Några viktiga punkter för att sprida go

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Några viktiga punkter för att sprida go

Post by Carl Johan »

Go är ett väldigt lätt spel att lära sig om man lär sig det på rätt sätt, och ett väldigt förvirrande spel om man lär sig det på fel sätt. Till skillnad från i t.ex. schack leder inte en regelbeskrivning naturligt till att man förstår hur spelet spelas och tar slut. Därför är det viktigt att det finns bra information för den som vill lära ut go, gärna i utskriven form, så att man slipper hänvisa till Internet, och gärna på svenska. Vad som behövs är bland annat:

1. En folder om hur man spelar go, med regler, lite (med betoning på lite) historia, och information om var och hur go spelas i Sverige. Denna folder måste vara kort (förslagsvis en dubbelsidig och dubbelvikt A4), lättläst, och rolig att titta på. Till mitt föredrag i helgen har jag producerat en enkel sådan folder, med 1 sidas information om go, 2 sidor regler med bilder, och en sida med reklam/information för min hemsida.

Någon som vill hjälpa mig att göra lite bättre bilder till en folder som förbundet kanske kan använda?

2. Informationsblad om hur man lär ut go kan vara relevant för alla, men särskilt för lite nyare spelare som vill lära ut go, t.ex. på ett spelkonvent eller ett animekonvent. När jag var i Stockholm annonserades om en go-turnering ute på några speldagar i Sollentuna, men jag hörde aldrig att någon på klubben var involverad i detta.

3. Billiga bräden är angeläget, jag har inte hittat några riktigt billiga, men jag är villig att ta tag i att importera lite bräden om det finns något bra alternativ, t.ex. från Polen eller Kina.

4. Snygga postrar om go, för att kunna sätta upp t.ex. i manga-butiker. Jag tror att en poster med en stor snygg bild, med ett litet utrymme där nere där man kan skriva information - tider för go-klubben eller dylikt, vore bra.

I alla fallen vill jag betona att jag tycker det viktigaste är att man gör något som andra kan ta del av och använda enkelt. Tröskeln som man ställs inför när man måste producera sånt material själv är ganska hög.
weiland
Posts: 284
Joined: 12 May 2004, 14:44
Location: Stockholm

Lite idéer

Post by weiland »

1) Lägg upp foldern där man kan kika på den så kan vi kanske vidareutveckla den.

2) Vem kan sätta ihop information om hur man lär ut go? Jag tycker själv det kan vara knepigt. Lär man ut capture-go verkar go vara ett så trivialt och tråkigt spel (även om det ju i själva verket inte är någon skillnad på djupet i denna typ av go).

3) Ang. billiga bräden så vet jag inte mycket. Hade jag drivit ett företag skulle jag nog kunna tänka mig att sälja gobräden till inköpspris eftersom den som köper ett bräde oftast senare vill köpa mer saker. Det är alltså en slags investering. Men nu driver jag ju inget företag...

4) Hur fungerar det med copyright (i teorin men kanske främst i praktiken)? Kan man ta bilder från Hikaru och lägga in i en plansch. I så fall borde man lätt kunna göra en snygg sådan som är attraktiv för seriebutiker att sätta upp. Jag har lite på egen hand pratat med några butiker i Stockholm om att erbjuda motprestationer i utbyte mot att de sprider information om go. Exempel och sedan lite andra idéer:

:idea: Några från goklubben kommer till butiken och spelar, samtidigt kan butiksägaren sälja Hikaru.

:idea: Goklubben informerar alla spelare om seriebutiken och om att Hikaru finns att köpa där i utbyte mot att alla Hikaru-böcker och alla Shonen Jump innehåller en liten folder om go och den lokala goklubben.

:idea: Klubben kan köpa in exemplar av Hikaru i utbyte mot att serieaffären köper in gomaterial för nybörjare eller tillåter försäljning av sådant i butiken (återigen tillsammans med en folder).

:idea: I övrigt så finns åtminstone en butik i Stockholm som är inriktad på att sälja varor från Japan. Där har jag sett vissa gogrejer faktiskt! De skulle både kunna ta in billigt gomaterial (främst fina tjocka bräden och stenar, ingen frakt p.g.a. att de redan importerar stora mängder) och informera om go. Återigen kan klubben i gengäld informera om affären till sina medlemmar.

:idea: Kanske kan man använda sig av japanska och kinesiska restauranter för affischering också, om man informerar om var de ligger till medlemmarna?

:idea: Kampsportsföreningar borde man kanske fråga om man får komma till och hålla föredrag. Gärna ifall de sysslar med japansk kampsport som samurajerna höll på med.

:idea: I Stockholm finns matematikgymnasiet, en tämligen outnyttjad resurs. Dit borde man kunna få komma och hålla föredrag. Säkert går det också att ordna något på KTH och kanske universitetet. Jag skulle tycka att det var bra om man kunde sätta ihop något föredrag eller material som är inriktat till matematiker/dataloger. Go verkar ha stor attraktionskraft på den gruppen. Håller man föredrag för dataloger kanske man kan dela ut cd-skivor med hikarunix på. Skulle jag få en sådan skulle jag definitivt gå hem och testa. Om inte annat bara för att det är roligt med en portabel linuxdistribution. Eventuellt kan man få rum med något avsnitt av Hikaru på en sådan cd-också, eller ett introduktionsföredrag om man spelar in ett sådant.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Angående att sälja billiga bräden, är det något jag ska fundera vidare på. Men för mig känns det ohållbart att ta in och lagerföra varor som jag sedan säljer till inköpspris, och det skulle nog de flesta hålla med om.

Däremot att klubbarna t.ex. köper in och säljer ett nybörjarset med 13x13/9x9 plywoodbräde och plaststenar (eller såna stenar som Tiimari eller Åhlens säljer, ska undersöka det i veckan) tycker jag verkar bra.

Jag är villig att försöka utveckla ett sådant set, som nog kan säljas för ungefär 100 kr. Vid sidan av detta kan man tänka sig att sälja en nybörjarbok på engelska, också för 100 kr. Med detta skickar man en kort folder om go, med regler på svenska, kort information om go och dess historia, och go i Sverige, och information om min försäljning av goutrustning och böcker.


Men jag vill återigen understryka att detta bara är rimligt om klubbarna åtar sig att köpa in och lagerföra/sälja detta. Jag kan inte åstadkomma önskad effekt genom att något sådan säljs enbart via hemsidan, och det ligger en del arbete bakom.

Som princip tycker jag inte att stenar från Tiimari är en speciellt bra idé, de plaststenar jag kan beställa in från Tjeckien är antagligen redan tillräckligt billiga för ändamålet, och är estetiskt mycket snyggare än det man får från Tiimari till ändamålet. Stenar som är för små gör det t.ex. mycket svårare att spela.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Några viktiga punkter för att sprida go

Post by henric »

Carl Johan wrote:Go är ett väldigt lätt spel att lära sig om man lär sig det på rätt sätt, och ett väldigt förvirrande spel om man lär sig det på fel sätt. Till skillnad från i t.ex. schack leder inte en regelbeskrivning naturligt till att man förstår hur spelet spelas och tar slut. Därför är det viktigt att det finns bra information för den som vill lära ut go, gärna i utskriven form, så att man slipper hänvisa till Internet, och gärna på svenska. Vad som behövs är bland annat:

1. En folder om hur man spelar go, med regler, lite (med betoning på lite) historia, och information om var och hur go spelas i Sverige. Denna folder måste vara kort (förslagsvis en dubbelsidig och dubbelvikt A4), lättläst, och rolig att titta på. Till mitt föredrag i helgen har jag producerat en enkel sådan folder, med 1 sidas information om go, 2 sidor regler med bilder, och en sida med reklam/information för min hemsida.

Någon som vill hjälpa mig att göra lite bättre bilder till en folder som förbundet kanske kan använda?
Ok, kanske bäst att ta en punkt i taget.

Jag håller med om att det är svårt att förstå hur man spelar bara genom att läsa reglerna plus några råd. Jag tror det underlättar om reglerna presenteras med kinesisk räkning.

Vad gäller folder:
din folder är säkert bra. En folder bör dessutom innehålla länk till SGF:s websida, diskussionsforum och åtminstone KGS, gärna några fler internationella siter, samt lite mer kontaktinfo, gärna några telefonnr.
Det är nog bra att få till en folder som lätt kan modifieras och skrivas ut, ev på färgskrivare/färgkopiator men i alla fall billig att mångfaldiga vid behov. Kontaktinfon verkar åldras snabbt.

I samarbete med EGCC producerades det både en folder och två olika stora informationshäften på svenska. Det går antagligen att köpa nya ex från EGCC, men åtminstone kontaktinfon är föråldrad. EGCC gjorde också mer pedagogiskt material, det kan nog vara bra att titta på det igen och se vad som kan vara användvart ännu. Det bästa häftet på svenska som jag sett var det som Dag och Gunnar von Arnold gjorde på 80-talet, både vad gäller goinnehållet, layout, finish osv.

Vad för sorts bilder vill man ha?
Själv är jag rätt svag för de japanska träsnitten från 1800-talet, i alla fall om de kan återges i färg. Hikaru? Foton från våra egna evenemang? Illustrativa bilder?

mvh
h.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Några viktiga punkter för att sprida go

Post by henric »

Carl Johan wrote: 2. Informationsblad om hur man lär ut go kan vara relevant för alla, men särskilt för lite nyare spelare som vill lära ut go, t.ex. på ett spelkonvent eller ett animekonvent. När jag var i Stockholm annonserades om en go-turnering ute på några speldagar i Sollentuna, men jag hörde aldrig att någon på klubben var involverad i detta.
Vi har en instruktionsbok från IGF om hur man lär ut go, av Guo Juan, som har delats ut till ett antal klubbar. Har någon studerat det?
EGCC har nog en del materiel. Det finns råd på nätet väl?
EGCC anordnar Fujitsu training i Amsterdam om hur man lär ut go. Den svensk som varit med är Gustav Fahl. Ska vi försöka få med någon mer?

mvh
h.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Några viktiga punkter för att sprida go

Post by henric »

Carl Johan wrote: 3. Billiga bräden är angeläget, jag har inte hittat några riktigt billiga, men jag är villig att ta tag i att importera lite bräden om det finns något bra alternativ, t.ex. från Polen eller Kina.
Det är riktigt att det är viktigt att det finns materiel lätt tillgänglig.
Rätt ofta ringer folk till mig och frågar var man kan köpa gobräden. Då hänvisar jag förstås till gongames, men det är synd att det inte går att köpa materiel över disk, inte ens i Stockholm. Det skulle vara mycket bra om gongames kan köpa in billiga bräden och lyckas kränga dem till spelaffärer, leksaksaffärer och liknande. I Italien finns det nu rätt snygga inhemskt producerade spel i handeln. Claudia har bildbevis från skyltfönstret i en spelaffär på Via del Corso i Rom. Det är riktigt att polackerna har producerat ett rätt bra startkit. Pionjärerna i Sverige kan berätta om att Alga en tid hade ett gospel och om hur det kom till. Tyvärr lär instruktionshäftet som medföljde ha blivit uselt, trots att gospelare var med och gav råd om det.

h.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Några viktiga punkter för att sprida go

Post by henric »

Carl Johan wrote: 4. Snygga postrar om go, för att kunna sätta upp t.ex. i manga-butiker. Jag tror att en poster med en stor snygg bild, med ett litet utrymme där nere där man kan skriva information - tider för go-klubben eller dylikt, vore bra.
Postrar av det slaget är utmärkt. Vi har haft sådana för ett antal år sedan, det finns kvar några på Stockholmsklubben. Tyvärr hade vi nog inte de bästa ideerna då om var man skulle sätta upp dem och var inte tillräckligt envisa. Det var Pelle Evenssen som gjorde dem den gången tror jag. Vad ska man ha på dem? Hikaru är ju ett självklart val för mangaaffärer, men i andra miljöer kanske något annat?
Copyrights tycker jag för min del att man kan ta lätt på, även om man måste göra något som formellt är lite fel.

mvh
h.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Carl Johan wrote:det i veckan) tycker jag verkar bra.

Jag är villig att försöka utveckla ett sådant set, som nog kan säljas för ungefär 100 kr. Vid sidan av detta kan man tänka sig att sälja en nybörjarbok på engelska, också för 100 kr. Med detta skickar man en kort folder om go, med regler på svenska, kort information om go och dess historia, och go i Sverige, och information om min försäljning av goutrustning och böcker.


Men jag vill återigen understryka att detta bara är rimligt om klubbarna åtar sig att köpa in och lagerföra/sälja detta. Jag kan inte åstadkomma önskad effekt genom att något sådan säljs enbart via hemsidan, och det ligger en del arbete bakom.
Klubbarna bör absolut köpa in materiel som kan säljas till nybörjare och intresserade, om vi inte kan få ut materiel i handeln. Det är viktigt att intresserade snabbt kan få tag på bräden, det handlar ofta om att fixa en present till exempel och är bråttom. Det bör finnas både billiga set och snygga bräden, för den estetiska sidan av go är viktig för många och kan i sig attrahera nya spelare.

h.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Det här är ändå en fråga om tillgång och efterfrågan, särskilt vad gäller bräden. Att många av de nya spelare som kommer till klubben köper ett billigt bräde och försöker lära ut go till sina kompisar är väldigt angeläget för spridningen.

Men situationen är ungefär så här: Sedan jag började sälja bräden har jag sålt 100-150 kompletta set. Av dessa har max 10 varit billiga bräden, t.ex. i läder, och plaststenar. En misstanke här kan vara att jag bara når den målgrupp som redan är tillräckligt intresserade för att vilja investera lite mer i ett bräde.

Resultatet blir att det är rätt ointressant för mig att beställa in/sälja billiga set. Och ändå är detta något som är mycket viktigt för spridningen.
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

Låter vettigt att bara de som redan är tillräckligt intresserade köper av dig Carl Johan. Detta för att det ändå kräver lite intresse för att (1) ta reda på var man kan köpa ett bräde och (2) kunna/våga beställa online.

"Tyvärr" krävs det nog lite initiativ och push av klubbarna där de går ut på lite olika sätt (reklamblad / email / osv) och har nybörjarkvällar där det samtidigt säljs ngt billigt paket med bräde och stenar.
Post Reply