Det första (eller andra? Jag vill minnas att jag själv
tog initiativ till ett för en tio år sedan, men det var
bara stockholmare med då) SM i snabbgo i Lund
blev ju inte någon succé, men det kanske var av geografiska
skäl.
Stockholm Open kommer att spelas i helgen i anslutning till
6 juni. Det blir f.ö. ett Stockholm Open med 30-årsjubileum.
En tanke är att ordna snabbgo-SM i anslutning till Stockholm Open,
t.ex på måndagen 6/6, kanske det kan bli fler deltagare då än
i Lund? Turneringen bör vara öppen för alla, men eventuella
utlänningar på S.O. är ju inte lediga 6/6.
Finns det några synpunkter på ett snabbgo-SM? Bra idé? Dålig?
Lämplig tid är kanske 30 minuter + 10 sek per drag, som i
Lund?
mvh
henric
SM i snabbgo 2005?
Moderators: boywing, pel, sestir, pem
För att utveckla det här vidare:
Personligen ser jag helst ett snabbgo-SM med 6 ronder
Macmahon, gärna med ett par tre ranker i varje MMS-grupp.
Start med de första två ronderna på kvällen söndagen 5/6
och de avslutande fyra ronderna på måndagen
("nationaldagen"). Det ska vara tillåtet att spela
bara på söndagen eller bara på måndagen om man vill.
Jag ser helst 30 minuters betänketid med sudden death,
det är klara papper om tiden tycker jag.
Man kan rapportera turneringen till EGF:s rankingsystem
som C-turnering (halv vikt) och enligt förra årets
stämmobeslut ska den också räknas med halv vikt i det
svenska rankingsystemet. [ Fast jag vet inte om det gör
den mer attraktiv eller inte, vad tror ni?].
mvh
henric
Personligen ser jag helst ett snabbgo-SM med 6 ronder
Macmahon, gärna med ett par tre ranker i varje MMS-grupp.
Start med de första två ronderna på kvällen söndagen 5/6
och de avslutande fyra ronderna på måndagen
("nationaldagen"). Det ska vara tillåtet att spela
bara på söndagen eller bara på måndagen om man vill.
Jag ser helst 30 minuters betänketid med sudden death,
det är klara papper om tiden tycker jag.
Man kan rapportera turneringen till EGF:s rankingsystem
som C-turnering (halv vikt) och enligt förra årets
stämmobeslut ska den också räknas med halv vikt i det
svenska rankingsystemet. [ Fast jag vet inte om det gör
den mer attraktiv eller inte, vad tror ni?].
mvh
henric
Det ligger en del i det, men erfarenhetsmässigt brukar detmemark wrote:Personligen tycker jag att någon form av byo-yomi borde vara självklart i alla turneringar, för att undvika att någon tvingar sin motspelare till förlust via en massa vansinnesdrag, som inte fyller något annat syfte än att dra ut på den andres tid.
funka bra med 30 minuter under snabbgo på EM.
Jag tror att det på sitt sätt
är en enklare situation med tidsplaneringen utan byo-yomi, man
måste planera för att ha tid kvar på slutet för att slutföra
partiet. Åtskilliga partier förloras på tid, men i allmänhet är
det då för att spelaren har varit så hårt pressad under partiet
att han tvingats förbruka mycket tid. Om man har byo-yomi
kan man också frestas att skyffla över för stor del av partiet
till den fasen. En annan fördel utan byo-yomi är att man vet
precis hur lång tid ronderna kommer att ta.
Spelet på 30 minuter får förstås en annan karaktär än
i ett parti med mer än en timme + byo-yomi, men det är
ju meningen också. Jag tycker att 30 minuter är rimligt för
ett snabbt parti, medan däremot kortare blixtpartier blir för
mycket hafs för min smak.
Hursomhelst är detta med byo-yomi en parameter värd att
diskutera. Om det ska bli någon byo-yomi så får det väl bli
10 sekunder per drag. Om två spelare båda skulle spela
något hundratal drag i byo-yomi blir ronden då förlängd med
typ en halvtimme Men mindre än 10 sek/drag är väl knappast
meningsfullt?
mvh
h.
Att det blir enklare för arrangörerna med absolut tid är givetvis sant, men IMHO knappast så viktigt att det ska tillåtas styra partiernas karaktär. Jag tycker det skulle vara intressant att prova att spela snabba partier med enbart byo-yomi, t ex 20-30 perioder à 20 sekunder. Då har man möjlighet att lägga mycket tid på sin öppning, eller att spara sin tid till slutspelet, vilket man föredrar. Eftersom det finns ett maximalt antal möjliga drag på brädet, kan man åtminstone i teorin räkna ut maxlängden för ett parti även med detta upplägg.
/Magnus Erik Markling, 5k
1. Japansk byo-yomi fodrar elektroniska klockor, detta kan vara ett problem.
2. 20-30 perioder brukar normalt betyda att partiet absolut inte förloras på tid. De flesta som någonsin spelar snabbare partier håller nog med om att så många perioder är ren galenskap. Att hålla ett snitt på 20 sek/drag ät en bit av en kaka för de flesta som spelat på nätet.
-------
Jag tror dock inte på absolut tid då man, som tidigare nämnt, kan göra vansinnesdrag för att göra slut på motståndarens tid, något som "förfular" hela partiet. En lagom lång grundtid 20-30 min och en välbalanserad kanadensisk byo-yomi som använts under blitz-turneringar i leksand t.ex. tycker jag verkar som ett bra alternativt.
/Kanin
2. 20-30 perioder brukar normalt betyda att partiet absolut inte förloras på tid. De flesta som någonsin spelar snabbare partier håller nog med om att så många perioder är ren galenskap. Att hålla ett snitt på 20 sek/drag ät en bit av en kaka för de flesta som spelat på nätet.
-------
Jag tror dock inte på absolut tid då man, som tidigare nämnt, kan göra vansinnesdrag för att göra slut på motståndarens tid, något som "förfular" hela partiet. En lagom lång grundtid 20-30 min och en välbalanserad kanadensisk byo-yomi som använts under blitz-turneringar i leksand t.ex. tycker jag verkar som ett bra alternativt.
/Kanin
Ja, men sätt då tiden till 10s/drag eller liknande, det är ju själva idén som är... idén.Kanin wrote:2. 20-30 perioder brukar normalt betyda att partiet absolut inte förloras på tid. De flesta som någonsin spelar snabbare partier håller nog med om att så många perioder är ren galenskap. Att hålla ett snitt på 20 sek/drag ät en bit av en kaka för de flesta som spelat på nätet.

Det går ju inte ut på att man ska förlora på tid, så om många är vana vid snabba partier är väl det bara bra?

Du får gärna utveckla varför det skulle vara galenskap? Tanken är ju att man ska ha lite extratid att kunna använda när man vill under partiet om det blir knivigt. I dagsläget har man ju främst den möjligheten i partiets början, vilket jag tycker är fel.
/Magnus Erik Markling, 5k
Jag får inte "brukar" att gå ihop riktigt bra med "absolut inte".Kanin wrote:2. 20-30 perioder brukar normalt betyda att partiet absolut inte förloras på tid. De flesta som någonsin spelar snabbare partier håller nog med om att så många perioder är ren galenskap. Att hålla ett snitt på 20 sek/drag ät en bit av en kaka för de flesta som spelat på nätet.
/Kanin
Men i alla fall, jag kan mycket väl tänka mig att med 20 perioder så tänker man först "jag har så många perioder att det inte gör nåt om jag gör av med några", och sen plötsligt har man bara tre perioder kvar, och sen vips har man förlorat. Men jag har ingen personlig erfarenhet av spel med så många perioder. Jag brukar undvika att ramla ner ens en period.
Grejen är att osportsligt beteende över huvud taget ärKanin wrote:Jag tror dock inte på absolut tid då man, som tidigare nämnt, kan göra vansinnesdrag för att göra slut på motståndarens tid, något som "förfular" hela partiet. /Kanin
mycket ovanligare i spel irl än på internet. Jag har brukat vara
med i snabbgo med 30 minuter och sudden death under EM
varje år. Jag tycker det brukar fungera utmärkt och har
aldrig varit med om att någon försökt vinna genom att
slänga in vansinnesdrag när tiden håller på att ta slut.
mvh
h.