Resultatlistor

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Resultatlistor

Post by pel »

Hej

Jag har av olika skäl börjat kolla på att göra om resultatliste-hanteringen på Goförbundets hemsidor. Det jag gjort hittils är
  • Fixat en mer generell resultatparser
  • Börjat använda jQuery & jSON
  • Fixat mouse-over highlighting
  • Gjort spelare klickbara
Jag har en del annat på lager - men det är inte så lätt att hitta tid som när man pluggade.
Ett par saker tänker jag dock titta på att fixa:
  • Fixa en dubbellklicksbugg
  • Använda komma istället för punkt i komin
  • Något måste göras för att förtydliga informationen som syns när man klickar på en rad
  • Layouten måste bli bättre/göras
Fyll gärna på med ev. kommentarer om vad ni skulle vilja fanns med!

Så här ser det ut..
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Tjusigt!
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Vi diskuterade det lite igår i svenska rummet på kgs, men det vore intressant att höra fler åsikter om hur informationen som fälls ut ska vara strukturerad.

Idealet vore ju att göra som goblin gör, men det är tyvärr så att vi ibland (oftast) saknar information om vem som hade vilken färg. Därför vore det bra om man visade informationen på ett sådant sätt att frånvaron av den informationen inte störde allt för mycket.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

Goblin-varianten är fin men jag jag tycker den är otydlig när man klickar på en spelare. Man ser inte direkt vem som vunnit varje parti (vilket oftast är vad man är intresserad av) utan ögonen far fram och tillbaka mellan vem som var vilken färg och vilken färg som vann. Bättre vore om man kunde markera spelaren som vann på något sätt.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Intressant.
En krona kanske passar bra?
Finns det kanske något mer passande för en gospelare?

Hur hanterar man då jigo?

Ett annat problem är, som sagt, att det (än så länge) är ovanligt att det finns ett värde i att ha två kolumner som goblin har. Man vet liksom inte vem som ska in i vilken kolumn.

Fast.. man kanske kan ha följande upplägg:

Code: Select all

| (c) Winner | (c) Loser | Komi | Handicap |
+------------+-----------+------+----------+
| (b) Joppe  | (w) Nisse | 6,5  |          |
| (w) Tage   | (b) Nisse | 6,5  |          |
D.v.s. att färgen är optional - men syns om den finns.
Boo^^
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2005, 13:22

Post by Boo^^ »

Beröm!
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Post by boywing »

weiland wrote:Goblin-varianten är fin men jag jag tycker den är otydlig när man klickar på en spelare. Man ser inte direkt vem som vunnit varje parti (vilket oftast är vad man är intresserad av) utan ögonen far fram och tillbaka mellan vem som var vilken färg och vilken färg som vann. Bättre vore om man kunde markera spelaren som vann på något sätt.
Jag håller med helt.

Jag har aldrig varit vän med system som säger vilken färg som vann och att man sedan måste luska ut vilken spelare som var vilken färg. Därför har jag gillat hur de gamla listorna sett ut då det är ett plus eller minus för varje parti. Sedan är det ju bra om det finns information om vilken färg på stenarna spelaren hade. Det är tyvärr lite oklart vilken spelare som hade vilken färg i det test-script pel skrev.

Jag gissar att man ska läsa "pel spelade vit mot boywing och förlorade trots 6.5 komi" ;)

Det är ett bra jobb Pel har gjort med resultatlistorna. När det är snyggt nog så kanske man kan lägga till lite onödig statistik under tabellen. T.ex. antal spelare från varje klubb. Medelranken. Antal dan-spelare och hög/medel/låg-kyuare. Integrera listan med rankingkommitténs algoritm och databas för att direkt utropa (uppmuntra) nya upprankningar för de rankade lägre än 1k.

Ändra den röda färgen till något mildare... :P
Boywing [4k?]
Go for Life
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Jag tycker det ser bra ut.

Skulle det vara lätt att tillåta länk till SGF-fil i partilistan när man klickat på spelare, om det skulle råka finnas SGF?

Den röda färgen är ok tycker jag, jag tror det är den kritvita bakgrunden som gör intrycket lite skärande.

Att tillfoga statistik under tabellen är ett plus förstås.
Länkar till bilder också.

Vilka resultat ska finnas på förbundets sida?
Nu finns NM sedan 2004, oavsett om det spelats i Sverige
eller inte, det är bra tycker jag.
Student-EM 2007 borde finnas med.
Vad med förra årets EM?
Och de många äldre resultaten, de som finns på pems sida.
De måste givetvis säkras för eftervärlden, inte minst de från före
1996, som inte finns i EGD.

mvh
H.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Layouten ska, som sagts, göras - inte förbättras :)
Statistik är en lätt sak att fixa - ska titta på det.

Möjlighet att länka SGFer står på att göra-listan, men väntar på att en del andra saker ska komma på plats först. Vill också göra länkning av namn till EGD.

Jag har funderat på att lägga ned mer jobb på att få in äldre resultat, det är mer jobb än man kan tro faktiskt. Vill någon hjälpa till så uppskattas det mycket (det är mest en fråga om kvalitetssäkring). Fast jag är nog egentligen mer intresserad av att ta tag i PAs go-term-projekt.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Post by weiland »

pel wrote:Layouten ska, som sagts, göras - inte förbättras :)
Vill också göra länkning av namn till EGD.
Det är ju en enkel grej som verkligen skulle vara användbar.
Post Reply