Titelmatcher?

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Titelmatcher? En bra idé eller inte?

Ja! Skojsigt!
20
77%
Nä! Bara onödigt!
6
23%
 
Total votes: 26

memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Ja, tänk vilken ära att få kalla sig Kettil resten av året! ;)
/Magnus Erik Markling, 5k
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Post by kettil »

kettil? det är väll inte samiska? *förvirrad*

(vi skulle iof kunna ha en kettil-titel att ge till spelare som utmärker sej med att spela orimligt våldsamt :) )
blindrim
Posts: 11
Joined: 02 Jun 2004, 22:21

Post by blindrim »

arndt, Maistre är mästare, Magister betyder härskare på latin :D vore iofs kanska kul att ha en titel som "Magister mundi Sum", Jordens Härskare :D
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

kettil wrote:kettil? det är väll inte samiska? *förvirrad*
Inte vet jag! Jag tänkte att ditt lite ovanliga namn kanske hade samiska anor. Varifrån kommer det då?
/Magnus Erik Markling, 5k
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

blindrim wrote:arndt, Maistre är mästare, Magister betyder härskare på latin :D vore iofs kanska kul att ha en titel som "Magister mundi Sum", Jordens Härskare :D
Tja, på www.m-w.com kan man läsa om eng. "master": "from Old English magister & Old French maistre, both from Latin magister;".

Jag vet inte varför jag inte tittade i SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) först, men den säger något ganska snarlikt om "mästare".

Om "magister" står det där: "jfr dan. o. t. magister; av lat. magister, förman, styresman,
ämbetsman, skolföreståndare, (skol)lärare, eg.: den som är förmer än en
annan, av magis, mer, i högre grad."

Att "maistre" är formen närmast före nufranska "maître" syns tydligt - circonflexen anger just att det har funnits ett 's' där.
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Post by kettil »

memark wrote:Inte vet jag! Jag tänkte att ditt lite ovanliga namn kanske hade samiska anor. Varifrån kommer det då?
jag tror det är fornnordiskt eller keltiskt..
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Eller vad sägs om namn tagna från fornnodisk mytologi?
Odin? Thor? etc.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Post by kettil »

misterb wrote:Eller vad sägs om namn tagna från fornnodisk mytologi?
Odin? Thor? etc.
jag tycker det låter som en bra ide.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

><

Post by sestir »

Kanske inte Odin då. Om jag minns rätt blev han av med sitt ena öga. Kanske som jumbo-titel ;))

Det finns många ord för mästare i latin och som arndt påpekar tycks magister vara mer normal stavning än maistre. Hur man ska göra om go blir då frågan. "goum" funkar nog inte så bra. Kanske så här: "Magister Badukum".

(och jag kan inte så mycket latin som det kanske verkar)
kettil
Posts: 47
Joined: 09 May 2004, 00:28

Re: ><

Post by kettil »

sestir wrote:Kanske inte Odin då. Om jag minns rätt blev han av med sitt ena öga. Kanske som jumbo-titel ;))
åhh.. men odin hade väll vist två ögon? dom var bara inte riktigt på samma ställe: ett på huvudet och ett i mimers brunn.. ungefär som en stor drake.. :)
sestir wrote:Det finns många ord för mästare i latin och som arndt påpekar tycks magister vara mer normal stavning än maistre. Hur man ska göra om go blir då frågan. "goum" funkar nog inte så bra. Kanske så här: "Magister Badukum".

(och jag kan inte så mycket latin som det kanske verkar)
magister badukum låter faktiskt lite tufft... men annars tycker jag inte latin är så fint.. (låter antingen för medicinskt eller överkyrkligt..) <- (min personliga åsikt)
Post Reply