Pandanet Team Championship resultat

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
Fredda
Posts: 193
Joined: 23 May 2007, 18:01

Pandanet Team Championship resultat

Post by Fredda »

Efter en lång säsong så är ligan färdigspelad, fullständiga resultat kan hittas här: http://pandanet-igs.com/communities/euroteamchamps

Tjeckien, Ryssland, Ukraina och Ungern knep åt sig topplatserna och går vidare till nästa del, och Tyskland åker ner till B-ligan medans Israel får kvala för fortsatt överlevnad.

För svensk del så var vårt resultat acceptabelt, framförallt med tanke på att vi hade chans att åka ner men lyckades med ett vitalt kryss mot Ukraina i sista rundan (http://pandanet-igs.com/communities/eur ... /rounds/86).

Vi öppnade säsongen starkt med vinst mot Tyskland och kryss mot Frankrike. Efter det så hamnade vi en svacka, och vi lyckades bara inkassera en vinst, tre kryss och fem förluster. Självklart får vi vara medvetna om att Sverige inte har en stor gopopulation jämfört med andra länder och det är svårt för oss att vara med och strida i toppen. Jämför vi med våra grannländer så åkte Finland ner från A-ligan, och lyckades inte ta sig ur B-ligan förra året, men i år så talar allt för att de återigen lyckas ta sig upp till högsta divisionen.

Dock har vi potential till att utmana majoriteten av länderna och vi får blicka framåt till nästa säsong.

Resultat för inviduella spelare i laget blev:

Fredrik Blomback 6d 4-3
Charlie Åkerblom 4d 2-7
Martin Li 5d 1-2
Klas Almrot 4d 0-4
Peder Wiklund 4d 5-2
John Karlsson 4d 0-1
Micael Svensson 1d 0-2
Daniel Svensson 1d 0-1
Johan Berntsson 2d 1-1

Vi kan identifera följande av denna säsongen:

1) Vår nyckelspelare var/är Peder Wiklund 4d. På grund av att han inte har spelat en turnering sedan 2008 så är hans GoR långt under hans styrka, och därmed är han placerad normalt på fjärdebordet. Förmodligen så var han turneringens starkaste fjärdebord, och han var vital för vår överlevnad i A-ligan. Bra jobbat! (Hans förluster kom mot Ryssland där han på grund av rotation spelade på andra bordet mot Alexander Dinerschtein 3p och på tredje bordet mot Jan Hora 6d)

2) Charlie Åkerblom har ersatt mig på första bordet två gånger, och utöver det mött mycket svårt motstånd på andra bordet. Han spelar även sina partier från Kina, vilket innebär en stor nackdel eftersom partierna börjar 03:00 hans tid. Jag hade samma situation när jag var i Korea och det är inte lätt. Vi ser framemot en revansch av Charlie nästa säsong!

3. De viktigaste borden att vinna är tredje och fjärde, eftersom de flesta länder har åtminstone två EGF 6d spelare på bord 1 och 2 men man kan ofta finna EGF 3-5d på tredje och fjärdeborden. Därmed kan vi identifera att vår största svaghet ligger på tredje bordet (totalt resultat 2-7). Vi roterade många spelare där, utan en större succé.

4) Samtliga tre spelare som kvalade in till laget (Johan Berntsson, Daniel Svensson och Micael Svensson) fick spelmöjligheter. Detta visar att kvalturneringen uppfyllde sitt syfte, och förhoppningsvis fick dessa spelare värdefull erfarenhet. Micael och Johan har presterat väldigt bra på sistone i svenska turneringar, och om de kan fortsätta utvecklas i samma takt så kan de mycket väl kunna bli nyckelspelare i framtiden.

5) Säsongens överraskning blev när Johan Berntsson lyckades knipa åt sig en vinst med 0.5 mot Lukas Podpera 5d från Tjeckien! Han var också riktigt nära mot Dymtro Bogatskij 6d från Ukraina i sista rundan men tappade partiet i byo-yomi. Riktigt kul!

Avslutningsvis vill jag säga att jag är stolt över samtliga spelare som gjort sitt bästa! Sverige är faktiskt ett av de minsta goländerna i Europa, och det är en bedrift att vi ens klarar av att stanna i A-ligan. Det är mycket starkt jobbat av hela laget! Mitt syfte är bara att öka våra underdog-möjligheter, då jag tycker det är roligare om vi satsar högt och försöker överraska de stora nationerna nästa säsong! Riktigt bra jobbat!
Last edited by Fredda on 01 May 2013, 19:44, edited 1 time in total.
Fredrik Blomback - 6d

freddebl@hotmail.com
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pandanet Team Championship resultat

Post by Eskil »

Väl analyserat och bra sammanfattat. Jag är som Fredrik stolt över alla spelare som ansträngt sig i vårt svenska lag och jag tycker det är imponerande att vi är med och slåss i A-ligan med tanke på hur relativt få vi är. Att Sverige spelar i A-ligan är en inspirationskälla för oss svagare spelare och det har varit mycket spännande att följa matcherna online.

Jag vill passa på att gratulera också dig, Fredrik, till bra spel på första brädet. Du har mött mycket tufft motstånd och ändå kammat hem 4-3 - imponerande!

Och som sagt: Starkt spelat av Johan och Micael. De är dessutom ofta på Göteborgsklubben och hjälper gärna till med tips och svarar på frågor. Mycket uppskattat!

Slutligen vill jag ge en extra eloge till Fredrik och Charlie som roddat med vem som spelar, tider, kvalspel etc. Stort tack för allt ni ger av er själva till Go-sverige! Jag hoppas och tror på fler nya inspirerade spelare det kommande året.
User avatar
Shakti
Posts: 20
Joined: 14 Jan 2013, 11:33

Re: Pandanet Team Championship resultat

Post by Shakti »

A-ligan bjöd mycket hårt motstånd och det har varit spännande att följa Svenska lagets insatser. Många bra och spännande partier.

Något som varit mycket uppskattat är Fredda och Charlies insatser för att stärka laget, vilket har skett genom att ge träningsmatcher på KGS, samt reviews. Jag hoppas på fortsatt lagutveckling i framtiden och att Sverige kommer på lång sikt kunna slå sig in i topp 4 I Europa.
How hard can it be?
Utukxul
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2011, 12:47

Re: Pandanet Team Championship resultat

Post by Utukxul »

Bra jobbat, väldigt inspirerande med ett svenskt lag kvar i A-ligan :)
gustav
Posts: 187
Joined: 18 May 2004, 10:16
Location: Lidköping/Manilla

Re: Pandanet Team Championship resultat

Post by gustav »

Väldigt roligt och mycket imponerande. Grattis!
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Pandanet Team Championship resultat

Post by pel »

Riktigt roligt är det :)
Har haft svårt att följa turneringen live men det går ju lätt att följa det i efterhand!

Man måste ju bara instämma i alla lovord till er som varit med och arrangerat och spelat. Riktigt bra gjort!
Jag vet inte hur mycket input ni har fått i övrigt men det är ju som vanligt - oftast är det bara folk som vill klaga som anstränger sig ;)
User avatar
StaffanB
Posts: 38
Joined: 06 Apr 2013, 21:55

Re: Pandanet Team Championship resultat

Post by StaffanB »

Kan bara hålla med. Att Sverige håller sig kvar i toppgruppen är en stor bedrift. Tyskland och Israel åker mer, på pappret starkare lag.
Nästa år får vi sällskap av Finland. Kul att se två nordiska lag i toppgruppen.
Ingen chans att få med Michael Yao nästa år? :D
Post Reply