Uppgradering av forumet

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Uppgradering av forumet

Post by pel »

Hej,

Jag har tappat orken att sköta den gamla forumprogramvaran och uppgraderat (i senaste laget) till en betydligt nyare version. Det blev helt enkelt för mycket handpåläggning.
Anledningen till att det har dragit ut på tiden är att jag inte har haft tid att återskapa viss funktionalitet från det gamla forumet.

Det innebär att goban-taggarna (bbcode) för tillfället inte fungerar - men nu när programvaran är uppgraderad så ökar å andra sidan prioriteten på det; även om den fortfarande är låg eftersom nästan ingen använder den.

Om något inte skulle fungera (initialt kan det bli lite problematiskt med olästa inlägg) så skulle jag uppskatta om ni hörde av er här eller till webmaster@goforbundet.se

/Webmaster
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Uppgradering av forumet

Post by A-lan »

Uppgradering?
Det här känns som ett helt annat system...
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Uppgradering av forumet

Post by pel »

Jo, jag kan förstå det.

Mycket är annorlunda - inte alltid till det bättre - men det är samma applikation (även om den gått från 2.x till 3.x).
De största fördelarna är inte heller för användarna utan för oss som administrerar forumet:
  1. Den här mjukvara utvecklas -> jag slipper fixa trasiga saker själv
  2. Användaradministrationen är inte gjord för internet som det fungerade 1995 -> det finns en chans att klara hantera havet av SPAM-robotar
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Re: Uppgradering av forumet

Post by A-lan »

...
Så phpBB har i sin uppgradering fixat lite fördelar för admins, men försämrat gränssnittet för användare?
Ok.
Ursäkta mig medans jag går och hatar dem som gör phpBB... :evil:
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Uppgradering av forumet

Post by pel »

Det ser mest lite annorlunda ut tycker jag.

Det enda som stör mig just nu är ikonerna för lästa/olästa - men det stod mellan ett ohyggligt fult tema eller fula ikoner; det blev fula ikoner.
För att vara lite positiv så är det också så att det är avsevärt mycket lättare att ändra på forumets utseende i phpbb3, så om någon känner sig manad så kan jag gärna sätta upp en kopia att göra modifieringar på.

Annars kan ni gärna lämna önskemål här så ska jag föra in dem i en "att göra"-lista.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Uppgradering av forumet

Post by mohsart »

Attans, jag råkade spara som utkast istf att skicka...
Det jag ville säga var bara:

Bra jobbat pel!
Jag är väl inte supernöjd med alla detaljer, men det får vi väl fila till allt eftersom

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Re: Uppgradering av forumet

Post by pem »

Två saker undrar jag:

Det ska finnas olika "skins", och ett par brukar följa med installationen. Jag lyckas inte hitta hur man väljer det... är det något som är avstängt? (Det kan ju annars kanske lösa problem folk har med utseendet.)

Vissa trådar har en ikon till vänster om sig som rör på sig, ska se ut som rulland text. Det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna, hur stänger man av det?! :evil: (Kanske också löser sig med anant "skin"?)
Per-Erik Martin [1d]
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Uppgradering av forumet

Post by boywing »

Det finns säkert flera bra features i den nya versionen.

Jag reagerade direkt på att det inte var så tydligt längre vilka delar av forumet som är olästa av mig.
Det önskar jag gärna att det förtydligas.

Sedan märkte jag att wall list inte fungerar längre.
Men jag antar du bygger migrerar in den funktionen snart.

Funktionen som visar goban kan nog ligga längst ner i priolistan då, som sagt, igen använder den ändå.

Bra drag att göra uppgraderingen! :)
Boywing [4k?]
Go for Life
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Uppgradering av forumet

Post by pel »

pem wrote:Det ska finnas olika "skins", och ett par brukar följa med installationen. Jag lyckas inte hitta hur man väljer det... är det något som är avstängt? (Det kan ju annars kanske lösa problem folk har med utseendet.)
Jag minns som du - men kan inte hitta det. På sätt och vis är det bra eftersom
  1. Översättningar inte är oberoenden av teman (det finns två stycken som aktivt underhålls SVJV)
  2. Viss funktionalitet sitter - tyvärr - inbakad i temat. Lite synd eftersom de 'nästan' har lyckats att separera det men ändå verkar ha valt att hålla isär det per tema
pem wrote:Vissa trådar har en ikon till vänster om sig som rör på sig, ska se ut som rulland text. Det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna, hur stänger man av det?! :evil: (Kanske också löser sig med anant "skin"?)
Som jag tyckte mig hinta om i tidigare inlägg så håller jag med. Det ligger högst upp på prioritetslistan.
boywing wrote:Sedan märkte jag att wall list inte fungerar längre.
Men jag antar du bygger migrerar in den funktionen snart.
Den hade jag faktiskt glömt bort :shock:
Jag har fört in den på listan.

En klen tröst - och ny funktionlitet - kan tills vidare vara [ sgf ]-taggen som gör att du kan klistra in SGF-filer i ditt forummeddelande; tyvärr kommer det säkert att användas lika ofta som goban-taggarna.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Uppgradering av forumet

Post by pel »

Jag har nu fixat nya ikoner som liknar ikonerna i förra versionen av forumet.
Post Reply