Stämman 2013, förbundets finansiering

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by henric »

Leif, förbundets kassör, meddelar som så många gånger förr att förbundets
basintäkter (turneringsskatterna) inte räcker för att finansiera utgifterna.
Avgifterna till EGF och IGF kan vi inte påverka.
Den enda stora övriga utgiften är det resebidrag som stämman har beslutat om
för VM.

Styrelsen diskuterar vad våra rekommendationer kan bli, men inget hindrar att alla
andra som tänker vara med på stämman också funderar över situationen.
Något måste i alla fall göras, annars är pengarna slut inom ett par år.
Att det gått runt de senaste 2-3 åren beror på privata gåvor till förbundet
(från Leif och mig, för att vara mer exakt).

Här är några möjliga förslag:

1, Resebidraget avskaffas nu.

2, Resebidraget villkoras, till exempel kan folk få ge frivilliga bidrag till
resestipendiefonden (vi har i princip en sådan inrättad redan) och VM-bidraget
betalas ut bara i den mån det finns pengar i fonden när resan sker.

3, Förbundet skaffar fler intäkter nu.

Som bakgrundsinfo:

Före turneringsskatten var det meningen att medlemmarna skulle betala avgifter
till förbundet, jag tror att både klubbvis och individuellt prövades.
Det fungerade inte, det kom inte in tillräckligt med pengar ens till EGF-avgiften.
Det brukade bli de spelare som råkade vara med på EM som personligen betalade avgiften.
Förbundet hamnade i skuld till dessa spelare, detta reglerades med en gåva från Niklas Norrthon
när han tillträdde som ordförande och styrde upp organisationen efter en lång period för fäfot,
och förbundet blev skuldfritt igen.

Intäkterna från turneringsskatten har inte blivit så stora som vi hoppades.
Framför allt har den allmänna utvecklingen inte blivit så positiv som man kunde vänta sig
för cirka 10 år sedan.
Jag kan tillfoga att jag för min del alltid varit angelägen om att utforma alla regler så att de
stimulerar till turneringsspel. När det nya SM-systemet beslutades var mitt förslag till exempel
ett system för ett växande antal kvalificeringsturneringar (B-turneringar) till toppgruppen i SM,
som skulle stimulera mer turneringsspel. Stämman förkastade dock det förslaget, till förmån för
ett som i praktiken bara använder rankning för uttagningen och inte stimulerar till mer turneringsspel.
Jag tycker fortfarande att det generellt är bättre om alla regler stimulerar till mer turneringsspel
när det är möjligt. I vilket fall som helst räcker inte turneringsskatten nu och det är antagligen inte
bra att höja "skatten" per deltagare eftersom man riskerar att förlora deltagare då.

Avgifter från medlemmarna till förbundet är en möjlighet i stadgarna.
Men med ledning av de gamla erfarenheterna är det säkert inte lätt att få det att fungera.
Det enda som jag tror kan fungera är om klubbarna tar in avgifter från sina medlemmar i
anslutning till sina aktiviteter och skickar vidare en del, en avgift per medlem, till förbundet.
Det skulle dock förutsätta att klubbarna har några avgifter, så att det finnas något slags cash flow.
Jag har påpekat detta många gånger, bl.a. på många årsmöten, men alla klubbar utom
Stockholm och Göteborg har hela tiden varit totalt ointresserade av att ta in några avgifter från sina
medlemmar. Där står vi alltså fortfarande och det förefaller svårt att tro på att avgifter till förbundet
verkligen skulle fungera.

Sponsring har det talats mycket om då och då. Ett år hade förbundet en papplåda ute på turneringarna
för att tigga pengar, det kom in en slant då men inte stor. Övriga sponsorer på senare år har som sagt
bara varit Leif och jag. Det är inte så lätt att se några lysande framtidsutsikter när det gäller sponsring heller.

Så ligger det till, stämman 2013 måste nog göra något åt detta. Jag vill alltså uppmana
både den avgående styrelsen, de nya kandidaterna och alla medlemmar som är intresserade av
förbundets framtid att fundera på finansieringsfrågan och frågan om VM-resans kostnader.
Diskutera gärna här, skicka gärna in motioner och var beredda på att frågan måste diskuteras
på årsmötet.

mvh
Henric (ordf)
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by Eskil »

Tack Henric för en bra sammanfattning av läget. Jag vill verkligen att förbundet ska dela ut resebidrag, det är häftigt att kunna skicka våra duktiga spelare utomlands. Jag tror att förslagen bör kombineras för att hitta en väg framåt. Jag föreslår därför att:

1) Årsmötet ger kommande styrelse i uppdrag att söka sponsorer och bidrag.
Jag tror precis som Henric att det är svårt att skramla pengar på turneringar etc. Det är helt enkelt för jobbigt. Men, i Göteborg har vi haft viss framgång med bidrag från Göteborgs stad och riktade projektbidrag från Sverok (Väst). Studiefrämjandet och andra studieförbund är också en möjlighet, men vad de klassar som lämplig verksamhet varierar över landet. Jag tror på en möjlighet att få iallafall 5000-10000 i bidrag/sponsring under nästa verksamhetsår. Det skulle lösa reseproblemet för året. Jag är beredd att lägga en del energi på en sådan sak om jag blir invald i styrelsen på årsmötet nästa vecka.

2) Årsmötet ger kommande styrelse i uppdrag att uppmuntra och förenkla gåvor till förbundet.
Det finns utrymme att förbättra både processen att ge gåvor till förbundet samt transparensen kring hur pengarna går. Charlie har presenterat ett fantastiskt initiativ på forumet i och med sitt erbjudande att donera pengar för partigenomgångar. Han efterlyste en möjlighet att göra detta via förbundets hemsida så att han slipper hantera pengarna. En sådan tjänst går att ordna utan alltför mycket krångel. Liknande möjligheter att donera pengar via Kickstarter eller PayPal kan också vara en ide för förbundets hemsida i framtiden. Dessutom kan förbundet (genom medlemsklubbar) använda icke-monetära gåvor. Det bör alltså visas att vi är glada för t.ex. om någon vill sponsra utrustning för nybörjare genom att donera 50st 9x9-set till Go-sverige eller nya klockor som inte pratar. Jag har erfarenhet av webbutveckling och är beredd att lägga tid på detta om jag blir invald i styrelsen på årsmötet nästa vecka.

3) Årsmötet beslutar att villkora resebidraget så att det endast delas ut om det finns pengar i förbundskassan.
Jag har fått en känsla av att resebidraget nu ses som så heligt att det ska delas ut även om det inte finns pengar. Det tycker jag är dumt. Alla vill ha resebidraget, men jag tror inte att GO-sverige mår bra av att enskilda personer i styrelsen Tvingas donera pengar ifall pengarna inte finns. Till syvende och sist vill vi främja brädspelet go, med eller utan pengar, och det görs nog bäst utan tvång.

Som inspiration har jag försökt klura ut hur Svenska Schackförbundets ekonomi ser ut. Efter lite googlande verkar det handla om miljoner kronor varje år med en stor andel i bidrag från staten. Troligen ungdomsrelaterat, men det är massiva mängder pengar. Dock har jag inte lyckats få svart på vitt hur deras ekonomi ser ut. Är det någon som har koll på hur Schackförbundets lyckats med att få mycket i bidrag förutom det faktum att de är många? Även om vi är få så skulle ett litet bidrag från samma källa som Schackförbundets bidrag göra stor skillnad för oss. Men vem ska man kontakta?

Mvh
Eskil
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by pel »

Några ledtrådar:
Svenska schackförbundets stadgar wrote:§6 Medlemsavgifter
Distriktsförbund skall senast den 31 mars till Förbundet erlägga de medlemsavgifter kongressen fastställt. Distriktsförbund skall dessutom till Förbundet inge de underlag för beräkningen och redovisningen av medlemsavgifter som vid varje tidpunkt föreskrivs av styrelsen.
Om man är bekant med diskussionen vi har haft kring detta inom förbundet med våra klubbar så kan man i deras årsmötesprotokoll för 2012 (13b) se att de har samma diskussion. De har dock en årlig medlemsavgift som de samlar in från klubbarna a 180kr/medlem och 10kr/ungdomsmedlem. I vårt fall skulle det kunna innebära (enkla siffror för enkel räkning) ~ 100*180kr = 18000. Jag skulle, med bakgrund av detta, föreslå att även vi börjar titta på vad en "ekonomilös förening" är och utreda om och i så fall hur förbundet ska böra ta upp en medlemsavgift.

Ang. storleken på svenska schackförbundets ekonomi så kan man också notera att de 2011 har nästan 26 000 medlemmar, 3 800 seniorer och 22 000 juniorer, vilket är 706 000 i rena garanterade intäkter om de stämmer med vad som bestämts inför 2013.

Tittar man i deras verksamhetsberättelse från 2011 (senast tillgängliga just nu) så är det en massa jobb att gräva sig ned i varför de stora siffrorna är så stora. Mycket beror på stora arrangemang och att de själva är så stora. Schack4an är t.ex. en stor turnering för 4eklassare över hela sverige. Varje lag erlägger en anmälningsavgift på 1000 kr. Senast deltog 637 lag. Statliga bidrag är, enligt min mening, äckligt stor och inget jag personligen (av ett antal olika anledningar) tycker att vi ska sträva efter att kopiera men jag förstår om jag är relativt ensam om det :)

För att inte bara skriva tråkig text kan jag kanske lämna ett hypotetiskt förslag (hypotetiskt i att jag inte lämnar in det till årsmötet): Skulle vi kunna införa en medlemsavgift med karma? T.ex. 20kr som krav för att vara aktiv i förbundet med möjlighet att personligen höja beloppet om du tycker att du vill höja din karma. Tex skulle vi kunna visa vilka medlemmar som har högst karma (utan belopp).
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by pel »

Vad det gäller Schack4an ska man kanske titta på utgiftssidan också ;)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by henric »

Fint att du gått igenom schacksiffrorna en del, pel!
Jag kan bara tillägga att när jag pratat med schackfolket i Stockholm
(både förbundet och klubbarna kring schacksalongerna) så har de sagt att de
har mycket regionala pengar relaterade till ungdomsverksamhet.
Dessutom har det förekommit rätt stora privata donationer till schack genom
åren, att användas för turneringar.

Stockholms Goklubb har kollat nån gång vad vi kunde få för kommunalt bidrag,
det handlade vill jag minnas om c:a 20 kr per ungdom och tillfälle. Dessutom kan man
få gratis tillgång till kommunala lokaler om majoriteten av deltagare är ungdomar
(rätt generöst definierat, upp till 23 eller nåt sånt).
Grejen är i alla fall att vi har haft så få deltagare och så få ungdomar att det
inte känts som om det skulle vara mödan värt att admininistrera några bidrag.
De siffror Magicalbengt nämner är ju mer värda att arbeta för.

Schacket har väldigt mycket ungdomsverksamhet.
Naturligtvis kostar det också, de har ju anställda för det.
För att komma i det läget skulle det ju inte räcka med 10 ggr fler gospelare, det är
snarare 100 ggr fler vi behöver. När vi fått det blir faktiskt allting mycket lättare,
sponsring, locka till sig nya intresserade osv. Detta är gospelets grundproblem,
det är litet och okänt. Vi vet ju alla att själva spelet är toppen, intressantare
än schavk till exempel.

mvh
H.
Utukxul
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2011, 12:47

Re: Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by Utukxul »

Att starta upp någon form av ungdomsverksamhet är något som verkar vara vettigt för go Sveriges framtid, kanske det finns folk inom förbundet som vill utveckla någon form av paket som kan spridas till klubbarn. Innehållet i paketet kan vara allt från hur man hittar/rekryterar barn/ungdomar samt hur man kan behålla dem inom verksamheten. Barn och ungdomar är oftast själva grundstommen till allt föreningsliv här i Sverige och ändå märkligt att go Sverige inte har haft en tillvägagångsplan (kanske har, men inget jag har sett). Bästa sättet att komma bukt är väll att utse någon form av grupp som samlas och tänker ut bra grejer.

Hälsningar
Jonny
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Stämman 2013, förbundets finansiering

Post by henric »

Utukxul wrote:Att starta upp någon form av ungdomsverksamhet är något som verkar vara vettigt för go Sveriges framtid, kanske det finns folk inom förbundet som vill utveckla någon form av paket som kan spridas till klubbarn. Innehållet i paketet kan vara allt från hur man hittar/rekryterar barn/ungdomar samt hur man kan behålla dem inom verksamheten. Barn och ungdomar är oftast själva grundstommen till allt föreningsliv här i Sverige och ändå märkligt att go Sverige inte har haft en tillvägagångsplan (kanske har, men inget jag har sett). Bästa sättet att komma bukt är väll att utse någon form av grupp som samlas och tänker ut bra grejer.

Hälsningar
Jonny
European Go Cultural Centre har delat ut Iwamoto Awards för olika ideer, projekt och paket som
syftar till att sprida go, inte minst till ungdomar:

http://go-centre.nl/wordpress/european-iwamoto-awards/

Dels kan man se vad som gjorts och inspireras av det. Dels kan man själv ställa upp i tävlingen om
man har några nya ideer.

Så det är såklart välkommet att tänka ut bra grejer!
Om man ser tillbaka har det visserligen tänkts och pratats en hel del av och till, så ännu mer välkommet är kanske att faktiskt göra något, det är i det skedet som det oftast har stupat.
De gånger det gjorts något har det också hänt att det inte blivit den uppslutning och de
resultat som man räknat med, så uthållighet och envishet är troligen också viktigt.

Sådär ja, nu blev det ju lite mer prat i alla fall :-)

mvh
H.
Post Reply