Lag-EM 2016/2017

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej alla,
SGFs styrelse har utsett mig till kaptén för EM-laget 2016/2017. Sverige spelar detta år i B-ligan och vårt mål kommer att vara att vinna ligan för att ta oss tillbaka upp till A-ligan igen. Förra säsongen så började B-ligans matcher den 15:e september. Om schemat blir liknande detta år så gissar jag att första matchen spelas den 13:e (då matcherna hittils har varit på tisdagar). Detta är dock bara en gissning från min sida, tyvärr finns ännu ingen information för nästa säsong på pandanet-hemsidan. Jag har därför kontaktat Michal Zubalik, som är manager för B-ligan, och bett om information kring vad som gäller angående deadlines för anmälning av laget etc. men ännu inte fått något svar. Så, i nuläget vet jag inte hur mycket tid det finns innan laget måste vara bestämt.

Om det finns tid så vore det roligt att ta ut några platser via en onlineturnering som gjorts något tidigare år. Exakt hur uttagningen sker (t.ex. turnering eller inte) bestäms av mig i samråd med SGFs styrelse snarast möjligt efter att jag fått besked från Michal om vad som gäller för B-ligan denna säsong.

Oavsett om det blir en uttagningsturnering eller inte så kommer troligen majoriteten av laget att väljas baserat på nuvarande GoR. Därför ber jag härmed alla intresserade att anmäla sitt intresse genom att meddela mig, antingen här i tråden eller via PM/mail(eskil.varenius@gmail.com) eller Facebook. Notera att alla i det svenska laget måste vara svenska medborgare, så om du inte har svenskt medborgarskap så kan du inte få en plats i laget.

Obs: En intresseanmälan är ingen garanti för att du kommer med i laget. Men, jag vill gärna veta vilka som är intresserade redan nu eftersom chansen finns att vi ha kort om tid att bestämma vilka som ingår i laget när jag väl får svar från Michal.

Så: vilka vill spela för Sverige i lag-EM 2016/2017?

Mvh
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej,
I samråd med SGFs styrelse har jag beslutat att välja tio av tolv spelare på nuvarande GoR och två spelare i en uttagsturnering (se nedan). För de tio har jag frågat alla svenska medborgare i EGD-listan i tur och ordning. De som tackat ja är (med svensk ranking angiven, men sorterat på GoR) följande:
1 Fredrik Blomback 6d
2 Weiying Sörlin 6d
3 Charlie Åkerblom 5d
4 Chen Mingyu 5d
5 Martin Li 5d
6 Klas Almrot 4d
7 Peder Wiklund 4d
8 Erik Ouchterlony 4d
9 Micael Svensson 2d
10 Leif Almrot 3d
Väldigt roligt att ni alla ställer upp och vill spela för Sverige denna säsong!

Uttagsturnering
De resterande två platserna (11,12 i laget) fylls genom en uttagsturnering i Svenska Rummet på KGS söndagen den 11:e september.
Format: Fyra ronders McMahon (eller Swiss beroende på deltagarantal) med 25 minuters huvudtid och 3x30 sekunders byo-yomi per spelare, samt 6.5 komi till vit. Inget handikapp.
Schema den 11:e september:
10:00 Rond 1
11:30 Rond 2
13-14 Lunch
14:00 Rond 3
15:30 Rond 4
17:00 (eller snarast efter rond 4): Eventuell finalrond om så krävs.
Reviews: Starka spelare från laget kommer med största sannolikhet att vara med under dagen och kunna ge reviews på partierna Live på KGS. Om inte så utlovas reviews på avgörande partier offline vid senare tillfälle.
Anmälan: Här på SGFs hemsida senast 10 september kl 12:00.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej igen,
Fyra spelare har anmält intresse för att vara med i EM-laget. Jag har i samråd med SGFs styrelse bestämt att spela tre ronder "alla möter alla" följt av eventuellt två finalronder. En uppdaterad beskrivning av morgondagen finns här: http://goforbundet.se/web/node/214.

Första ronden börjar alltså imorgon söndagen den 11:e september kl 10:00 i Svenska rummet på KGS. Välkomna alla för att titta på minst sex spännande matcher!

Eskil, lagkaptén
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej igen,
Efter fem ronder står det alltså klart att Basti Weidemyr (3D) och Anton Christensson (1K) tagit de två sista platserna i EM-laget 2016/2017. Grattis till er båda! Och, tack Daniel Svensson och Alexander Söderberg för bra kämpaglöd.

Jag kommer nu att rapportera in Basti och Anton som lagmedlemmar till organisatörerna. Jag hör av mig vidare per forum, mail och facebook när jag fått information om schemat för säsongen. Första matchen blir troligen den 20:e september. Jag återkommer så fort jag vet mer.

Mvh
Eskil, lagkaptén
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Då har schemat skickats ut för kommande säsong och första matchen spelas nästa tisdag, den 20:e september då vi möter Schweiz. Martin Li har redan svarat att han kan spela, men vi behöver åtminstone tre spelare (plus en reserv) till. Jag ber samtliga lagmedlemmar att svara mig snarast möjligt om ni kan spela på tisdag.

Kommande ronder: Jag har skapat ett Google sheet där jag lägger in information om vem som spelar i samtliga ronder. Det är öppet för alla att titta på och det finns här http://tinyurl.com/pandasweden1617. Dokumentet kommer att uppdateras när jag får svar från spelarna i laget. Eftersom datumen redan är spikade för hela säsongen så välkomnar jag från och med nu besked från spelarna i laget om ni kan spela i alla matcher under säsongen. Jag hoppas at denna framförhållning och överblick ska minska risken för att det blir kort om tid att få tag på spelare till matcherna.

Jag ser fram emot snabba svar och spännande matcher från alla spelare!

Eder kaptén,
Eskil
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by sestir »

Hur sent kan man kasta in en reserv? Jag föreställer mig att det är lämpligt att hänga på KGS och/eller IGS timmarna före matchstart.
(Jag kommer att vara tillgänglig den 20/9.)

Förresten, hur kommer det sig att Sydafrika är med i ligan? Ligger inte det landet i .. hmm.. Afrika?
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej,
Det finns i praktiken inget hinder för att byta spelare sekunderna före matchstart. Så det är riktigt som du säger att det är lämpligt att hänga på KGS och/eller IGS någon timme innan matchstart. Bra att du kan den 20:e, jag har noterat det.

Angående sydafrika: Jag vet inte, men har själv funderat över det. Jag misstänker att det kan ha något att göra med att Australien var med i Eurovision Song Contest och att Brasilien är med i organisationen "European Southern Observatory". Men det är bara spekulationer från min sida ;). Frågan om sydafrika får nog ställas till EGF om man vill ha ett korrekt svar.
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Hej alla,
Då har jag beslutat att vårt lag på tisdag den 20:e består av
1. Fredrik Blomback (FreddaSWE)
2. Weying Sörlin (WeiyingSWE)
3. Charlie Åkerblom (KaninSWE)
4. Martin Li (MartinSWE)
Jag är på resande fot nästa vecka. Jag borde kunna se matcherna, men det beror på omständigheter såsom tillgång till internet. Om jag inte kan vara online och någon lämnar sent återbud (t.ex. sjukdom) så har jag nominerat två ersättare. Dessa är (i GoR ordning): Leif Almrot (Lalmro) och Basti Weidemyr (sestir). Om, t.ex. Fredda inte kan spela så bör listan skiftas uppåt, d.v.s. 1. Weying, 2. Charlie, 3. Martin, 4. Leif. Jag hoppas detta kommer att fungera även om jag inte kan närvara. Givetvis hoppas jag inte att någon behöver lämna återbud, men man vet aldrig.

Även om officiella pairings inte är uppe ännu på Pandanet-hemsidan så har den Schweiziska kapténen låtit mig veta att våra motståndare blir
1. Armel-David Wolff (Lovebach)
2. John Walch (Ectoplasm)
3. Sébastien Ott (SSo)
4. Flavien Aubelle (Claypool)
med respektive IGS nicknames i parentes.

Lycka till alla!

Eder kaptén,
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Det blev 4-0 mot Schweiz ikväll - en stor applåd för Fredda, Weying, Charlie och Martin som alla vann sina partier. Mycket bra spelat!

Nästa match är den 11:e oktober mot Nederländerna. Jag tror att det är en av de starkaste lagen i B-ligan. Om vi vill klättra till A-ligan så bör vi satsa på att slå dem, eller åtminstone spela oavgjort. Vem kan spela den 11:e? Nuvarande lista finns här: http://tinyurl.com/pandasweden1617

Eder kaptén,
Eskil
User avatar
Eskil
Posts: 312
Joined: 14 May 2009, 10:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lag-EM 2016/2017

Post by Eskil »

Nederländerna blev som väntat svårare motstånd än Schweiz. Men, även om Fredrik och Charlie fick erkänna sig besegrade på brädena ett och tre så knep Weiying och Martin varsin vinst på bräde två och fyra. Alltså 2-2: oavgjort mot Nederländerna. Det var ett viktigt resultat då Nederländerna är ett av de starkaste lagen i B-ligan denna säsong. Bra!

Nästa match blir mot Polen den 1:e November. Vi ses då!
Post Reply