Angående sm 2013

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Carmelo
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 00:00

Angående sm 2013

Post by Carmelo »

Sm 2013 på Lincon?
Jag har funderat på hurvida man kan ha nästa sm på ett brädspelskonvent i linköping som heter Lincon, förra året hadde de över 800 besökare och som mest har de haft 1300 besökare.
Poängen med det, är att det är ett perfekt tillfälle att få fler personer att upptäcka och spela go.
Sen så finns det billlig mat att köpa på plats och lokaler som vi kan sova i.

Det är under kristi himmelfärds helgen, alltså samma helg som vi brukar ha sm.
Lincon 2013 håller på 9-12:e maj enligt deras hemsida:
http://www.lincon.se/wordpress/om-lincon/

Jag vet att jag är välldigt tidigt ute med det här, faktum är att de ska ha sitt första möte om hur de ska göra konventet i slutet av september och det var ren tur att jag fick reda på vem en utav de personer som ska hålla i det var.
Men jag pratade med honnom vilka möjligheter det finns för oss att ha sm på Lincon. Vad gäller lokaler så var det inget problem och han sa att dom välldigt gärna ville ha oss där. Men både innträde och sovplats kosstar och kan komma att ligga på 250kr för både och. Han sa dock att vi kan få det billigare än andra eftersom att vi är en stor grupp som kommer dit bara för att spela go (eller i första hand iallafall), men det är något som vi får komma överens om efter att de haft sitt första möte om konventet i sådanna fall. Vad gäller mat så vill jag också nämna att de planerade att ha 150gr hamburgare för 30kr/st.

Jag är givetvis beredd att annordna det hela om det skulle bli så att vi har sm där, men jag tror inte att jag klarar av allt själv så jag hoppas att det finns personer som vill hjälpa till i sånna fall.



[EDIT]:Catalin Taranu till Sm2013?
Jag skulle vilja att vi försöker få den professionella Gospelaren Catalin Taranu(5p) till nästa Sm. Han var en fantastiskt bra lärare på Göteborg open förra året och kunde också verkligen undehålla sina elever :)
Om Catalin Taranu: http://www.catalingoschool.com/


Kostnader:

* Lektioner:
Citat: ”Workshop: 150 euro per day for events with less than 20 people; 200 euro per day for events with more than 20 people”
200euro * 3 = 600euro som I dagsläget är 5418,60kr

* Resa till sverige från Rumänien tur och retur:
Den billigaste flygbiljetten som jag hittade idag för 10-12maj 2013 kostade 1347kr

Så kostnaderna för flygresan och lektionerna blir åtminstonde 6765,60kr
Utöver det så måste vi anntagligen också betala för övriga resekostnader, boende och eventuellt mat för 3 dagar.
Om man äter ute för 70kr pär måltid så blir matkostnaden: 70*3*3=630kr

Om det sedan finns någon som Catalin skulle kunna bo hos så tror jag att vi kan räkna med att den totala kostnaden för att Catalin ska vara på Sm2013 blir 9000kr. Det kan vi klara av!
Om bara 3 Goklubbar söker bidrag till sin förening så borde vi kunna få ihop pengar så det räcker och blir över. Ett ställe att söka bidrag på är sverok, men det finns fler. Till exempel så går det att söka bidrag från olika Studieförbund.
http://www.sverok.se/forening/bidrag/#top



MVH
Goförbundets sekreterare:
Carmelo Jorda
Last edited by Carmelo on 15 Jul 2012, 13:18, edited 3 times in total.
Boo^^
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2005, 13:22

Re: Angående sm 2013

Post by Boo^^ »

Då skulle man behöva baka in både Lincon-avgiften och turneringsavgiften i samma summa för att inte skylta med vilken deal vi fått, och för att ta bort fokus från "hur mycket dyrare det blir med Lincon". Sedan är ju avgiften för hög som det ser ut nu, det blir som att lokalhyran på 40 pers är 10 000:-, så det är nog läge att försöka halvera avgiften och låta deltagarna betala extra om de vill vara med på något annat på Lincon.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Angående sm 2013

Post by pel »

Ett annan fråga jag undrar över är hur tyst man kan förvänta sig att ha det på Lincon. Det kanske går att lösa?
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Angående sm 2013

Post by Kanin »

Ett intressant alternativ, sarskilt iom att det vore ett bra tillfalle att visa upp spelet. Jag har sjalv varit pa Lincon och visat upp och spelat go som tonaring. Det kan man gora varje ar (ett tips till de som bor i Linkopingstrakten/ vill aka pa Lincon gratis). Men visst, om det blir for stokigt och hogljutt ar det nog inte vart det, tycker jag. Att du skulle vara valdigt tidigt ute, Carmelo, tycker jag inte. Tvartom, ju tidigare desto battre! Jag skulle verkligen vilja veta vad som beslutades om SM 2013 pa arsmotet i Linghem. Vem anordnar, var? Bollen maste sattas i rullning nu. De senaste lyckade svenska masterskapen var nog de som gick i Norrkoping 2010. Organisatorerna borjade da med forberedelserna redan INNAN arsmotet 2009 dar de kunde presentera en tydlig plan for det SM de ville anordna. Det var samma arsmote dar det beslutades om nya SM-formatet och da sas det att forbundet skulle ta en roll i att delegera och stodja organisationen av SM. Skedde detta under arsmotet 2012? Senaste arsmotesprotokollet pa forbundets hemsida ar fran 2010...

Ursakta bristen pa prickar over aao, sitter pa en utlandsk laptop :O
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
Carmelo
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 00:00

Re: Angående sm 2013

Post by Carmelo »

pel wrote:Ett annan fråga jag undrar över är hur tyst man kan förvänta sig att ha det på Lincon. Det kanske går att lösa?
Vad gäller lokalerna så får vi egna lokaler, och ja de kommer att vara tysta(enligt Anton brunberg, arrangör på lincon). Lincon kommer att vara på linköpings universitet.
Boo^^ wrote:Då skulle man behöva baka in både Lincon-avgiften och turneringsavgiften i samma summa för att inte skylta med vilken deal vi fått, och för att ta bort fokus från "hur mycket dyrare det blir med Lincon". Sedan är ju avgiften för hög som det ser ut nu, det blir som att lokalhyran på 40 pers är 10 000:-, så det är nog läge att försöka halvera avgiften och låta deltagarna betala extra om de vill vara med på något annat på Lincon.
Jag håller med dig Boo^^ om att det är läge att försöka halvera avgiften. Men det kan jag inte göra något åt förän efter att de haft sitt första möte i slutet av september som sagt. Jag kommer att ta upp det med dom då. Jag skulle också vilja baka in allt i samma summa.
booru
Posts: 202
Joined: 03 Oct 2007, 13:27
Location: Stockholm

Re: Angående sm 2013

Post by booru »

Låter som en bra idé tycker jag.

Om vi ska visa upp Go är det extra viktigt att det inte blir ett SM med få deltagare.
Det skulle antagligen också vara bra om vi kan få dit nått proffs eller någon annan person som kan tänkas kommentera live eller liknande för de på lincon som inte vet vad Go men som glider förbi och tittar... En sån person kan kanske stå i korridoren utanför eller i ett annat rum, där kanske Mats kan sälja go-grejer också...

Det kanske går att göra det lite mer publikvänligt så att säga och kanske lite lättare att ta till sig om man har en person som kommenterar och förklarar spelet för de som är nyfikna.

Personligen har jag inget problem med en dyrare avgift i detta fallet, men jag tror att det säkert finns tillräckligt många som inte vill betala för lincon för att det ska vara intressant att ta upp diskussionen med arrangörerna.
Carmelo
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 00:00

Re: Angående sm 2013

Post by Carmelo »

booru wrote:Låter som en bra idé tycker jag.

Om vi ska visa upp Go är det extra viktigt att det inte blir ett SM med få deltagare.
Det skulle antagligen också vara bra om vi kan få dit nått proffs eller någon annan person som kan tänkas kommentera live eller liknande för de på lincon som inte vet vad Go men som glider förbi och tittar... En sån person kan kanske stå i korridoren utanför eller i ett annat rum, där kanske Mats kan sälja go-grejer också...

Det kanske går att göra det lite mer publikvänligt så att säga och kanske lite lättare att ta till sig om man har en person som kommenterar och förklarar spelet för de som är nyfikna.

Personligen har jag inget problem med en dyrare avgift i detta fallet, men jag tror att det säkert finns tillräckligt många som inte vill betala för lincon för att det ska vara intressant att ta upp diskussionen med arrangörerna.
Jag vill väldigt gärna att vi försöker ta ett proffs till Sm2013. Jag hoppas då på att vi kan få dit Catalin Taranu 5p som är en fantastiskt bra och underhållande lärare. Mats hoppas jag också på att han kan/vill komma naturligtvis. Om Sm blir på Lincon så får du en chans att käna mycket pengar mats ;)
Jag har nu skrivit i första posten i denna tråd om vad som krävs för att Catalin Taranu ska kunna komma på Sm2013.
Post Reply