EM 2008

Diskussioner kring EM 2008 i Sverige
hah

Post by hah »

och det var sestir som skrev detta och ja, jag var inloggad
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Mysko.
*sucka*
Jag får väl ta och leta fler patchar eller felsöka själv..
bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Post by bom »

Anonymous wrote: Jag får en känsla av att boende situationen i Fårösund är bättre än i Vittsjö men det vore kanske intressant med en liknande uppställning för det gotländska alternativet. Dvs, är det för att vi förväntar färre deltagare på Gotland som det är lättare att ordna boendet där eller finns det verkligen fler platser?
Notera att jag egentligen inte förespråkar Fårösundsalternativet, men min invändning är först och främst att vi tvingas ordna service i form av mat och transporter själva och om planeringen spricker så kan det vara svårt att improvisera fram lösningar på en ort med begränsade resurser.

I april 2005 hölls en konferens för länkarna under en vecka med 500 deltagare i Fårösund. Det var Bunge Vandrarhem som var sammanhållande, så det är bevisligen möjligt att genomföra arrangemang av den här storleksordningen med god planering om man bokar upp boende i god tid.

Här är en lista på en del av boendealternativen som skulle komma i fråga:
Bunge Vandrarhem, 100 bäddar http://www.bungevandrarhem.com
Kustparkens Vandrarhem, 200 bäddar? (gissning) http://www.gotlandsresor.se/paketresor/ ... ket.asp#kp
Kustparkens Hotell, 16 rum http://online.citybreak.com/Accommodati ... &show=book
Fårösunds Hotell, 15 rum http://www.gotlandcity.se/Boende/faresund.htm
Fårösunds Fästning, 16 rum http://www.farosundsfastning.se/main/index.asp?mainID=2
Fårösunds stugby, 10 stugor, http://www.guteinfo.com/scripts/hemsida/97.asp?avd=20
(Ovanstående inom 2km från tilltänkta spelplatser.)

Inom 20 km finns ytterligare vandrarhem och hotell, dessutom kan man få tag i stugor via privat-uthyrning.

Edit: korrigerade felaktigt årtal
Tomas Boman
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Post by sestir »

200 bäddar på kustparkens vandrarhem var nog en rejält optimistisk gissning =) inte för att jag någonsin satt min fot på gotländsk jord men ...

En snabb googling tyder på att de har 54 bäddar, förutom de 32 som ingår i Hotelldelen (16 dubbelrum). (länk)

En annan webbsida antyder att de har totalt 72 bäddar.

Det finns då en teoretisk kapacitet på ca 250 bäddar inom 2km att jämföra med ca 200 bäddar inom 3km i Vittsjö.

Dessutom noterar vi att bom inte förespråkar Fårösundsalternativet. Om någon skulle vara dum nog att tro att jag förespråkar något av alternativen får den personen skylla sig själv. Ingen behöver notera det. =)
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

Bra jobbat bom och sestir.
Själv har jag lite mycket att stå i med jobb nån vecka till men har för avsikt att kolla igenom de gamla alternativen igen sen. Det hela har bliviit lite mer komplicerat än vi trodde i höstas, främst pga Leksands IF:s arroganta attityd.

Uppenbarligen måste vi hitta på en modell för att fatta beslut i den här frågan nu. En sällskapsresa Stockholm-Gotland-Skåne för en liten kommitté av förståndiga män(*) kanske?

mvh
h.

(*) uttrycket hämtat från Bellman, ironiskt menat.
User avatar
sestir
Posts: 188
Joined: 22 Aug 2004, 18:24

Ooobel gooobel gooo!

Post by sestir »

Jag börjar luta åt att vi lägger det i någon stad, för alla kurorter och semesterorter lär vara fullproppade.

Jag googlade efter kongresslokaler i Skåne och hittade Sundspärlans Nöjes- och konferenscenter i Helsingborg. De har inte riktigt rätt inriktning för oss egentligen, men om vi får ett bra pris så kan det vara värt att kolla på.

Det verkar ligga ganska centralt så det finns gott om hotell och restauranger i området. En blob på kommunens hemsida säger att:
Sundspärlans Värdshus inbjuder till sköna och inspirerande konferenser i välplanerade lokaler. Konferenslokalerna är ljusa och ombonade med tillgång till all nödvändig teknik.

Stora Hallen har obegränsade möjligheter att arrangera allt från traditionella konferenser till mässor, utställningar och seminarium. Lokalen kan ta upp till 500 personer i skolsittning, men kan lika enkelt begränsas och anpassas till betydligt mindre arrangemang.
"I direkt anslutning till den stora lokalen kan vi servera lunch och kaffe."

Ställets hemsida är på http://www.sundsparlan.se/.
En sällskapsresa Stockholm-Gotland-Skåne för en liten kommitté av förståndiga män(*) kanske?
Givetvis måste ni testa alla restaurangerna och caféerna noga! ;)
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Jag har i dag pratat med ordförande i Göteborgs schackförbund, Ari Ziegler.

De har arrangerat SM i schack tre år i rad i Göteborg (det tredje är i år).
De har mycket goda erfarenheter av det kommunala bolaget "Göteborg och Company". De lär ska vara oerhört tillmötesgående när man arrangerar något som lockar till sig folk från flera länder (precis vad vi gör) och det verkar inte omöjligt att få dem att släppa till pengar.
de har förlagt sina spellokaler till "Svenska mässan", mittemot Liseberg.
Det är absolut perfekta spellokaler, de bästa i världen, enligt Ari.

Han tror inte att det ska vara några problem att hitta billigt boende, med "Göteborg och Company" som hjälp.
Nackdelen är att mässan är väldigt dyr, c:a 400000 kronor för två veckor.

Men kan man ordna med ekonomin så är ARI översvallande positiv till brädspelsarrangemang där.

Vad säger ni; är det något att titta närmare på?

Leif i Västerås
Leif P
bom
Posts: 122
Joined: 11 May 2004, 23:03
Location: Linköping

Post by bom »

lp wrote:J
Nackdelen är att mässan är väldigt dyr, c:a 400000 kronor för två veckor.
400000 är nog alldeles för mycket. Med 500 deltagare skulle alltså 800kr/pers gå till lokalhyra.

Jag tror inte att spellokaler blir något stort problem. Det går att lösa på nästan vilken ort som helst i form av skolor och liknande.

Problemet verkar snarare vara att kunna erbjuda boende till rimligt pris. De flesta tycker antagligen att två veckor med hotell-priser blir för dyrt, så det behövs vandrarhem, campingstugor eller liknande.

Jag ser helst att det är på en ort med goda förbindelser och bra utbud av restauranger och caféer så att inte allt står och faller med att vi lyckas förutse och planera för alla tänkbara problem som kan uppstå.

Göteborg skulle säkert funka bra tror jag. Är inte samskolan tillräckligt stor tillochmed?

Leksand verkade ju helt perfekt ända tills problemen med hockey-skolan dök upp. Någon lösning i sikte?

Norrköping låter också som ett bra ställe. Charlie, har du kollat upp Himmelstalundsalternativet?
Tomas Boman
bluesmurf
Posts: 104
Joined: 07 May 2004, 14:45

Post by bluesmurf »

Från www.swefair.se:

"9 mässhallar. 48 konferenslokaler. 5 restauranger. 704 hotellrum (Hotel Gothia Towers - Nordens största!). Allt under samma tak! "

Nu vet jag inte vad man hyrde för 400 000, men det är ju knappast nödvändigt att hyra hela svenska mässan. På deras hemsida kan man se tekniska specifikationer över de olika hallarna och kongresshallarna. Där anges t.ex. hur många som kan sitta i "skolsittning". Tre av kongresshallarna anges ha kapacitet till över 200 personer.

Det sagt så tror dock det är en god ide att försöka hålla kostnaden så låg som möjligt, då väl Rom fått kritik för sitt höga pris vilket främst hindrar stort deltagande från länderna i öst.
-fel +rätt
Guest

Post by Guest »

SM i schack brukar locka cirka 1000 deltagare.
Så vi kanske inte behöver lika stor plats som de.

Hur som helst så tycker jag att det är värt att ta kontakt med "Göteborg och Company" och höra med dem om andra möjligheter i Göteborg.
Om inte annat för att kolla hur det är med den omtalade välviljan.
Det är ju alltid lättare att arrangera ett EM när man har en kommun i ryggen som kan backa upp till 100%.

Hälsningar
Leif
Locked