Folder om go och övrigt material på svenska?

Hur kan man sprida go i Sverige? Idéer och diskussion.

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Challe wrote:Varför inte komma med teckande strippar ur "Almost Sente" eller något sånt.
För att de på sin höjd är roliga när man redan kan spelet? :)
/Magnus Erik Markling, 5k
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

Håller med. Smartare isf att använda sig av Hikaru exempelvis som fler känner till och kan dra till sig blickarna från de som gillar Manga/Anime.
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

DJ wrote:Håller med. Smartare isf att använda sig av Hikaru exempelvis som fler känner till och kan dra till sig blickarna från de som gillar Manga/Anime.
Men man vill helst inte stöta bort dem som till äventyrs inte gillar manga/anime.
DJ
Posts: 144
Joined: 13 May 2004, 08:37
Contact:

Post by DJ »

Sant, kanske två olika mao. På så vis kan man välja folder beroende på forum / intresserade. :)
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Um...hej! Först och främst vill jag säga att det låter som en jättebra idé! Att lära genom bilder är så mycket lättare än genom text, åtminstone tycker jag det. Men det är ju förstås olika från person till person.

Det andra jag vill säga är att jag är serietecknare, så...om det är något som behövs erbjuder jag mig gärna. ^.~
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Daiin wrote:Um...hej! Först och främst vill jag säga att det låter som en jättebra idé! Att lära genom bilder är så mycket lättare än genom text, åtminstone tycker jag det. Men det är ju förstås olika från person till person.

Det andra jag vill säga är att jag är serietecknare, så...om det är något som behövs erbjuder jag mig gärna. ^.~
Hej!
Det låter ju spännande, snygga, intressanta eller originella illustrationer är det ofta stort behov av. Vad är det för stil du helst tecknar i då? Mangaliknande? Du har inte några teckningar på nätet nånstans händelsevis?

mvh
henric
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

henric wrote:
Hej!
Det låter ju spännande, snygga, intressanta eller originella illustrationer är det ofta stort behov av. Vad är det för stil du helst tecknar i då? Mangaliknande? Du har inte några teckningar på nätet nånstans händelsevis?

mvh
henric


Jag tecknar mangastil, inspirerad av Rumiko Takahashis InuYasha, samt Hikaru no Go och Yû yû Hakusho. Plus en rejäl pyts av min helt egna stil.
Visst finns det teckningar online! Här kommer en länk till en sak jag gjorde idag och scannade in:

http://i31.photobucket.com/albums/c390/ ... ineart.png

Linearten är avsedd att färgläggas i photoshop. Men jag scannade den idag så jag har inte hunnit göra det än. Har en DevantArt som ligger och skräpar med... *skratt* Men det uppdateras lite för sällan, tyvärr.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Daiin wrote:
henric wrote:
Hej!
Det låter ju spännande, snygga, intressanta eller originella illustrationer är det ofta stort behov av. Vad är det för stil du helst tecknar i då? Mangaliknande? Du har inte några teckningar på nätet nånstans händelsevis?

mvh
henric


Jag tecknar mangastil, inspirerad av Rumiko Takahashis InuYasha, samt Hikaru no Go och Yû yû Hakusho. Plus en rejäl pyts av min helt egna stil.
Visst finns det teckningar online! Här kommer en länk till en sak jag gjorde idag och scannade in:

http://i31.photobucket.com/albums/c390/ ... ineart.png

Linearten är avsedd att färgläggas i photoshop. Men jag scannade den idag så jag har inte hunnit göra det än. Har en DevantArt som ligger och skräpar med... *skratt* Men det uppdateras lite för sällan, tyvärr.
Snyggt!

Hur ser man på Hikaru bland er tecknare och experter?
Hur är kvaliteten jämfört med andra manga?
Är den originell eller typisk?
Vad anser du om anime jämfört med manga?

mvh
h.
Daiin
Posts: 82
Joined: 19 Apr 2006, 10:58
Location: Norrköping (7k?)

Post by Daiin »

Tack!

Jag kan förstås bara stå för mina egna åsikter, men dem delger jag mer än gärna.

Kvalitén på Hikaru no Go är något jag inte sett någon annanstans. Tecknaren är helt fantastisk, och det arbete som lagts ner på mangan imponerar verkligen på mig. Om du inte redan sett det, så är början på varje manga i färg - akvarell. Och dessa sidor är verkligen riktiga konstverk!
Att mangan sedan är så exakt vad beträffar spel, bakgrunder, fakta och allting gör den än mer imponerande. Att folk fått upp ögonen för den är verkligen inte konstigt. Förutom just tecknarkvalité är historien mästerligt upplagd.
Jag är väldigt imponerad.

Hikaru no Go är orginell, framför allt. Det är svårt att matcha en manga som den. Men precis som all manga som hanterar personlig utveckling har den lagt mycket stor vikt vid filosofi och att bli starkare. Det är ett mycket vanligt, men också otroligt vinnande, koncept.

Skillnaderna mellan anime och manga beror väldigt mycket på vilken serie det är, vem som gjort animen och hur pass lätt mangan är att översätta till anime. De flesta manga är nästan omöjliga att övesätta till anime rakt av, vilket gör att man ofta får höra orden "den är helt annorlunda från mangan". Har man inte läst mangan innan man ser animen, uppskattar man den oftast mer.
Personligen säger jag att bägge kan vara mycket bra - så länge man låter bli att jämföra dem allt för mycket. Gör man det kommer man förr eller senare bli besviken på den ena av dem.
Jag läser själv mer manga och har ofta läst mangan innan jag ser animen. Så då måste jag se den utan förutsättningar.

Ida
henric wrote:
Snyggt!

Hur ser man på Hikaru bland er tecknare och experter?
Hur är kvaliteten jämfört med andra manga?
Är den originell eller typisk?
Vad anser du om anime jämfört med manga?

mvh
h.
A-lan
Posts: 130
Joined: 20 Apr 2006, 10:02

Post by A-lan »

Daiin wrote:och hur pass lätt mangan är att översätta till anime.
...vilket bara gäller när det är så att man har en manga som gjorts till manga. Det finns ju flertalet anime, som inte är baserade på en manga och även några få mangor som är baserade på anime (Escaflowne t. ex) ...sen finns givetvis anime/manga baserat på bl. a böcker, t. ex Crest of the Stars och Slayers.
De flesta manga är nästan omöjliga att övesätta till anime rakt av, vilket gör att man ofta får höra orden "den är helt annorlunda från mangan".
Där håller jag inte alls med. Det går i stort sett alltid att vara trogen mangan, även om man får göra vissa detaljer annorlunda.
Personligen säger jag att bägge kan vara mycket bra - så länge man låter bli att jämföra dem allt för mycket. Gör man det kommer man förr eller senare bli besviken på den ena av dem.
Den man blir besviken på är då oftast animen. Visst, den är i färg hela tiden och den har bättre soundtrack, men handling och sånt, är ofta bättre i mangan, som också ofta är mer välritad.

Det finns självklart undantag. Sexy Commando (som inte alls är snuskig ...bara extremt underlig) ska tydligen inte alls vara bättre i originalmangan.
Post Reply