Leksand?

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Leksand?

Post by henric »

Är jag den ende deltagaren från Stockholm??
Ser jag rätt?

Leksand Open är ett bra tillfälle att få möta starke spelare.
Ett koreanskt kvinnligt proffs från den nya goskolan i Budapest kommer att vara med.
Det kan bli fler utlänningar i lag-EM än som finns med på listan nu vad jag förstår.
Det är mysig miljö på Leksands folkhögskola oc vädret förutspås bli hyggligt.
Än går det att hoppa in, första ronden i LO i morgon kväll.

mvh
henric
grillmasta
Posts: 4
Joined: 07 Jun 2010, 14:17

Re: Leksand?

Post by grillmasta »

Hur går det i turneringen?
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Re: Leksand?

Post by mohsart »

Det har smygts upp lite resultat nu

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Leksand?

Post by henric »

Ja, vad ska man säga... otroligt starkt startfält, men just inga kyuspelare.
Fredrik, Charlie och Klas måste väl sägas ha gjort bra ifrån sig, för att inte tala om Johan som kommer tillbaks i stor stil efter några års uppehåll.
Jag har inte hört eller sett hur det gick till när Charlie slog Rob van Zeijst, men det är verkligen en prestation. Det blir kul att se vad det svenska laget kan åstadkomma i helgen.

För övrigt var det som alltid trevligt i Leksand, särskilt att spela ute med utsikt över sjön, härliga gräsmattor, och vi blev fint ompysslade med frukostar, luncher och kaffe.
Skönt avslappnat schema också, med start kl 10 och helt utan hets.
Det har byggts en bekväm väg till bron från Folkhögskolan nu, istället för den halkiga stigen som fanns 2008. Leksands centrum utvecklas också, det finns fler och fler bra näringsställen i centrum, nu även sushi.

Det är tioårsjubileum för Leksand Open och Martin Stiassny har verkligen gjort en strålande insats för svenskt go.

mvh
Henric
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Leksand?

Post by pel »

Jisses, det där hade varit roligt att se! (Kanske inte så roligt att spela - jo förresten, det hade det!)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Leksand?

Post by henric »

Resultatet i lag-EM är uppe:
http://leksand-open.eu/node/24
Det svenska laget vann i alla fall 5 partier, vilket väl måste anses bra med hänsyn till det extremt starka motståndet. Hoppas att förlustpartierna var lärorika också!'´

Det är ett tryckfel i tabellen, jag antar att SE mötte RU i första ronden, inte RS två gånger.

Kul att det kom så starka lag till Leksand!

mvh
H.
Kanin
Posts: 272
Joined: 04 Jun 2004, 16:39
Location: Stockholm
Contact:

Re: Leksand?

Post by Kanin »

henric wrote:Jag har inte hört eller sett hur det gick till när Charlie slog Rob van Zeijst, men det är verkligen en prestation.
Jag och Martin pratade om att det var för lite speldiskussion på forumet och att det var tråkigt. Så jag tänkte att jag kunde visa mitt parti mot Robben med några få kommentarer. Det var ju en vecka sedan jag spelade partiet så vissa felaktigheter i ordningen kan ha smugit sig in, och slutspelet har jag låtit utebli. Hoppas nu den nya sgf-tekniken ska fungera. Jag spelar svart och Rob Van Zeijst spelar vit.

[sgf](;GM[1]FF[4]CA[UTF-8]AP[CGoban:3]ST[2]
RU[Japanese]SZ[19]KM[0.00]
PW[Rob Van Zeijst]PB[Charlie Åkerblom]
;B[pe]
;W[dd]
;B[op]
;W[dp]
;B[qp]
;W[qc]
;B[oc]
;W[qe]
;B[pf]
;W[qf]
;B[qg]
;W[ob]
;B[pc]
;W[pb]
;B[qd]
;W[rd]
;B[pd]
;W[rb]
;B[rg]
;W[sf]
;B[mc]
;W[qo]
;B[rp]
;W[on]
;B[ol]
;W[mn]
;B[pn]
;W[po]
;B[oo]
;W[om]
;B[pm]
;W[pl]
;B[rn]
;W[pk]
;B[ok]
;W[qn]
;B[qm]
;W[rm]
;B[ql]
;W[ro]
;B[sn]
;W[qk]
;B[rl]
;W[rk]
;B[sm]
;W[oj]
;B[nj]
;W[oi]
;B[ni]
;W[nh]
;B[mk]
;W[oh]
;B[pg]
;W[lh]
;B[mm]
;W[no]
;B[ln]
;W[np]
;B[oq]
;W[lo]
;B[kn]
;W[jp]
;B[in]
;W[nq]
;B[mg]
;W[mh]
;B[ih]
;W[kf]
;B[kg]
;W[lg]
;B[lf]
;W[qi]
;B[le]
;W[nf]
;B[mf]
;W[jg]
;B[kh]
;W[sk]
;B[pp]
;W[jh]
;B[ki]
;W[ji]
;B[kj]
;W[rh]
;B[jf]
;W[if]
;B[ke]
;W[ig]
;B[hp]
;W[jr]
;B[cn]
;W[dj]
;B[id]
;W[gd]
;B[he]
;W[gh]
;B[ge]
;W[fd]
;B[ff]
;W[en]
;B[df]
;W[co]
;B[cd]
;W[cc]
;B[ce]
;W[bc]
;B[ei]
;W[di]
;B[dh]
;W[eh]
;B[ej]
;W[ek]
;B[fj]
;W[eg]
;B[dg]
;W[hj]
;B[fk]
;W[hm]
;B[dk]
;W[ck]
;B[el]
;W[cl]
;B[dm]
;W[bn]
;B[bm]
;W[cm]
;B[dn]
;W[bo]
;B[eo]
;W[hn]
;B[hk]
;W[ik]
;B[gk]
;W[im]
;B[il]
;W[jl]
;B[ij]
;W[hl]
;B[jj]
;W[jn]
;B[ep]
;W[eq]
;B[fq]
;W[dr]
;B[er]
;W[dq]
;B[hc]
;W[gb])[/sgf]

Kommentarer till partiet:
Vit halkar efter redan efter första josekin när han gör en tre-treinvasion redan på sitt tredje drag. Det är aldrig bra att låta motståndaren bli så tjock i början av ett parti. Den efterföljande fighten som utspelar sig i svarts moyo blir inte heller bra för vit som blir uppdelad i två svaga grupper. Det är aldrig bra att starta en fight där motståndaren är stark. Robben inleder alltså partiet med att göra två grundläggande strategiska misstag och han framhöll också efter partiet att han tyckte att han spelat bedrövligt. Svart lyckas hålla ledningen utan större besvär genom att helt enkelt hålla sin ställning tjock och stabil. Efter att vit går och självdör på mitten av brädet är partiet förstås över. Dock slarvar svart väldigt i slutspelet och vinstmarginalen blev kanske 15 poäng mindre än vad den borde varit. Svagare spelare, och starkare också för en delen, får gärna ställa frågor om partiet så ska jag försöka besvara dem så gott jag kan.
(\ /)
(^_^)
((¨)(¨) Charlie Åkerblom, 5d
charlie.akerblom@gmail.com
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Leksand?

Post by henric »

Toppen Charlie.

För mig känns det som om 3-3-invasionen skulle kunna vara acceptabel (även om jag knappast skulle spela så själv, en stilfråga), vit har ju iaf fått 10p i hörnet, har två stenar på vänstersidan, höga dessutom och sente, därtill möjligheter i nedre högra hörnet och en skärningspunkt i svarts vägg i övre högra. Men att genast starta en strid på högra sidan verkar onekligen dåligt och den går ju inte så bra taktiskt sett heller, vit får inte ut något alls av det hela, eller hur? Det blir rätt skarpt då och då, kanske han trodde att han skulle kunna lura dig?

Mitt första minne av van Zeijst är från när jag stod och tittade på finalen under parturneringen på EGC 1993. Van Zeijst spelade med en stark japansk amatör mot två italienska kyuspelare. Svart (kyuspelarna) tog poäng i alla hörn och längs sidorna medan vit fick en stor moyo i centrum. Mot slutet fanns det dock möjlighet för svart att ta en sten i centrum och göra ponnuki, såg rätt lovande ut tyckte jag, om svart levde skulle vit bli utan poäng. Men spelet gick och svart tog inte ponnuki, vit vann. Efteråt när kyuspelarna gått kom någon och frågade van Zeijst vad som skulle ha hänt on svart tagit ponnuki i centrum. Van Zeijst skrattade bara och sa att eftersom vitspelarna var så starka så trodde kyuspelarna säkert att de hade kollat att det inte gick att leva i centrum.

Van Zeijst är i alla fall en toppspelare, någon har kallat honom för ett geni också, så det är ingen dålig skalp du tagit.

mvh
H.
Krister
Posts: 127
Joined: 15 Nov 2005, 21:34
Location: Västerås
Contact:

Re: Leksand?

Post by Krister »

Jag har lagt upp lite bilder.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Leksand?

Post by pel »

Fina bilder Krister! :)

Det finns ingen som har lust att skriva ihop något om Leksandsturneringen?
Post Reply