Grundläggande poängräkning

Om go i Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Lennart
Posts: 1
Joined: 10 May 2004, 16:37

Grundläggande poängräkning

Post by Lennart »

Hej! Jag är en nybörjare som är så ny att det nästan är att skryta att jag kallar mig för nybörjare. Hur många poäng får svart för hörnet nedan? Han måste ju spela 4 stenar för att eliminera vit, så det blir bara 5 kvar i utrymme, plus 1 poäng för fången. Det blir 6. Men jag har läst att man brukar bara plocka bort den vita, och då blir det ju 9 poäng. Vad gäller i det här fallet? Och framförallt undrar jag över principerna?

Lennart

<pre><goban edges=lbr>
. . . . .
x x x x .
. . . x .
. o . x .
. . . x .
</goban></pre>
Kawe
Posts: 151
Joined: 07 May 2004, 12:50
Location: Stockholm
Contact:

Post by Kawe »

men med de japanska reglerna så plockar du bara bort stenen och lägger till bland dina fångar om både du och motståndaren är överrens om att den är död. annars så måste vit skaffa två ögon för att bevisa att den inte alls är död. i vissa fall så är det tvärtemot, då måste man bevisa att något är dött genom att visa att motståndaren inte kan få två ögon.

i det här fallet är stenen död (till skillnad från i minismurfs exempel nedan) och då behöver inga dödande drag göras utan den plockas bort och man får poäng för territorium och fånge som vanligt :)

angående andra regler så får du titta under bland länkarna i Allmän Information i Guiden då jag inte har någon koll.
Last edited by Kawe on 10 May 2004, 19:22, edited 3 times in total.
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Enkelt uttryckt kan man fundera på om det "går" att fånga stenen eller inte. D.v.s. kan svart fånga stenen oavsett vad vit gör för att rädda den? Om detta går (alltså rent hypotetiskt) plockas stenen bort i slutet av partiet och räknas som fångad (utan att man spelar några drag alls).