Om upprankningar för oss under 2 kyu

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by mohsart »

Sedan jag var 6 kyu har jag försökt att använda de svenska upprankningsreglerna dvs räknat poäng på tidigare partier precis som 2 kyu och starkare måste göra.
Jag tycker att det är ett bra sätt och det antyds lite att det skulle vara rekommenderat att göra så, iaf från 4 kyu.

Där nämns "För upprankning i området 4-2 kyu rekommenderas 80-100 poäng", men det står ingenting om antal partier.

Ska man tolka det som att det är samma antal som från 2 kyu -> 1 kyu (13 partier), motsvarande färre för 3 kyu -> 2 kyu som 2 kyu -> 1 kyu/1 kyu -> 1 dan (9 partier, eller kanske 8), eller ska man på nivån under 2 kyu bara räkna poäng och helt strunta i antal partier som gett den poängen?

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by boywing »

Jag tycker nog man kan strunta i antalet partier.
Om man får de poäng som behövs under en turnering så kan man ranka upp sig direkt.

Kanske bör man t.o.m. ranka upp sig två steg direkt.
Jag gjorde det från 12 --> 10, 10 --> 8 och från 8 --> 6 kyu.
Boywing [4k?]
Go for Life
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by pel »

Jag vet inte men tycker att det finns en poäng med att fundera på det där med antalet partier när man närmar sig 2kyu.

Min upplevelse är att ojämnheten i 5-2kyu intervallet är stor - inte bara mellan individer utan också för individer - inte minst vad det gäller mig själv.
Det är i alla fall min åsikt att styrka inte enbart är att kunna vinna partier utan att kunna göra det någorlunda konsekvent; med det sagt så är frågan är om vi har tillräckligt många turneringar per år för att kunna ställa sådana krav? Man kan ju fortfarande utvecklas ganska fort i det här området och det vore ju tråkigt (för alla) att stoppa upp de som förbättras snabbt.

Till syvende och sist så är det nog så att det hänger på spelaren - men man kanske bör uppmana till viss försiktighet ändå?

Det vore intressant att höra vad RK tycker om detta :)
Telach
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2004, 12:42

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by Telach »

Eftersom du kan sätta ranken fritt för 2 kyu eller sämre så ta bara kgs-ranken (eller någon annan likvärdig som reflekterar din styrka) och kör kgs-rank -1 för Svensk rank. Med andra ord, är du 4k KGS, spela som Svensk 5k, osv.
Johan Berntsson
ejlo
Posts: 53
Joined: 09 May 2004, 11:12
Location: Linköping

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by ejlo »

(Jag är med i rankningkommittén, men detta är mina personliga åsikter.)

Det är svårt att ge ett generellt svar på frågan, eftrsom det beror på situationen. En spelare som utvecklas fort och spelar få turneringar behöver inte vara lika strikt som en som inte ändrar stryka så mycket mellan varje turnering.

Det är lätt att lockas med när vännerna rankar upp sig vilket kan orsaka inflation i rankingsystemet, så det är viktigt att man inte har för bråttom att ranka upp sig. Och man ska inte glömma bort att det går att ranka ner sig igen om det går sämre några turneringar. Ranken bestäms från spelstrykan, inte tvärt om :)


@telach: Rankingen på kgs eller andra servrar kan användas som hjälp till att hitta en rank vid första tävlingen man spelar, men eftersom nätspelsstyrkan och tävlingsstyrkan kan variera avsevärt är det bättre att bara ta hänsyn till turneringsresultat om man tävlar någorlunda ofta.

/Erik
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by pel »

@telach:
Jo, det är en bra tumregel - men den stämmer inte fullt ut för alla.
Jag spelade t.ex. som 5k i ett par år samtidigt som jag pendlade mellan 2-3k på kgs. Det finns säkert exempel på omvända förhållanden.
Last edited by pel on 15 Jan 2010, 10:26, edited 1 time in total.
Reason: ejlo postade emellan.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by mohsart »

Hmm, tack för svaren...
Men, ja min fråga gällde alltså att eftersom det nämns att man ska ha en viss poäng (om man väljer att räkna poäng) så borde det nämnas hur många partier man ska ha, 5, 10 eller hur få/många man vill.
Alternativt borde det kanske inte stå något om poäng för spelare under 2 kyu.
Och frågan var ämnad åt rankingkommitén och andra erfarna.

Konkret exempel:
På Jusandan tog jag 105 poäng på fyra partier, räknar jag på fem blir det 80 poäng och sex partier 55 poäng.
De senaste turneringarna innan Jusandan har gått riktigt uselt, så det är inte läge för en upprankning, men rekommendationerna från RK antyder att det är det.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by weiland »

(jag är också med i RK och detta är mina åsikter)

Om man inte utvecklas väldigt fort och om man deltar i turneringar hyfsat regelbundet så finns det ingen anledning att räkna färre partier när man är t.ex. 4 kyu än när man är 2 kyu. Anta t.ex. att man spelar två turneringar som 4 kyu med följande resultat:

turnering ett
4k- -35
5k- -35
4k- -35
4k+ +25, börjar räkna här, summa: 25
4k+ +25, summa: 50

turnering två
4k+ +25, summa: 75
2k- -10, summa: 65
4k+ +25, summa: 90
5k+ +10, slutar räkna här, summa: 100
4k- -35

Ok, 6 partier och 100 poäng. Men tittar man lite på resultaten är de inte så imponerande och motiverar knappast en upprankning:

Mot 5k: 1 vinst, 1 förlust
Mot 4k: 4 vinster, 3 förluster
Mot 2k: 1 förust

Ligger man i spannet 10k till 3k kan det vara en god idé att diskutera sin ranking med någon starkare spelare på sin klubb eller om man inte tillhör en klubb kan man ju prata med någon annan stark spelare.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by henric »

Jag kan säga att jag håller med både eilo, pel och Marcus i tillämpliga delar. Vad det i grund och botten handlar om är ju att skaffa sig en rimlig känsla för vad som är statistiskt signifikant. Även om man inte blir bättre alls finns ju alltid en viss sannolikhet för att man gör en mycket bra serie resultat en tid, eller en serie dåliga även om man inte blivit sämre, för den delen. Bara fem partier tycker jag känns som ett otillräckligt underlag för ändrad rank, såvida det inte är en del av en längre trend, som eilo påpekade. Ju längre ner i rankinglistan man står bör man dock tveka mindre att ranka upp sig, dels för att spelstyrkan brukar gå upp fortare på lägre nivå, så att det är sannolikare att man verkligen blivit bättre snabbt, dels för att skillnaden mellan rankingsnäppen i någon mening är mindre. Jag gissar att MM-systemet gör det lite tvivelaktigt att starta en serie mitt i en turnering, så ackumulerad poäng över två turneringar skulle kunna vara en rimlig kompromiss för ensiffriga kyuspelare. Men det är väldigt svårt att säga något säkert om saken, så det är nog lika bra att rekommendationerna är lite vaga. Hursomhelst, om man rankar upp sig baserat på en kort serie bra resultat bör man antagligen i konsekvensens namn också ranka ner sig efter en kort serie dåliga resultat.

mvh
henric
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Om upprankningar för oss under 2 kyu

Post by mohsart »

Det verkar som att vi är överens? Kan vi då lägga till en lämplig snutt om antal partier på rankinkommiténs sida?

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Post Reply