Var hittar man go-kanji?

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Var hittar man go-kanji?

Post by henric »

Jag har flera gånger letat under stigande irritation efter go-kanji på nätet. I första hand den vanliga japanska varianten med ett enda tecken, men även varianter med mer kinesiskt stuk. Det verkar konstigt nog inte så lätt att hitta, är det någon som har tecknen på lager eller vet nån bra länk till användbara 'jpg eller liknande?

mvh
henric
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Jag googlade "igo kanji".
Många träffar - bland annat den här: http://www.cafepress.com/htg_igo1
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Söker man på wei qi och baduk på samma sajt får man kinesiska respektive koreanska tecknen, men det kanske var självklart ;)

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Senseis har förstås också dessa tecken - förutsatt att man har behjälpliga fonter installerade.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

pel wrote:Jag googlade "igo kanji".
Många träffar - bland annat den här: http://www.cafepress.com/htg_igo1
Ja den där är ok, den hade jag också hittat, jag använde den till någon Leksandstrycksak. Jag skulle velat ha en mer typisk japansk med ett enda tecken också, till kaffemuggarna, men nu blir det dubbla hästar istället så den behövs inte just nu.

mvh
H.
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

Post by henrikku »

Tja... man kan ju alltid installera stöd för östasiatiska språk, eller om man kör Mac OS X finns det ju med redan från början, och sen är det ju bara att skriva de tecken man önskar... det finns en massa olika typsnitt att välja mellan också.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

henrikku wrote:Tja... man kan ju alltid installera stöd för östasiatiska språk, eller om man kör Mac OS X finns det ju med redan från början, och sen är det ju bara att skriva de tecken man önskar... det finns en massa olika typsnitt att välja mellan också.
Det kan man säkert, men det är ingenting som jag har lyckats så bra med än. Jag tycker det skulle vara värdefullt om någon av er som kan fixar några snygga exempel i tex .jpg , .eps och .pdf - format. Jag tycker att vi saknar kanji i den grafiska floran. Det är synd att vi inte fått med något kanji på någon av prylarna och trycksakerna.

mvh
h.
henrikku
Posts: 35
Joined: 10 Sep 2005, 21:25
Location: Frövi

Post by henrikku »

henric wrote: Jag tycker det skulle vara värdefullt om någon av er som kan fixar några snygga exempel i tex .jpg , .eps och .pdf - format. Jag tycker att vi saknar kanji i den grafiska floran. Det är synd att vi inte fått med något kanji på någon av prylarna och trycksakerna.
mvh
h.
Okej. Jag gjorde en pdf-fil med exempel på de olika japanska/kinesiska typsnitt jag kan använda mig av. Finns att ladda ner för beskådning här. Om det är något kanji som faller mer i smaken kan jag ju försöka skapa en separat fil med just det typsnittet.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

henrikku wrote:
henric wrote: Jag tycker det skulle vara värdefullt om någon av er som kan fixar några snygga exempel i tex .jpg , .eps och .pdf - format. Jag tycker att vi saknar kanji i den grafiska floran. Det är synd att vi inte fått med något kanji på någon av prylarna och trycksakerna.
mvh
h.
Okej. Jag gjorde en pdf-fil med exempel på de olika japanska/kinesiska typsnitt jag kan använda mig av. Finns att ladda ner för beskådning här. Om det är något kanji som faller mer i smaken kan jag ju försöka skapa en separat fil med just det typsnittet.
Fint. Jag fick några eps-filer från Erik också, så jag känner mig mycket bättre rustad nu.

mvh
h
Post Reply