Bör SGF ha en Wiki?

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Bör SGF ha en Wiki?

Nej
2
8%
Ja, hela sajten bör vara en Wiki
10
42%
Ja, men bara för klubb- turnerings- och spelarinformation
5
21%
Ja, men bara som kompliment, ingen officiell information på Wikin, då den kan klottras sönder
5
21%
Ja, men den ska vara helt fristående från SGF-sajten
2
8%
 
Total votes: 24

pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

gbggo verkar inte svara just nu, men andra siter man kan titta på finns.
För att prova på själva konceptet rekomenderar jag sv.wikipedia.org.
En väldigt enkel site som använder wiki i bakändan är www.freedesktop.org
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

För övrigt så skulle jag uppskatta VÄLDIGT mycket om man kunde följa forumet via e-post eller news istället. Jag avskyr att få e-post som säger att 'du har ett personligt brev på forumet'
utan att få veta vad det handlar om.
bluesmurf
Posts: 104
Joined: 07 May 2004, 14:45

Post by bluesmurf »

Det som slog mig när jag upptäckte go var hur lite information jag kunde hitta på svenska go förbundets hemsida om själva spelet gick till. Go är svårt att lära sig och inte många är familjära med det, men om det kunde erbjudas en kunskapsbank om spelet för nybörjare på svensk gos officiella sida så ökar chansen att man fångar en förbipasserande surfare eller någon som hört talas om hikaru no go och undrar vad det där med go är. Detta tycker jag wikin skulle användas till samt kanske även som annonsbräde för händelser relaterade till go samt alternativt begagnad utrustning till salu (även om sådan nog återfinns i mycket små mängder)

Anledning till att jag tycker att en wiki borde finns för dessa och liknande ändamål är för att undvika vad som hände med go.polopoly. Go behöver mer nybörjare och bli vidare känt i sverige, detta är svårt att åstadkomma utan en tilltalande "fasad".
bluesmurf
Posts: 104
Joined: 07 May 2004, 14:45

Post by bluesmurf »

Det som slog mig när jag upptäckte go var hur lite information jag kunde hitta på svenska go förbundets hemsida om själva spelet gick till. Go är svårt att lära sig och inte många är familjära med det, men om det kunde erbjudas en kunskapsbank om spelet för nybörjare på svensk gos officiella sida så ökar chansen att man fångar en förbipasserande surfare eller någon som hört talas om hikaru no go och undrar vad det där med go är. Detta tycker jag wikin skulle användas till samt kanske även som annonsbräde för händelser relaterade till go samt alternativt begagnad utrustning till salu (även om sådan nog återfinns i mycket små mängder)

Anledning till att jag tycker att en wiki borde finns för dessa och liknande ändamål är för att undvika vad som hände med go.polopoly. Go behöver mer nybörjare och bli vidare känt i sverige, detta är svårt att åstadkomma utan en tilltalande "fasad".
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Om man vill ha en utförlig beskrivning för spelets regler så kan man länka till våran klubbs sida angående spelet... http://www.go.glory.eu.org - kolla under länken "spelregler"

- Marko
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

Jag kom på lite fler saker. Summerar ihop.

- Statistika sidor för SGF/Klubbar
- Forum liknande detta (eller detta forum tycker jag fungerar fint)
- Huvudsakligen en wiki-miljö
- Möjlighet att registrera sig och få en egen statisk sida (med info)
- En OFFICIELL rankdatabas (som man sedan kan koppla till sitt konto. den som inte har officiell rank ska förstås kunna skriva in en personlig rank.. man borde få göra det även om man har en)
- Möjlighet att skapa diagram (mkt viktigt!!)

Med rankdatabasen plus användardatabasen så kan man få ut en massa rolig statistik :) Typ "medelranken i Sverige är 10k (3k)" (det inom parentes är från den officiella rankdatabasen t ex... eller man borde vända på ordningen men kunde inte komma på vad man ska kalla den inofficiella ranken :p Men ja..

Så det blir en sorts wiki-hybrid :)
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Det är möjligt att delegera skrivrättigheter i undersektioner i ett flertal wikis (om jag inte har drömt). Alternativt kan man ha en underdomän per förening och möjlighet till en egen wiki på den siten.

Tanken med wiki är att ha ett så enkelt sätt som möjligt för att producera innehåll.
Man kan ändra utseende med hjälp av olika mallar (oftast CSS) så det brukar inte vara omöjligt att generera individuellt utseende (om det önskas).

Rankdatabas kan man väl ha... men det känns lite, ursäkta ordvalet, onanibetonat.
En rank har man, eller inte. Vill man inte ha sin rank registrerad så ska man slippa det (gärna intrycket av att behöva göra det också).
Men det är bara min personliga åsikt (jag skäms inte för att jag är ynka 13k).

Diagram är ju faktiskt rätt viktigt, det har du rätt i.
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

alltså.. någonstans så finns väl ens officiella rank registrerad ändå? så antar att du menar att ens rank inte ska visas om man inte vill? för det lär ju inte vara speciellt svårt att ordna.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Jag menar mest att det är ett onödigt och ointressant arbete - om man inte är väldigt intresserad av statestik. Min primära reaktion kommer från vissa klubbars basunerande av
officiella klubbrankingtabeller - det lägger ett onödigt tryck på de som kanske inte vill tävla.
Fast jag har kanske fel där. Är det inte så?
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Visst är det så att det bara finns officiell rank från 2 kyu och uppåt? Vill man sammanställa dessa utifrån rankingkommitténs beslut är det ju inte så svårt.

Övriga spelares (ungefärliga) rank kan man ju få från resultattabeller, eller varför inte den ypperliga (om än lite sega) EGF-listan.
/Magnus Erik Markling, 5k
Post Reply