Go i Skaraborg/Lidköping?

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Ekenstein
Posts: 3
Joined: 01 Jan 2008, 14:26
Contact:

Go i Skaraborg/Lidköping?

Post by Ekenstein »

Har precis börjat intressera mig för Go och har letat febrilt efter en Goklubb inom Skaraborg. Såg på SGF:s hemsida att Lidköping har en klubb som ej registrerat sig inom SGF. Är det någon som vet hur man får kontakt med Lidköpings Goklubb? Eller någon inom Skaraborgs län (jag bor själv i Lidköping).

Uppskattar snabba svar! :)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Go i Skaraborg/Lidköping?

Post by henric »

Ekenstein wrote:Har precis börjat intressera mig för Go och har letat febrilt efter en Goklubb inom Skaraborg. Såg på SGF:s hemsida att Lidköping har en klubb som ej registrerat sig inom SGF. Är det någon som vet hur man får kontakt med Lidköpings Goklubb? Eller någon inom Skaraborgs län (jag bor själv i Lidköping).

Uppskattar snabba svar! :)
Hej.

Lidköpings Goklubb är formellt ansluten till förbundet men har väl inte
varit bland de mer aktiva de senare åren. Kontaktperson är Johannes Karlsson, johannes.karlsson3 at comhem.se. Aktiva medlemmar har varit bl.a. Per Strandhag och Johannes Karlsson, ingen av dem har spelat någon turnering sedan 2004 dock. Gustav Fahl och Kerstin Fahl är också medlemmar i klubben, men Gustav bor i Geneve och Kerstin är antagligen också på annat håll nu. Christian Hjelm är också upptagen som klubbmedlem. I bästa fall kan du få lite fart på de spelare som bor kvar i Lidköping!

mvh
henric
förbundets sekreterare
Last edited by henric on 01 Jan 2008, 23:45, edited 1 time in total.
Ekenstein
Posts: 3
Joined: 01 Jan 2008, 14:26
Contact:

Re: Go i Skaraborg/Lidköping?

Post by Ekenstein »

henric wrote:
Ekenstein wrote:Har precis börjat intressera mig för Go och har letat febrilt efter en Goklubb inom Skaraborg. Såg på SGF:s hemsida att Lidköping har en klubb som ej registrerat sig inom SGF. Är det någon som vet hur man får kontakt med Lidköpings Goklubb? Eller någon inom Skaraborgs län (jag bor själv i Lidköping).

Uppskattar snabba svar! :)
Hej.

Lidköpings Goklubb är formellt ansluten till förbundet men har väl inte
varit bland de mer aktiva de senare åren. Kontaktperson är Johannes Karlsson, johannes.karlsson3 at comhem.se. Aktiva medlemmar har varit bl.a. Per Srandhag och Johannes Karlsson, ingen av dem har spelat någon turnering sedan 2004 dock. Gustav Fahl och Kerstin Fahl är också medlemmar i klubben, men Gustav bor i Geneve och Kerstin är antagligen också på annat håll nu. Christian Hjelm är också upptagen som klubbmedlem. I bästa fall kan du få lite fart på de spelare som bor kvar i Lidköping!

mvh
henric
förbundets sekreterare
Tack för information! Ska maila runt och kolla. Om annat, kan jag ju fråga, hur får man feedback och hur kan man komma ut med, om man nu skulle skapa en egen klubb?
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Go i Skaraborg/Lidköping?

Post by pel »

Ekenstein wrote:Tack för information! Ska maila runt och kolla. Om annat, kan jag ju fråga, hur får man feedback och hur kan man komma ut med, om man nu skulle skapa en egen klubb?
Det är ju väldigt enkelt att starta en klubb. Det är bara att bestämma sig för det, men det finns lite olika tillvägagångsätt:

Enklast möjligt
Personligen så tycker jag att ju mindre besvär man har med att driva föreningen desto bättre. Kan man klara sig utan stadgar, administrativa sysslor såsom medlemsavgifter så är det så mycket enklare att koncentrera sig på det viktigaste: att få igång klubben och ha roligt.

Lite mer formellt
När klubben växer så kan det bli nödvändigt att skaffa stadgar och styrelse, speciellt om man vill söka aktivitetsbidrag från kommun/sverok. Ofta sker den övergången när man måste skaffa en spellokal som kostar pengar, men man kan göra det ändå. Så fort man funderar på att hantera pengar på något sätt i föreningens namn så måste ni nästan göra det här - det går att undvika men det leder ofta förr eller senare till bråk om vad, vem och hur man spenderar föreningens pengar.

Enklast möjligt är då att kontakta Sverok som (om jag inte missminner mig) har 'startpaket' och kurser i att driva föreningar.
Med lite tur så har ni kanske den kompetensen ändå - men det är alltid skoj att träffa likasinnade även om de inte förstått hur roligt det är att spela go ;-)

Jag tror nog att svenska goförbundet kan hjälpa till också om ni har frågor .

Att gå med i svenska goförbundet
Man kan bli medlem när som helst genom att ansöka (det står dock förbundet öppet att tacka nej) - helst i god tid innan årsmöte eller extra stämma hålls. Inget speciellt behövs.

Det finns inga riktiga formella krav/riktlinjer kring det här men jag kan ju ge min egen syn på saken.
Jag tycker gott att man kan vänta med att ansöka tills
  • Klubbens medlemmar deltagit i minst en turnering
  • Klubben inte står och faller med att någon individ försvinner
Som exempel kan jag nämna Gävle goklubb. Den har funnits sedan 2005 någon gång, men det har ständigt varit så att det hängt på att jag hängt kvar (utom möjligtvis i början). Nu har vi två aktiva medlemmar och om någon av oss slutar så hamnar klubben definitivt i malpåse. De andra medlemmarna spelar inte regelbundet alls, tyvärr.

Andra tycker säkert annorlunda - men själv tycker jag att det känns lite försmädligt att anmäla en klubb om man inte är säker på att den finns kvar om ett halvår.

Att sprida föreningen
Enklast är att prata med vänner man tror kan vara intresserade, därefter så blir det svårare. Anslagstavlor i digitala och analoga format är praktiska, i synnerhet Sveroks. Den lokala bridgeklubben brukar sätta in annonser i tidningen tom.

Sök gärna upp folk som sysslar med någon form av asiatisk kultur, ibland har man tur. Ett personligt tips här är att inte vinna partier mot dem i början :)

Lite länkar Lycka till! :)
gustav
Posts: 187
Joined: 18 May 2004, 10:16
Location: Lidköping/Manilla

Post by gustav »

Hej Ekenstein,
som bördig från Lidköping är det extra kul att höra om nya spelare där!
Som sagt bor jag inte i Lidköping nu men mejla mig gärna på gfahl67 kanelbulle yahoo punkt se och berätta hur det går.
Vi har aldrig haft någon regelbunden klubbverksamhet utan träffats hemma hos varandra och spelat. Prova att mejla Johannes i första hand.
Som trivia tror jag att det första gopartiet i Lidköping spelades runt 1990 när Henrik H från Stockholm jobbade på Såtenäs. Glansperioden inföll 2004 när vi var hela fyra representanter på Linköping Open. Just nu är det bara Johannes och Christian som bor i stan och håller igång vad jag vet.
Mvh Gustav
Ekenstein
Posts: 3
Joined: 01 Jan 2008, 14:26
Contact:

Post by Ekenstein »

Tackar för alla svar, jag har skickat ett mail till denne Johannes, dock inte fått mail från Johannes än, men jag får hoppas att det kommer :)
Yohan
Posts: 1
Joined: 12 May 2014, 20:36

Re: Go i Skaraborg/Lidköping?

Post by Yohan »

Hej!

Länge sedan någon skrev här men tänkte pröva min lycka ändå. Jag är också intresserad av att spela Go i Lidköping eller någon annan stans i närheten. Finns det fortfarande några aktiva?
Levvo
Posts: 1
Joined: 10 Sep 2014, 17:07

Re: Go i Skaraborg/Lidköping?

Post by Levvo »

Finns en go spelare i Skövde iaf! =) ..

Är någon sugen på att spela äre bara skicka ett mail~

mattias.carlstedt at gmail dot com ~
Post Reply