Lag-EM 2016/2017

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

God morgon,
Matchen mot Italien var rolig att följa även om Italien, tyvärr, vann alla fyra bräden. Mest spännande var det nog på bräde 3 där Italien's Tashi Walde lyckades vinna mot Erik Ouchterlony med minsta möjliga 0.5-poängs marginal. Nåväl, vi har haft några vinster med 0.5-poäng också under ligans gång så jag antar att det jämnar ut sig i längden.

Även om vi började säsongen med ambitionen att vinna B-ligan så har det visat sig mycket svårare än väntat. Jag har funderat på detta och jag tror inte att vårt lag har blivit svagare än tidigare säsonger. Å andra sidan så tror jag att Go-nivån i Europa ökar över lag, och kanske också intresset för EM-ligan. Även om vi har några nya dan-spelare här också (t.ex. Anton) så är Europa stort och det finns många bra spelare. Det finns nu flera Europeiska proffs som spelar i liga, liksom många starka amatörer. Om vi kikar på A-ligan så ser vi att Finland - som vann över oss när vi var med i A-ligan - nu har 5 raka förluster och inga segrar i A-ligan, trots att de har en 6d och tre 5d-spelare högst upp i laget.

Det är tydligt att ligan är utmanande och att vi måste spela vårt absolut bästa om vi vill klara oss bra i B-ligan. Även om vi troligen inte kommer att vinna B-ligan denna säsong, så kom ihåg att vi fortfarande har fyra ronder kvar med många spännande matcher att se fram emot. Låt oss sträva mot bästa möjliga placering i B-ligan denna säsong!

Nästa rond är den 28:e februari mot Belgien. Vänligen meddela mig snarast möjligt om du har möjlighet att spela för laget.

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej alla,
På tisdag den 28:e februari möter vi Belgien. För Sverige spelar denna gång följande stjärnspelare (pandanet IGS-nick inom parentes):

1. Weiying Sörlin 6d (WeiyingSWE)
2. Charlie Åkerblom 5d (KaninSWE)
3. Micael Svensson 3d (MicaelSWE)
4. Anton Christenson 2d (le4tc)

Lycka till alla!
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Kvällens fyra matcher resulterade i oavgjort mot Belgien. Weiying och Anton lyckades inte få poängen på sin sida ikväll, men Charlie och Micael knep två segrar för Sverige. Bra där!

Nästa match är den 21:e mars mot Turkiet. Jag ber alla i laget att meddela mig snarast om ni har möjlighet att spela då.

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej alla,
På tisdag den 21:e kl 19 CET så möter vi Turkiet och för Sverige spelar inga mindre än:
1) Charlie Åkreblom 5D
2) Martin Li 4D
3) Erik Ouchterlony 4D
4) Basti Weidermyr 3D

Lycka till alla, jag kommer att sitta klistrad vid Pandanet på tisdag kväll för att följa matcherna live!

Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

God afton,

Kvällens match mot Turkiet slutade 2-2. Charlie och Erik vann sina partier och Martin och Basti förlorade sina. Både Martin och Basti hade länge chansen att vinna, så det var tråkigt att deras matcher inte gick vägen denna gång. Speciellt Bastis match såg väldigt bra ut ända tills det sista draget då en lurig ko uppenbarade sig. Även om det vore roligt med med en seger så får vi nöja oss med oavgjort även denna gång. Tack alla fyra, Charlie, Martin, Erik och Basti, för att ni spelade ikväll.

Nästa match är mot Damark den 25:e april. Vänligen meddela mig snarast om ni har tid och lust att spela då.

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej igen,
På tisdag den 25:e april kl 20 så möter vi Danmark. För Sverige spelar
1. Charlie Åkerblom (KaninSWE)
2. Klas Almroth (SWEKlas)
3. Erik Oucterlony (ejlo)
4. Anton Christenson (le4tc)

Lycka till alla!
Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Gårdagens match mot Danmark slutade oavgjort. Charlie och Erik vann sina matcher på bräde 1 och 3, och Anton förlorade med blott 2.5 poäng på bord 4. Tyvärr så dök Klas inte upp för sin match på bord 2, jag hoppas inget allvarligt hänt. Så resultatet blev 2-2.

Nästa match, som är den sista för denna säsong, är mot Kroatien den 16:e maj. Vänligen meddela snarast möjligt om du har tid och lust att spela då.

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej,
Säsongens sista rond blir på tisdag den 16:e kl 20 mot kroatien. För sverige spelar då
1) Weiying Sörlin
2) Charlie Åkerblom
3) Martin Li
4) Erik Ouchterlony

Lycka till!
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej,
Det blev seger i gårdagens match mot Kroatien med 3-1. Det var en viktig match för vår placering i B-ligan, och nu slutar vi på en klart godkänd delade 6:e plats tillsammans med Danmark. Då detta var säsongens sista match så är det på sin plats att jag som kaptén summerar vår insats under året som gått.

I början av säsongen så hade vi ambitionen att vinna B-ligan efter att ha halkat ner från A-ligan. Men det blev snart tydligt att motståndarna i B-ligan var starkare än vi räknat med. Polen är ett exempel, som efter mycket starkt spel (9 vinster och 2 oavgjort på totalt 11 matcher) nu kvalar upp till A-ligan. Nederländerna är ännu ett exempel på ett starkt lag i B-ligan med fyra 6d-spelare på toppen. Givet motståndet i B-ligan så är jag mycket nöjd med vår 6:e plats.

Det känns faktiskt ganska skönt att vi inte spelade i A-ligan denna säsong. Som lag är det ju kul att få vinna då och då, och det är tydligt att A-ligan denna säsong hade varit oerhört tuff. Förra säsongen så förlorade vi mot Finland i A-ligan, men denna säsong så har Finland, trots ett bra lag, förlorat alla matcher i A-ligan. Det måste kännas tungt, och därför känns det bättre att ha tillbringat säsongen i B-ligan med mer jämbördiga motståndare. Vi ser fram emot att få sällskap av Finland nästa säsong, och kanske då får revansch från vårt senaste möte!

I och med att säsongen nu är slut så tackar jag också för mig som kaptén. Detta är min andra säsong som kaptén för laget och det har varit roligt även detta år. Tack alla spelare för att ni lagt tid och energi på att spela för Sverige! Som kaptén är det ibland en utmaning att hitta spelare för alla ronder. Jag vill därför ge ett extra tack till Charlie Åkerblom som, trots att denna säsong innehöll ovanligt många matcher, har ställt upp för laget i hela 10 av 11 möjliga matcher. Imponerande!

Tyvärr så har jag inte möjlighet att vara kaptén nästa säsong och jag hoppas att någon annan har lust att ta över. Jag tror att det vore bra att välja en kaptén redan innan sommaren så att denna person kan ta ut laget och hålla eventuell kvalturnering direkt efter semestern. En idé vore att besluta om lagkaptén på SGF årsmöte under SM. Jag kommer att lyfta detta som en övrig fråga under mötet, och ber därför alla som kan tänkas vara sugna på att vara kaptén för laget att anmäla intresse här i denna tråd eller till mig personligen innan SM nästa vecka. Om inte årsmötet beslutar om kaptén så får nästa styrelse troligen uppdraget att hitta en lagkaptén.

Mvh
Eskil
Post Reply