Om SGF-information som man ska kunna lita på

Synpunkter och tips på förbundets nya hemsida

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Om SGF-information som man ska kunna lita på

Post by larske »

Nu tänker jag gnälla lite igen på informationen på SGF-siten.

Det finns en sida som heter Svenska pokalen som inte verkar uppdateras. :evil:
Antagligen är det Henric som är ansvarig för informationen på den sidan och "ingen särskild" som är ansvarig för att redigera sidan med de uppdateringar av informationen som den faktaansvarige (Henric i detta fall) förser denne "ingen särskild" med.

Sidan, dit man bör kunna gå för att hitta aktuell ställning i Pokalen, innehåller i skrivande stund ställningen efter Västerås Open, en senvinterturnering :o . Sedan dess har Henric vid minst tre tillfällen i forumet Turneringar, den 2005-05-31, den 2005-07-28 och nu den 2005-09-18 kommit med uppdateringar på ställningen. Men hur är uppdateringen av SGF-siten planerad när det gäller Svenska Pokalen? Vem hjälper Henric med detta? Om svaret, vilket jag verkligen inte hoppas, är "ingen vet" så bör den delen av sidan som beskriver den aktuella ställningen genast tas bort eftersom den är missledanden. Men jag hoppas att så inte blir fallet. Möjligen bör själva ställningen redovisas på en egen sida och reglerna på en annan (som inte behöver uppdateras lika ofta).
Forum är en utmärkt kanal att informera om att "nu har ställningen i Svenska Pokalen uppdaterats" med länken till SGF-sidan, men man ska inte behöva leta runt i forum för att hitta den aktuella informationen.

Detta är en tydligt exempel på en mer allmän princip som det nu, när goforbundet.se verkar ha stabiliserats, är dags att ta tag i för SGF's styrelse i allmänhet och någon informationsansvarig och webmaster i synnerhet.

Jag vill föreslå följande:
Varje enskild sida som ska finnas på goforbundet.se måste ha:
- en utpekad faktaansvarig som ansvarar för att informationen är korrekt och aktuell
- en utpekad redigerare som utan dröjsmål gör de uppdateringar som informationsansvarig önskar

Dessa två roller kan, för varje sida, innehas av en eller flera personer. (Ansvarig bör dock endast vara en person).
En och samma person kan ansvara för en eller flera sidor men bör inte belastas med mer än att det fungerar i praktiken.
Det bör framgå av varje sida vem/vilka personer som för tillfället är faktaansvarig respektive redigerare. Dessutom bör det framgå på varje sida när sidan senast uppdaterades faktamässigt, inte bara när sidorna formaterades/genererades om som jag mistänker att det är på visa sidor idag.
Sidor som inte uppfyller dessa krav på ordning och reda är att betrakta som "desinformation" och bör tas bort.

Nu har jag avreagerat mig lite men hoppas att jag inte är ensam om mina synpunkter. :)

/ Lars-Åke
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

I princip håller jag med, men inser ändå att det finns skäl till att det är som det är just nu. Byte av sajter och teknik, samt överflyttande av information har tagit all must av de få som arbetat med sajterna.

För att komma tillrätta med problemen tycker jag att pel (och/eller andra) bör ha som prio 1 att ta fram ett sätt för fler än honom att uppdatera sajten, och det bör vara ett gränssnitt som alla kan hantera. Jag tycker faktiskt att det är brottomare med att få fler att uppdatera än att informationen görs uppdaterad.
Last edited by mohsart on 19 Sep 2005, 15:56, edited 1 time in total.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Om SGF-information som man ska kunna lita på

Post by pel »

Hej,

utifall att slutet på inlägget ter sig surt eller så så vill jag för säkerhets skull säga tack för påpekandet! Det är pinsamt och jag ska försöka få det fixat i morgon förmiddag eller innan klubben idag (om jag hinner).
larske wrote: Sidan, dit man bör kunna gå för att hitta aktuell ställning i Pokalen, innehåller i skrivande stund ställningen efter Västerås Open, en senvinterturnering :o . Sedan dess har Henric vid minst tre tillfällen i forumet Turneringar, den 2005-05-31, den 2005-07-28 och nu den 2005-09-18 kommit med uppdateringar på ställningen. Men hur är uppdateringen av SGF-siten planerad när det gäller Svenska Pokalen? Vem hjälper Henric med detta?
Denne någon torde vara jag.
Anledningen till detta inte har skett är att jag läser forumet väldigt sporadiskt (och då bara det som intresserar mig). Vill man att information på http://goforbundet.se ska uppdateras så skickar man lämpligen ett brev till webmaster@goforbundet.se med information.
larske wrote: Detta är en tydligt exempel på en mer allmän princip som det nu, när goforbundet.se verkar ha stabiliserats, är dags att ta tag i för SGF's styrelse i allmänhet och någon informationsansvarig och webmaster i synnerhet.
Webmaster är jag.
larske wrote: Jag vill föreslå följande:
Varje enskild sida som ska finnas på goforbundet.se måste ha:
- en utpekad faktaansvarig som ansvarar för att informationen är korrekt och aktuell
- en utpekad redigerare som utan dröjsmål gör de uppdateringar som informationsansvarig önskar
Det står vem som helst fritt att att bidra med information.
Till nästa större uppgradering av siten kommer också fler att lätt kunna ändra på informationen direkt. I dagsläget så ändrar jag (om jag inte väljer att deligera det).
larske wrote: Dessutom bör det framgå på varje sida när sidan senast uppdaterades faktamässigt, inte bara när sidorna formaterades/genererades om som jag mistänker att det är på visa sidor idag.
En fin tanke, men det kommer (det här är baserat på erfarenhet av liknande försök) att fallera i längden. Det enda sättet att ha koll på faktamässiga uppdateringar är att använda sig av versionshantering. Jag ska titta på det till nästa version av siten - men jag lovar inget (det bidrar med en hel del komplexitet).

Ändring utav formatering utav sidorna bör väldigt snart inte ändra datumstämpeln på innehållet längre och då kommer tidsstämpeln att indikera att innehållet ändrats.

Jag ber om ursäkt för att tidsstämpeln på sidorna är ur fas; det är en miss från min sida - jag ska åtgärda det (och jag ska rota reda på aktuell information).

Till sist vill jag själv klaga på att jag ska behöva få det påpekat att jag nog borde läsa forumet. Visserligen försöker jag komma ihåg att läsa forumet en gång i veckan - men det hade väl ändå varit på sin platts att skicka ett påpekande till webmaster ändå? Om så bara ett påpekande om att jag borde läsa forumet?
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Nu är informationen uppdaterad enligt vad jag hittat information här på forumet. Jag tog bort Emil Eklund från klass A.
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

Bra pel, men du ska naturligtvis inte alls behöva läsa något forum för att på så sätt få reda på om det är något som skrivs där som möjligen påverkar någon av informationssidorna på goforbundet.se

Den som ansvarar för innehållet (fakta) på en sida måste meddela den som redigerar sidan direkt att det är något som behöver ändras och inte lita på att denne snappar upp detta behov genom att bevaka forum.
Mail är, som du själv påpekar, ett utmärkt kommunikationsmedel för detta.
larske
Posts: 152
Joined: 08 May 2004, 20:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by larske »

...och eftersom jag bör leva som jag lär så har jag också skrivit ett mail till SGF-styrelsen som pekar på denna tråd.
Det är ju ingen som kan begära att SGF-styrelsen ska bevaka detta forum. :D
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

VM-poäng, pokalpoäng

Post by sestir »

Om man bara lyckas komma överens om att en viss person är ansvarig för att sköta det så kan det hanteras enkelt genom gospelarkartan.

Alla spelare har redan fält för VM-poäng och pokalpoäng i databasen. Den som är ansvarig kan få privilegier att uppdatera de fälten för alla spelare via ett enkelt grafiskt användargränssnitt direkt i appleten.

Informationen kan sen inkluderas dynamiskt (utan att pel behöver jobba extra varje gång) i vilken webbsida som helst på goforbundet.se.

Om vi föredrar en annan lösning går de också bra men detta är i alla fall ett sätt. Det kräver förståss att alla som har pokal- och VM- poäng finns på kartan, samt att kartan är lite mer färdig. Det skulle kunna börja användas fr o m början av december, är min prognos.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

..

Post by sestir »

Som ett exempel på hur en dynamisk webbsida fungerar kan vi ta denna:

http://www.goforbundet.se/gis/listallplayers.php


Så fort någon lägger till sig, eller byter rank i appleten uppdateras webbsidan för att reflektera det.

Fråga om något är oklart! =)
Post Reply