World Mind Sports Games

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

World Mind Sports Games

Post by henric »

Jag tycker inte att kommunikationen om evenemanget i Peking i höst
verkar fungera helt oklanderligt, men här är i alla fall en officiell websida,
på kinesiska och engelska:

http://www.2008wmsg.org/

Och här är ett uppdaterat schema för tävlingarna:

http://www.intergofed.org/wmsg/members_ ... %20(E).pdf

SGF har efter fråga från IGF preliminärt förutskickat att det kan bli fråga om cirka 10 svenska deltagare.

mvh
H.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Jag kan inte säga att jag själv håller så bra koll på WMSG, det räcker rätt bra med EM för min del. Men det är ganska bra om de som vill åka ger sig till känna nu. Om det inte finns några intresserade i Sverige kommer vi snart att behöva meddela IGF att det inte blir något svenskt deltagande.

mvh
H.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

deadline på onsdag

Post by henric »

Tiden håller på att rinna ut för WMSG nu.
Om vi inte skickar in "1st entry form" 30 april blir det antagligen
inget svenskt deltagande i Peking.

Är det verkligen inga som vill åka?

I potten finns en plats med flygresa betald + många platser med bara
uppehället i Peking betalt. Några avgifter komplicerar bilden lite också.

mvh
henric
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Här är en sammanfattning av vad som gäller, samt länkar till de
relevanta dokumenten.

World Mind Sports Games
------------------------------------------

Kopia även till Michael: vill du vara med i ett svenskt lag, Michael?

Detaljer:

Datum 3-18 oktober.
Schema:
http://www.intergofed.org/wmsg/members_ ... %20(E).pdf

Grenar:
Manlig lagturnering, 5 spelande + 1 reserv
Kvinnlig lagturnering, 4 spelande + 1 reserv
Män individuellt: max 5 per land
Kvinnor individuellt: max 3 per land
Par: 1 par per land (lite oklart, ett av dokumenten tyder på att det bara skulle vara 16 par inbjudna,
i alla händelser får bara 16 par sina flygresor betalda och sverige får det inte)
Öppet individuellt: max 2 per land.

En person kan bara delta i högst 2 grenar.

Länder som deltar i öppna individuella får 1 flygresa med Air China, från flygplats som
trafikeras av detta bolag (t.ex. Arlanda).

Det tas ut avgifter av de sändande länderna:
150$ för 1 deltagare, 270$ för 2, 360$ för 3 osv (sjunker till 30$ per deltagare i marginalkostnad, för att sedan öka till 80$ per deltagare över 6 deltagare....)

Boendet är betalt men antagligen relativt enkelt, i delade rum ("condominium").

Det som behöver skickas nu ( i morgon) är 1st entry form
( se http://www.intergofed.org/wmsg/wmsg_mem ... ments.html )
som bara anger antal spelare i de olika grenarna samt kontaktpersoner.
Namnlistor behövs inte förrän 20 juni.
En strategi här är väl att gissa lite positivt, men om det ska bli något lag
i lagturneringen bör vi väl vara säkra på att tillräckligt många vill åka.

Ytterligare detaljer, se:
http://www.intergofed.org/wmsg/members_ ... cation.pdf
http://www.intergofed.org/wmsg/members_ ... 20WMSG.pdf
http://www.intergofed.org/wmsg/members_ ... lan(2).pdf

Förbundet har inga pengar, i alla fall vet vi inte det förrän efter EM, så deltagarna får
betala avgifterna själva. Om Fredrik vill och kan åka kan Stockholms Goklubb betala hans avgift.

Eftersom deltagarna betalar det mesta själva och det inte är någon stor tillströmning
behövs inget krångel när det gäller uttagning, högst gor-rankade till lagtävlingen (/tävlingarna)
är väl lämpligt.

När det gäller den betalda flygresan bör en uttagning ske, antingen i VM-poängordning eller
efter placeringen i SM, det är de enda principerna vi använt. Personligen tycker jag att SM-placering
vore mest intressant denna gång, dels för att få mer nerv i SM, dels för att den här resan inte är
lika flott rent ekonomiskt som de andra, dels också för att det är lite oklart vilket datum som skulle
användas för VM-listan (förbundet har fått den kompletta "inbjudan" 3 april, så poängställningen då
skulle kunna vara en variant). Om man går efter VM-poäng bör deltagaren givertvis "betala" med
sina VM-poäng, men man kan slopa vår egen reseavgift denna gång och låta den ersättas av
den avgift som organisatörerna tar ut. Det är nog styrelsen som bör besluta i denna uttagningsfråga, det
verkar lite skumt att årsmötet skulle besluta när SM redan är i full gång, men OM vi verkligen har
folk som är intresserade av att åka så kan det här för all del i princip beslutas senare (före 20 juni).

Iaf måste blanketten med antal skickas in imorgon, så om ni kan hjälpa till att se till att denna
information kommer ut kvickt, även till damerna, så är det ju bra.

När det gäller flygbiljetter till Peking och andra resefrågor kan säkert Carl Johan ge råd.
Vad jag hört kostar flygbiljett med Air China troligtvis drygt 7000 kr.

Jag beklagar att vi inte fått igång en process om WMSG tidigare; för min del har jag mest
haft ögonen på EM och trodde till i fredags att nästa WMSG-deadline var först i juni.

mvh
henric
lagom
Posts: 55
Joined: 20 Apr 2006, 07:50

Post by lagom »

Det känns konstigt och oförlåtligt om det inte blir någon representant från sverige i det här sammanhang.

Jag anmäller mig till både 'Open Individual' och 'Men Team'.

Det behöver 5 för 'Men Team'. Kom nu!

/Martin Li
Boo^^
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2005, 13:22

Post by Boo^^ »

Förslag: Låt sponsen vara andraplatspris i SM.
Jag åker om jag vinner den ;) Då drar jag med mig Sofia.

Vi är intresserade av individturneringarna och eventuellt par/lag.

Detta förutsatt att följande två rader egentligen syftar på resa tur och retur.
"Vad jag hört kostar flygbiljett med Air China troligtvis drygt 7000 kr."
I potten finns en plats med flygresa betald
Här fann jag biljett för 1kr.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Det blir rätt knivigt att fylla i blanketten, men att åtminstone den betalda platsen blir fylld verkar väl säkert. Svårare är det att fylla platser utan flygbiljett, naturligtvis.

Om vi börjar med dem som antytt att de kan åka även på egen bekostnad så har vi: Martin Li, Carl Johan (fast inte nyligen), Martin Börjesson (fast med många kanske och reservationer), samt Sofia (om John åker).

När det gäller den betalda platsen tillkommer åtminstone:
Klas, Fredrik, John, Peder.

Schematekniskt:
Lagen är inte könsblandade.
Det går inte att vara med i både lag och par, för de överlappar i tiden.
De individuella turneringarna går dock att kombinera med lag eller par.

Om vi skulle försöka fylla de två öppna individuella platserna i första hand och ett manligt lag i andra hand, samt spola parmöjligheten så hamnar vi kanske på:

Open Individual: 2
Mens Team: 5
Mens Individual 3
Ladies Individual 1

Persons, total: 6

?

Vad kan man göra åt den betalda platsen alltså?

Om vi ska gå efter VM-poängen är det rimligaste att ta ställningen
från den 3 april anser jag, eftersom det var då förbundet fick en
fullständig inbjudan (andra möjliga datum skulle vara slutet av januari då vi fick lite mindre fullständig information, eller 27 december då inbjudan är daterad men inte nått oss, eller kanske idag, eller efter SM? VM-poängställningen 20 juni är väl inte helt ologiskt, eftersom det är då namnen måste lämnas in för WMSG? ). För 3 april blir det i turordning: Ulf, Klas, Carl Johan, Fredrik, Peder.

Om vi spelar om platsen på SM så är bl.a. Martin Li, Fredrik, Klas, Erik O, John, Charlie och Martin Börjesson med och slåss, med Fredrik som favorittippad får man väl säga, efter NM. Ulf, Carl Johan och Peder är inte anmälda till SM. Om t.ex. Fredrik vinner SM blir han enligt reglerna direkt kvalificerad till nästa VM. Ett förslag som kommit in var att WMSG-platsen skulle bli andra pris i SM.

För att fullständiga bilden: i höst blir det även Korean Prime Ministers Cup, men sanningen att säga är vi inte helt säkra på hurdan sponsringen kommer att bli för vare sig KPMC eller för nästa VM. Slutligen: när det gäller par-VM är vi nästan säkra på att det även 2009 och framåt kommer att vara sponsrat med betald resa, och i vårt eget poängsystem i det fallet leder Martin-Liya före Charlie-Kerstin, följda av andra. Parpoäng kan erövras i par-SM imorgon.

Jag skickar in några siffror till WMSG ikväll i alla fall, jag lutar åt att tro att det kan bli ett svenskt lag.

mvh
henric
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Styrelsen har beslutat att flygbiljetten till Peking ska erbjudas i turordning efter VM-poängtabellen, som den ser ut 20 juni.

Det verkar nämligen mest logiskt - det är då namnen behövs och att välja ett tidigare datum skulle ändå bli godtyckligt. Vi tycker att det är för kort varsel för att gå bara efter SM-placeringen.

Att gå efter VM-tabellen har ju den fördelen att det kan bli lite valmöjligheter - någon kan föredra att t.ex. spara sina VM-poäng till någon av de andra resorna och betala sin resa till Peking själv osv.

SM väger ju ändå tungt i sammanhanget, med många VM-poäng.
Frågan är också vart Lundturneringen tog vägen, det var ju meningen att det skulle bli en sådan med VM-poäng också.

mvh
henric
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Vilka åker?

Post by henric »

Fredag är deadline för svenska namn till WMSG.

Fredrik vill åka på den betalda biljetten har jag förstått.
Martin Li åker väl också?
Vem mer åker?

mvh
henric
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Hittills i svenska teamet:

Fredrik Blomback 4d (betald flygresa)
Martin Li 5d
Krister Strand 1d

Vi behöver minst två herrar till för att få ihop ett svenskt lag.
Vilka blir det?
Deadline imorgon, Midsommarafton, då måste alltså namnen skickas in till IGF.

mvh
Henric
Post Reply