förslag. Jag vet inte om intresse finns ens för att få lektioner/seminarium etc live, om inte, så hoppas jag att någon annan form av idé kan slås igenom.

4. Motivera ungdomar?

Unga spelare är framtiden. Vilka former av rabatter ska unga spelare erbjudas för att motivera deras deltagande? Ett pris för bästa ungdom? Gratis deltagande? Gratis lektioner?

Jag föreslog 2010 att ett junior-SM skulle arrangeras, där jag erbjöd att gå igenom vinnarens partier istället för att använda det nuvarande systemet där den högst placerade junioren blir U18 mästare. Det fanns ett litet intresse, men inget konkret hände. I framtiden skulle jag gärna se att en separat turnering spelades under SM för juniorerna.

5. Motivera nybörjare.

Jag tror att många nybörjare är rädda för att delta i sin första turnering. Jag har en känsla av att många står över turneringar tills de når en viss nivå (kanske runt 10k) för att inte "skämma ut sig". Hur kan man motivera spelare runt 18k att delta?

6. Varierande anmälningsavgifter:

Det finns ett flertal turneringar som använder sig av detta system (EGC bl.a.) Ju tidigare du anmäler dig, desto billigare blir det. Tanken är att ju fler som är anmälda, desto fler kommer.

7. Bjuda in lärare

Hur stort intresse finns det för att bjuda in lärare från andra länder, proffs som Catalin? Jag minns att Göteborg planerade att göra det till årets turnering, blev det av och isåfall hur var det? Var det för dyrt eller var det värt kostnaden? Jag skulle personligen kunna tänka mig att åka till en turnering endast för att lära ut om intresse fanns, av turneringsdeltagare/arrangörer om proffs som Catalin/Guo Juan etc är för dyra.



8&9&10 etc

Jag är säker på att jag inte är den enda personen med idéer om hur vi kan förbättra turneringar. Erbjud alla former av konstruktiv kritik av den nuvarande turneringssituationen, kom med förslag, tankar, idéer etc. Förhoppningsvis kan vi alla tillsammans åstadkomma en förbättring!
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by sestir »

Eftersom jag inte själv har några idéer kommenterar jag några av dina idéer Fredrik. 8)

Turneringsdeltagande
Den negativa trenden i turneringsdeltagande bekräftas av statistiken i EGD. Ur diagrammet kan vi utläsa att turneringsdeltagandet legat stabilt på 40-60 deltagare per turnering år i många år tills anime-serien Hikaru no Go läckte ut på nätet år 2001. Efter HnG-vågen förväntas turneringsdeltagandet stabiliseras igen på en ny nivå, en bit högre än pre-HnG.

Jag tror att vi måste acceptera det lägre turneringsdeltagandet innan vi kan få det att öka igen. Det verkar som om dagens turneringar har två olika lyckade koncept.
A. Stor turnering som annonseras ett halvår i förväg, marknadsförs, några tusen i prispengar, 300kr anmälningsavgift, kringarrangemang inkl seminarier, webb-TV-sänd, ca 50 deltagare varav några från andra länder.
B. Liten turnering som annonseras ett par månader i förväg, försumbart små priser, 150kr anmälningsavgift, inga kringarrangemang, ej TV-sänd, ca 20 deltagare varav de flesta kan pendla dit och slipper sova över.

Jag gissar (vill gärna höra turneringsarrangörers uppfattning) att deltagarantalet vid A-sorten av turnering skulle sjunka kraftigt om det hölls för många sådana. Strategin borde i så fall vara att mestadels hålla B-sorten men satsa ordentligt vid de få tillfällen man arrangerar en turnering med högre profil.

1. Kifu
Jag tycker att det låter som en bra idé att vinnaren på top-brädet skriver kifu/sgf. Det skulle kunna vara en tradition oavsett om det sänds med webbkamera eller ej. SGF-filen kan sedan skickas in via http://europeangodatabase.eu/EGD/Modus_foto.html. Den hamnar då inte direkt på goforbundet.se, men blir åtminstone tillgänglig för eftervärlden.

7. Bjuda in lärare
Ursäkta men här tror jag vi är helt fel ute. När man åker hem från en turnering vill man känna sig någorlunda framgångsrik. Har man förlorat alla sina partier vill man kunna tänka att "Nåja, jag träffade i alla fall mina kompisar, lärde mig mycket och nästa gång tar jag dem!" Har man vunnit mycket vill man känna att "Woah! Vad stark jag är! Vad bra jag är på detta!" Men vad vi i Sverige upplevt på sistone är att oavsett hur stark man är så dyker det alltid upp någon asiat som är minst tre stenar starkare. Man får en känsla av att det där vi håller på med på våra turneringar är bara på låtsas och inte riktig go. Därför räcker det gott med dig (Fredrik), Charlie, Martin Li och/eller Weiying som lärare. Viktigare än förmågan att lägga ut rätt variationer på demobrädet är förmågan att underhålla och få oss amatörer att känna oss väl till mods, starka och framgångsrika.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by A-lan »

Fredda wrote:Det bästa/enklaste sättet är såklart att höja prispengarna, men det är inte det enklaste eftersom turneringarna jobbar inom en viss budget.
Njä, jag tvival faktiskt på att en höjning utav prispengarna vore det bästa för motivationen.
Iaf inte av vad jag hört, vad gäller forskningsresultat från psykologer och ekonomer.
Såvida det inte gäller ett problem med att folk inte kommer, pga att det kostar för mycket, men en ökning i prispengar skulle då bara påverka de som förväntar sig att få prispengarna, så det löser inte riktigt problemet.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Eskil »

Jag tror som Fredda att nyckeln är de nya spelarna. Om man lyckas få stora gäng av nya personer intresserade så kommer de att klättra i rankerna. När de blir tillräckligt engagerade så kommer vi också få fler som bryr sig om turneringar, både att åka på och att arrangera dem.

Jag tror inte det finns någon quick fix. Men, det är tydligt såväl på turneringar som på klubbar att svaga spelare gärna kommer i grupper. Man vill inte vara ensam längst ner. Om man lyckas locka 5 st 20k till en turnering så finns det 5 till runt hörnet. Men innan man lockat 4 så kommer inga alls.

I Göteborg har vi deltagandet på Göteborg Open som ljuspunkt: 30 pers 2009, 40 pers 2010, 50 pers 2011. Vi har under förra året jobbat hårt med nybörjarkvällar och iår har vi sommarlägret. Tanken är att ordna trevliga arrangemang där man också kan spela go, snarare än väldigt go-fokuserade arenor. Vi har också haft go-spel i parken Slottsskogen här förra sommaren vilket var väldigt uppskattat av förbipasserande som gärna stannade till. Jag tror det är väldigt viktigt för att locka nya spelare. Man måste få en mjuk entré i den annars ganska slutna och kunskapsintensiva värld som subkulturen Go är i Sverige.

Alla idéer för hur vi lockar nya spelare till spelet mottages tacksamt! Jag tror det är den springande punkten, turneringsdeltagandet kommer sedan att lösa sig på sikt. Återigen, jag tror detta tar tid. Vi måste inse och fundera över hur vi ska locka fler nybörjare på ett avslappnat sätt.
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by Fredda »

Jag har lite ont om tid för ett längre svar men vill gärna besvara A-lan:
A-lan wrote:
Fredda wrote:Det bästa/enklaste sättet är såklart att höja prispengarna, men det är inte det enklaste eftersom turneringarna jobbar inom en viss budget.
Njä, jag tvival faktiskt på att en höjning utav prispengarna vore det bästa för motivationen.
Iaf inte av vad jag hört, vad gäller forskningsresultat från psykologer och ekonomer.
Såvida det inte gäller ett problem med att folk inte kommer, pga att det kostar för mycket, men en ökning i prispengar skulle då bara påverka de som förväntar sig att få prispengarna, så det löser inte riktigt problemet.
A-lan, du missar nog att det citatet är hämtat från Motivation för starkare spelare". Jag menar inte att en höjning av prispengar lockar fler kyuspelare till en turnering, utan precis som du säger, de lockar de spelare som kan förvänta sig att vinna prispengarna. För studenter som mig, Charlie, Klas, John så gör det en skillnad om en turneringsvinst åtminstone kan täcka våra utgifter vilket det i nuläget sällan gör när prispengarna ligger på runt 250-500 kr över anmälningsavgiften. Jag vill därför också föra en diskussion angående vikten av att toppspelare deltar i en turnering. Har turneringsarrangörer ett intresse över att det åtminstone är 5-6 3d+ som deltar i en turneringen, eller är det vilket som? Om man har ett intresse av att locka toppspelare så bör man erbjuda någon form av ekonomiskt intresse, annars så kommer de välja att åka utomlands i framtiden.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by A-lan »

Fredda wrote:A-lan, du missar nog att det citatet är hämtat från Motivation för starkare spelare".
Nope.
Fast jag sa förstås även att det kunde vara intressant ifall det tar emot för de att komma, pga kostnaden, vilket du verkar mena vara fallet.
Jag anser ju dock ändå att det är en bristfällig lösning, då det bara påverkar de allra starkaste spelarna, på bekostnad utav resurser som annars kan användas för turneringen i helhet. (dvs man gör det lite bättre för de starkaste, på bekostnad för alla andra)

Det finns nog gott om andra spelare, i liknande ekonomiska situationer. De påverkas knappast utav prispengarna.
Man bör satsa på att få in fler, i allmänhet, till turneringarna.
Att särbehandla de starkaste, låter inte så logiskt.
Det är vettigt att satsa extra mycket på nybörjare, då man i så fall kan få in folk som kan komma fler gånger och som kanske uppmuntras att spela mer Go
...och som kan bli starkare. Framtidens starka spelare, är att finna bland nybörjarna.

Starka spelare, å andra sidan...
Varför skulle de ha en så stor vikt, jämfört med resten utav deltagarna?
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by pel »

Intressant att du tar upp det här fredda. Vi diskuterade samma sak på årsmötet.

Jag tror att det, som du är inne på fredda, att det är olika saker som motiverar olika spelare. Motivationen behöver heller inte nödvändigtvis vara go-relaterad heller.
Ett stort problem är att vi som skriver i den här tråden är människor som redan åker på turneringar - det är ju inte vi som ska motiveras.

Jag skapade en serie trådar för olika styrke-grupper i syfte att - om eq går att övertala - lägga ut en länk i svenska rummet på kgs.
Oklart om det ger något - men det skadar väl inte att försöka.

Vad det gäller motivationen för starkare spelare att åka på våra turneringar så sitter den intimt ihop med att få svagare spelare att delta i turneringar.
För att höja prissumman - en idé jag inte är emot på något vis - måste det finnas möjligheter att göra det också. Den möjligheten kommer från anmälningsavgifter. Utan svagare spelare ingen höjning av prissumman. Men där är också frågan hur man ska prioritera en teoretiskt ökad omsättning för turneringar. Vad borde gå först? Lägre anmälningsavgifter? Intäkter till klubbar så att de kan utveckla sin verksamhet? Prispengar till svagare spelare? Större prispengar för starkare spelare? Alla vill ha sin del av kakan.

Jag tror personligen att fredda har rätt. Vi behöver höja prispengarna för topplaceringarna - men vi kan inte göra det utan att turneringsintäkterna ökar.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by pel »

Jag borde kanske säga vad jag själv tycker är problematiskt med turneringar.
Det kostar mycket. Inte deltagaravgiften - den hade kunnat vara högre för min del - utan resorna.

Tågbiljetter är sjukt dyrt men det är blir billigare att köpa dem om man är ute i god tid.
Därför tycker jag att det är viktigt att turneringar utannonseras i god tid. Minst tre månader innan - men gärna ännu tidigare.

En annan sak jag tycker är dåligt skött är reklam för turneringarna. Förr i tiden så tjatade jag på arrangörerna att göra bättre reklam för sig men det slutade oftast med att jag gjorde jobbet åt dem. Jag tror att de enda som kontinuerligt har skött reklambiten bra är Västerås.

Titta t.ex. på hur Experience go in china jobbar på kgs. Nu har de iofs fått ett så starkt varumärke att de nästan inte behöver göra annat än att spela matcher. Ett bra exempel på en klubb som gjort det arbetet mkt bra var Norrköping när de arrangerade SM. Jag vet inte om det var medvetet eller inte - men det var nästan alltid någon som pratade om SM någonstans på min datorskärm. Väldigt bra jobbat måste jag säga.

En sak jag saknar ibland nu för tiden är sidoaktiviteter. När cjr och eq var aktiva så var det ofta någon from av brädspel på kvällarna. Till nästa turnering ska jag nog ta med mig något bara utifall det går att få ihop något spelande av inte fullt så seriös karaktär som go :)
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by lp »

Fredda wrote:Det är trist att se att go i Sverige genomgår en negativ utveckling i form av turneringsdeltagande. Jag har inga exakta siffror att ge (då turneringsresultat på goforbundet.se inte har blivit uppdaterat sedan 2010), men förutom i möjligtvis Göteborg Open så är det en tydlig effekt. Självklart så är svensk go inte berikat med ett stort tillflöde av nybörjare, samtidigt som spelare tenderar att bli inaktiva men 18 deltagare (?) på SM 2011 och 26 2012 (med 4k i toppgruppen) ger en tydlig bild av att något inte står rätt till.

Enligt min erfarenhet är det ständigt samma återkommande spelare som Leif, Krister, Erik, Jim (och några fler) som år efter år ser till att dessa turneringar ens blir av och de förtjänar all respekt. Jag tycker därmed att ansvaret inte bör läggas på dem att förbättra turneringssituationen i Sverige, utan fler spelare behöver hjälpa till och bli aktiva. Jag tror att vi behöver fler idéer och innovation för att locka spelare till att delta och förbättra upplevelsen som helhet.

Min tanke är att folk i denna tråd ska dela med sig av tankar och idéer eller rentav erbjuda stöd till turneringsarrangörerna om de är i behov av det.

Personligen tycker jag följande punkter kan vara värda att diskutera:


1. Toppbordet bör relayas via eurogotv.com och sändas på KGS. Det finns flera möjligheter för att åstadkomma detta. Om man saknar en villig person för att manuellt knappa in partierna så kan man sätta upp en webcam på en laptop som sänder partiet på eurogotv.com. Normalt så finns det en villig själ på KGS som kopierar partierna från eurogotv.com. Nuförtiden har många personer mobilt internet på sina smartphone, och det finns ett alternativ att dela med sitt mobila internet till bärbara datorer (ie göra sin smartphone till en wifi) om lokalen saknar internet. (Finns det bättre alternativ än jag föreslog?)

Förhoppningsvis kan diskussion ske kring partierna och någon starkare spelare som tittar kan gå igenom för de svagare. Vissa personer kanske får upp ett intresse av att se partierna och en vilja av att delta på turneringar i framtiden. Kommentarer etc kan självklart sparas och lägga upp på goförbundets hemsida.

Om det mot all förmodan skulle visa sig vara omöjligt för arrangörerna att erbjuda detta alternativ, så kan man åtminstone be vinnaren av partiet på toppbordet skriva ner kifu'et på en laptop, så partierna åtminstone kan publiceras på goförbundets hemsida. Det finns säkert några villiga danspelare att kommentera partierna. (Jag kommenterade t.ex. Jusandan 2011 se http://goforbundet.se/Turneringar/kommenterade-partier/).

2. Be starkare spelare att hålla seminarium. Om ekonomin tillåter, erbjud en slant för besväret, om ekonomin inte tillåter, så kan ni åtminstone fråga om någon skulle vara villig att göra det gratis!

Jag har i stort sett vunnit samtliga turneringar jag deltagit i Sverige sedan 2009. Jag har inte en enda gång blivit tillfrågad om att hålla ett seminarium eller genomgång av mina partier på första bordet. Jag hade mer än gärna gjort det ett par gånger gratis om intresse skulle visas av andra deltagare och om jag hade blivit tillfrågad. Detta var något jag tänkte på när Juyeon lärde ut i Västerås 2011 (förutom SM 2011) min senaste turnering.

3. Skapa ett intresse för de starkaste spelarna att delta.

Jag är väldigt vinklad i denna fråga, eftersom jag i stort sett alltid är den (åtminstone ur ett rankingsperspektiv) den starkaste spelaren som deltar i svenska turneringar. Jag uppskattar självklart den sociala biten som turneringar innebär, men i nuläget innebär det att även fast jag vinner en turnering (prispengar varierar oftast från 500-800 (ibland 1000)) så täcker det i stort sett tågbiljetten och mat om jag sover i lokalen. Självklart är det själviskt, men sanningen är att en normal turnering innebär 1-2 "spännande partier" och 2-3 partier som jag vinner utan att anstränga mig. Även i de "spännande" partierna är jag favorit och det handlar mer om att inte göra ett misstag än att försöka spela till mitt yttersta. Tåg är såpass dyrt i Sverige, att en tågbiljett motsvarar en ryanair-biljett som tar mig till turneringar i Tyskland som Kido Cup (där jag vann 800€).

Min poäng med de tidigare raderna är att som en av Sveriges främsta toppspelare så är den nuvarande situationen att jag inte ser fram emot svenska turneringar. Objektivt så tror jag att det är negativt för svensk go om deras enda aktiva 6d väljer att stå över samtliga turneringar utom SM (som ger 25 vm poäng). Min närvaro i turneringar motiverar spelare runt 3-5d att delta som Martin, Charlie, John, Klas, Erik O eftersom det är en bra utmaning för dem att försöka vinna mot mig och inkassera 35 rankingspoäng och en vinst mot en 6d. De har inte mycket att förlora (Charlie, John, och Klas förlorar 10 medan Erik O 0).

Om mitt deltagande kan motivera dessa spelare till att också åka till turneringar, så motiverar deras deltagande i sin tur spelare runt 1d-2d (Se bara på Jacob Bings senaste vinster i NM och SM) att slå dessa 3-4ds och ranka upp sig. Dessa 1d-2d spelare motiverar i sin tur 1k-2k spelare etc.

Detta är mitt resonemang till varför det är viktigt att de starkaste spelarna i Sverige deltar i turneringar, jag tror uppriktigt sagt att det främjar svensk go. Jag vet inte hur många personer runt 1k-25k som har ett intresse av att följa toppstriden i turneringar, men jag är säker på att det åtminstone finns vissa som hoppas att någon underdog ska vinna mot mig:-).

Hur kan man då motivera starkare spelare?

Det är väldigt svårt för Sverige att bara trolla fram fler 6d-7d som kan ge svenska toppspelare en större utmaning, utan man får hitta på andra sätt, främst ekonomiska.

Det bästa/enklaste sättet är såklart att höja prispengarna, men det är inte det enklaste eftersom turneringarna jobbar inom en viss budget. Kanske någon kan hjälpa att hitta sponsorer?

Jag ger således de alternativ jag kan komma på (Jag hoppas att fler personer kan komma med förslag!).

1. Erbjuda vid registreringen simultanmöjligheter mot toppspelarna. Om 5 spelare erbjuder 30-50 kronor för att spela simultanpartier så blir det en hyfsat slant samtidigt som att kyuspelare får en billig lektion. Jag minns att något liknande har hänt någon gång under LO 2005 eller 2006?
2. Erbjud betalning för att hålla seminarium. (Kanske vissa kyuspelare kan donera allt från 1kr till valfritt belopp till turneringsarrangörerna för att underlätta?)
3. Personer kan innan turneringen säga om de vill ha privatlektioner med någon av toppspelarna live? Kanske utveckla någon form av applikation för detta? Om toppspelarna vet att de har möjlighet att ge lektioner vid turnering (som kan täcka upp resekostnader etc) så kanske de blir mer villiga att delta?
4. Erbjud vinnaren att gå igenom samtliga av sina partier på valfritt forum (KGS, goförbundet) etc för en viss betalning. Kanske svenska goförbundet kan avsätta en del av sin budget till detta?

Detta är bara mina förslag. Jag vet inte om intresse finns ens för att få lektioner/seminarium etc live, om inte, så hoppas jag att någon annan form av idé kan slås igenom.

4. Motivera ungdomar?

Unga spelare är framtiden. Vilka former av rabatter ska unga spelare erbjudas för att motivera deras deltagande? Ett pris för bästa ungdom? Gratis deltagande? Gratis lektioner?

Jag föreslog 2010 att ett junior-SM skulle arrangeras, där jag erbjöd att gå igenom vinnarens partier istället för att använda det nuvarande systemet där den högst placerade junioren blir U18 mästare. Det fanns ett litet intresse, men inget konkret hände. I framtiden skulle jag gärna se att en separat turnering spelades under SM för juniorerna.

5. Motivera nybörjare.

Jag tror att många nybörjare är rädda för att delta i sin första turnering. Jag har en känsla av att många står över turneringar tills de når en viss nivå (kanske runt 10k) för att inte "skämma ut sig". Hur kan man motivera spelare runt 18k att delta?

6. Varierande anmälningsavgifter:

Det finns ett flertal turneringar som använder sig av detta system (EGC bl.a.) Ju tidigare du anmäler dig, desto billigare blir det. Tanken är att ju fler som är anmälda, desto fler kommer.

7. Bjuda in lärare

Hur stort intresse finns det för att bjuda in lärare från andra länder, proffs som Catalin? Jag minns att Göteborg planerade att göra det till årets turnering, blev det av och isåfall hur var det? Var det för dyrt eller var det värt kostnaden? Jag skulle personligen kunna tänka mig att åka till en turnering endast för att lära ut om intresse fanns, av turneringsdeltagare/arrangörer om proffs som Catalin/Guo Juan etc är för dyra.



8&9&10 etc

Jag är säker på att jag inte är den enda personen med idéer om hur vi kan förbättra turneringar. Erbjud alla former av konstruktiv kritik av den nuvarande turneringssituationen, kom med förslag, tankar, idéer etc. Förhoppningsvis kan vi alla tillsammans åstadkomma en förbättring!

Jättebra Fredrik att du tar upp detta.

Här kommer mina synpunkter på turneringssituationen i Sverige:

1. Det är jätteviktigt att vi har levande klubbar.
Utan starka klubbar så sjunker aktiviteten drastiskt. Se bara på Stockholms Goklubb. Väldigt få stockholmare på turnering, inget Jusandan i år.
Klubbarbetet är nog nyckeln till det mesta som vi vill uppnå.
I Västerås så ökade aktiviteten markant under den tid Juyeon kom en gång per vecka (feb-dec 2011). Hon fick betalt för detta, vi betalade 100 kronor per deltagare.
I den för tillfället ganska svaga klubben Stockholm så verkar det som om aktiviteten minskade under samma period, trots att Juyeon bodde i Stockholm och var på klubben 2 gånger per vecka.

2. Att starka spelare kommer på turneringarna är naturligtvis jätteviktigt, det drar med sig fler som vill möta de starkare.
Och att det är höga prissummor för toppspelarna är också bra, det gör ju det intressantare att faktiskt komma till turneringarna. Det är stark konkurrens med tyska turneringar som du skriver, Fredrik.

3. Det som Peter Lundqvist tar upp, att det är dyrt att resa i Sverige ska naturligtvis inte underskattas.
Återigen är det starka klubbar som är lösningen, då kan man åka fler i samma bil. Om det inte någon bil tillgänglig bland klubbens medlemmar så blir det förmodligen billigare att hyra bil om man är minst fyra personer. Då menar jag billigare än att åka tåg.

4. Boendet ska heller inte underskattas, det är också dyrt.
Därför är det viktigt att turneringsarrangörerna anstränger sig att ordna gratis, eller i alla fall väldigt billigt, boende. Jag förstår om det kan upplevas som ett problem att ordna billigt/gratis boende i Stockholm och Göteborg. Men inget är ju omöjligt:-)

5. Det är också viktigt att arrangera någon slags seminarium, kommentarer av partier och simultanpartier.
Återigen kommer vi tillbaka till klubbarbetet. Om många åker på turneringar så blir det mer pengar till sådana aktiviteter.
Att bjuda in starka spelare som Catalin och Guo Juan är naturligtvis jätteintressant. Men det är dyrt...
Jag är ledsen Fredrik, men du har en stark integritet och har inte gett sken av att vilja ge kommentarer. Nu vet jag bättre till nästa gång:-)


6. Att sända toppbordet via eurogotv.com och sändas på KGS är jättebra, Att det inte sker i Västerås beror på låg kunskap i ämnet och att jag har en del att att fixa med samt att jag är jättedålig på att delegera.

7. Sponsorer har vi talat om i c:a 10 år (inom SGF). Det är dock svårt att komma till skott, inte ens under EGC 2008 var vi särskilt framgångsrika.
Jag saknar idéer på denna front. I Sverige är ju go inte särskilt känt, så det är svårt att motivera någon att betala till ett förbund som de flesta inte vet vad det är.
I nuläget överlever SGF med hjälp av privata gåvor. Det är inte bra på sikt.

Jag återkommer i ämnet.

Leif Pettersson
Västerås Goklubb
Leif P
booru
Posts: 202
Joined: 03 Oct 2007, 13:27
Location: Stockholm

Re: Förbättring av den svenska turneringssituationen

Post by booru »

lp wrote: I den för tillfället ganska svaga klubben Stockholm så verkar det som om aktiviteten minskade under samma period, trots att Juyeon bodde i Stockholm och var på klubben 2 gånger per vecka.
Detta är taget ur luften och faktiskt helt fel. Antalet aktiva spelare på Stockholmsklubben var under Juyeons vistelse där den högsta någonsin sedan jag började 2007. Den föll till strax under pre-juyeon nivå efter att hon åkte tillbaka hem.
Antalet varierade naturligtvis under året och ibland (som verkar vara normalt i Stockholm) så var det ganska få. På det hela taget var det positivt att ha Juyeon där.
Post Reply