Dags att modernisera rankingsystemet?

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Mcgreag
Posts: 101
Joined: 12 May 2004, 08:02
Location: Falun

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by Mcgreag »

Fredda wrote: Utöver det, om man lägger gränsen på 1d ger ett ännu större problem vid bestämningen av toppgruppen som redan nu är ett stort problem då jag personligen märker att tendsen bland arrangörerna är att man hellre lägger macmahon ribban för låg än för hög vilket gör att slumpfaktorn med SOS blir ännu högre då toppspelarna kan bli nerlottade (även vid vinst i det första partiet) och möta en 1k eller 2k redan i andra matchen (och denna 1k eller 2k kan ha vunnit det första partiet och förlorar sedan sina samtliga vilket kan komma att bli avgörande. (Dock är detta en fråga som borde diskuteras i en annan tråd)
Det kan jag hålla med om, sen jag blev upprankad till 1d har jag hamnat i toppgruppen några gånger och personligen anser jag att jag inte riktigt hör hemma där.
Dock om jag förstått det rätt så så måste toppgruppens storlek vara anpassad till antalet ronder. Det går inte att dra ner på den hur som helst och fortfarande få ett bra resultat. Rätta mig gärna om jag har fel.

Här får vi en negativ sidoeffekt av det ökande antalet turneringar. Med fler turneringar blir det färre som åker på varje turnering vilket resulterar i glesare mellan rankerna, både i topp och botten. Det i sin tur ger större rank spridning i topp gruppen.
Enda riktiga lösningen på det är att vi alla går och blir tillräckligt starka för att ge freddan och co en match :)
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by boywing »

Det borde vara allmänt känt att det varierar kraftigt hur jämförbara Internet-rank och IRL-turnerings-rank är.
De flesta är ett par stenar bättre rank på KGS än på turnering. Jag spelar mycket bättre med en massa betänketid så för mig är det nästan tvärt om.
Men det händer att jag spelar mot någon som har tre-fyra grader högre rank på KGS som jag inte har några större problem att vinna över.
Något sådant skulle aldrig hända på en turnering. En tre grader starkare spelare skulle daska till mig rejält.

Offtopic...
Mcgreag wrote:Här får vi en negativ sidoeffekt av det ökande antalet turneringar. Med fler turneringar blir det färre som åker på varje turnering vilket resulterar i glesare mellan rankerna, både i topp och botten.
Det verkliga grundproblemet är nog att tillströmningen av nybörjare är för låg.
Vi är för få aktiva gospelare i Sverige. Vi har för få klubbar i landet.
Vi har inte ens goklubbar i alla av Sveriges 10 största städer.

Goförbundet borde (på något sätt) arrangera en eriksgata för att uppmärksamma och intressera svenska folket för go.
Boywing [4k?]
Go for Life
boywing
Posts: 403
Joined: 12 May 2004, 10:23
Location: Täby
Contact:

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by boywing »

Jag läste just att man kan köpa sig Dan-diplom från Korea efter att ett proffs har utvärderat ens styrka.
http://www.godiscussions.com/forum/show ... p?p=139573

Hur ställer sig go-sverige till en sådan upprankning?
Det uppfyller nog rankningskommitténs undantag.

Mest en akademisk fråga då jag inte riktigt ser behovet förutom av en ren coolhetsfaktor att ha detta diplom på väggen hemma.
Boywing [4k?]
Go for Life
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by weiland »

Det låter ju bra. :) Jag vet dock att diplom i Japan delats ut ganska lättvindigt till de som betalat bra. Men kommer det någon med ett diplom från Korea så får väl RK ta ställning till det då. :D
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by mohsart »

Personligen tycker jag att Svenska Goförbundet borde utdela diplom, men det är ju en annan fråga. Som har tagits upp tidigare...

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by Fredda »

Jag och Klas fick officiella kinesiska 5d certifikat när vi deltog i en rankingsturnering i Shanghai under sommaren. I mitt fall är det inte vidare aktuellt men Klas är ju svensk 4d, hur tar RK ställning till det? :)

(Weiying, Su Yang etc accepteras ju som 5d med samma ceritfikat tex)
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Dags att modernisera rankingsystemet?

Post by sestir »

Jag gjorde ett utkast till rankcertifikat som jag visade upp på Västerås Open omdetvar 2006. Det gillades inte av de flesta som såg det. Samtidigt la det tryckeriet, som jag tidigare haft samarbete med, ner.

Det är bra om någon annan gör certifikaten, lämpligen i samarbete med styrelsen, rk och något tryckeri eller liknande. Om du vill teckna dem kommer du inte att få någon konkurrens från mitt håll. *vara tydlig*
Post Reply