statistik över EM-deltagande

Diskussioner kring EM 2008 i Sverige
henricb

statistik över EM-deltagande

Post by henricb »

Antalet deltagare under EM över ett antal år
som jag hittar har varit ( * inkluderar andra veckan,
annars bara första veckan):

1984 Porrentruy CH 146 (*)
1985 Terschelling NL 283 (*)
1986 Budapest HU 365 (*)
1987 Grenoble FR 337 (*)

(...)

1992 Canterbury UK 278 (*)
1993 Prag CZ 500 (*)
1994 Maastricht NL 482 (*)
1995 Tuchola PL 380 (*)
1996 Abano Terme IT 391
1997 Marseille FR 482
1998 Mamaia RO 326
1999 Podbanske SK 305
2000 Strausberg DE 434
2001 Dublin IR 279
2002 Zagreb HR 274
2003 St Petersburg RU 288
2004 Tuchola PL 510
2005 Prag CZ 632
2006 Frascati IT 246

Undrar om nån vet hur man kan hittade år som saknas?
Är det 22 år sedan EM hade så¨få deltagaresom i år?
I vilka proportioner beror det i så fall på

a) De höga boendekostnaderna i Frascati
b) Avsaknaden av prispengar i år
c) Organisatörens dåliga rykte
d) De informationsbrister det knorrats om på r.g.g.
e) Att info och anmälningsmöjlighet kom upp så sent
f) En allmän nergång i turneringsspelet
g) Andra orsaker

När det gäller kostnadsläget bör EM 2008 bli betydligt billigare än både 2006 och 2007.

mvh
H.
Challe
Posts: 164
Joined: 07 May 2004, 14:24
Location: Farnham, England

Post by Challe »

Gäller de låga kostnaderna per individ eller för de som arrangerar det hela?
Awaiting Challe...
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Vi har val inte pratat sa mycket om hur budgeten ska se ut.
Ska vi ga med vinst? Nollsummespel? Kan vi acceptera iaf en mindre forlust?

Personligen tycker jag att vi ska satsa pa +/- 0 och isafall ar det samma sak att det blir billigt att arrangera och att det blir billigt att delta.

Det faktum att vi har lokalerna gratis gor att jag haller med Henric om att det nog inte bor bli en speciellt kostsam EGC.

/Mats
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Jag är ju kassör i SGF och har en del synpunkter på det här.

Men det tycker jag att vi tar på googlegroups.

Hälsningar
Leif
Leif P
henricb

Post by henricb »

Challe wrote:Gäller de låga kostnaderna per individ eller för de som arrangerar det hela?
Det blir rätt låga kostnader för deltagarna tycker jag nog att man kan säga. Stugboende eller vandrarhem för under 125 per person och natt är inte så illa. Det kommer dessutom att gå att tälta rätt nära (typ 100/ tält o natt) och ett tiotal skolsalar blir tillgängliga för att sova på golvet. För hockeyungdomarna tar skolan 200/vecka för det, vi har löfte om gratis skollokaler osv, så kostnaden på golv bör bli låg. Det finns ett tiotal duschar som ingen annan gjort anspråk på i övervåningen i matsalsbyggnaden där vi brukar spela Leksand Open. Måltider för femtiolappen är också rätt billigt, för övrigt har ju de vandrarhemsboende matlagningsmöjligheter. Det är svårt att tänka sig att det kan bli billigare i ett västland.

Tack vare låg lokalkostnad kan man väl säga att det blir låg kostnad för arrangören också.

Om det är de som hjälper till under EM du tänker på så hänger ju den budgeten ihop med hela arrangörsbudgeten, jag tycker man bör kunna ha bra villkor för dem av oss som jobbar, men det vore säkrast om man kan hålla det lite öppet tills man ser hur totala budgeten går runt.

Än har vi inte fått in några sponsringslöften heller, bortsett från Ingpengar, om vi får det blir budgetsituationen ännu bättre. Organisatörsbudgeten hänger annars ihop med deltagarantalet givetvis.

mvh
H.
henricb

Post by henricb »

mohsart wrote:Vi har val inte pratat sa mycket om hur budgeten ska se ut.
Ska vi ga med vinst? Nollsummespel? Kan vi acceptera iaf en mindre forlust?

Personligen tycker jag att vi ska satsa pa +/- 0 och isafall ar det samma sak att det blir billigt att arrangera och att det blir billigt att delta.

Det faktum att vi har lokalerna gratis gor att jag haller med Henric om att det nog inte bor bli en speciellt kostsam EGC.

/Mats
Ingen förlust!
Ett litet plus är väl ok, men i princip bör vi försäkra oss om nollresultat.
Vad vi måste göra tror jag är att se till att vi ligger på plus ordentligt mot slutet av EM, när det börjar blir överblickbart vad totalkostnaden blir. I det läget kan vi bestämma vad vi ska prioritera: högre priser, avslutningsparty, bättre villkor för dem som jobbat med EM, eller vad det kan bli.

h.
henricb

Post by henricb »

Jag la ut frågan om det låga EM-deltagarantalet på r.g.g. också
och det har kommit in ett par svar åtminstone. Alla såna där synpunkter
kan vara nyttiga att titta på inför vårt EM.

http://groups.google.fr/group/rec.games ... 5569d68f32

På de flesta punkterna ligger vi ju bra till i förhållande till årets EM.
Möjligen blir det aningen utspritt i Leksand också, det kan bli en svag
punkt om det regnar mycket.

mvh
h.
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

henricb wrote:Jag la ut frågan om det låga EM-deltagarantalet på r.g.g. också och det har kommit in ett par svar åtminstone.

Alla såna där synpunkter kan vara nyttiga att titta på inför vårt EM.

http://groups.google.fr/group/rec.games ... 5569d68f32
Ett mycket bra initiativ!
Jag hoppas på fler svar, så fort jag har tid att få igång egc-wikin ska jag försöka överföra data dit.
henricb wrote:På de flesta punkterna ligger vi ju bra till i förhållande till årets EM.
Möjligen blir det aningen utspritt i Leksand också, det kan bli en svag
punkt om det regnar mycket.
Jag har ju aldrig själv varit på ett EM, men det känns som att det problemet inte blir så stort så länge vi får en någorlunda jämn beläggning överallt. Kanske kan man också, beroende på deltagarantal och budget, fixa bussar mellan camping och spelplats.
henricb

Post by henricb »

pel wrote:
henricb wrote:Jag la ut frågan om det låga EM-deltagarantalet på r.g.g. också och det har kommit in ett par svar åtminstone.

Alla såna där synpunkter kan vara nyttiga att titta på inför vårt EM.

http://groups.google.fr/group/rec.games ... 5569d68f32
Ett mycket bra initiativ!
Jag hoppas på fler svar, så fort jag har tid att få igång egc-wikin ska jag försöka överföra data dit.
henricb wrote:På de flesta punkterna ligger vi ju bra till i förhållande till årets EM.
Möjligen blir det aningen utspritt i Leksand också, det kan bli en svag
punkt om det regnar mycket.
Jag har ju aldrig själv varit på ett EM, men det känns som att det problemet inte blir så stort så länge vi får en någorlunda jämn beläggning överallt. Kanske kan man också, beroende på deltagarantal och budget, fixa bussar mellan camping och spelplats.
Ja, men även sträckan mellan spellokalerna och matsalen kan ju vålla lite svårigheter om det skulle regna. Om vi fixar snygga paraplyer med gotryck åt alla deltagare kommer det säkert inte att regna, tror jag.

Faktum är att det varit varmt och soligt med kanske kort avbrott för regn på alla EM som jag har varit med på, 11 stycken. Det enda EM med regn jag hört talas om var Ulfs favoritkongress på Frisiska öarna. Konstigt om vi skulle få regn just 2008 tycker jag. Men med paraplyer är man på säkra sidan. Om de är ljusa kan de kanske användas som parasoller också :-)

h.
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Post by pem »

henricb wrote:
pel wrote:
henricb wrote: På de flesta punkterna ligger vi ju bra till i förhållande till årets EM.
Möjligen blir det aningen utspritt i Leksand också, det kan bli en svag
punkt om det regnar mycket.
Jag har ju aldrig själv varit på ett EM, men det känns som att det problemet inte blir så stort så länge vi får en någorlunda jämn beläggning överallt. Kanske kan man också, beroende på deltagarantal och budget, fixa bussar mellan camping och spelplats.
Ja, men även sträckan mellan spellokalerna och matsalen kan ju vålla lite svårigheter om det skulle regna. Om vi fixar snygga paraplyer med gotryck åt alla deltagare kommer det säkert inte att regna, tror jag.

Faktum är att det varit varmt och soligt med kanske kort avbrott för regn på alla EM som jag har varit med på, 11 stycken. Det enda EM med regn jag hört talas om var Ulfs favoritkongress på Frisiska öarna. Konstigt om vi skulle få regn just 2008 tycker jag. Men med paraplyer är man på säkra sidan. Om de är ljusa kan de kanske användas som parasoller också :-)

h.
Bussar kostar pengar. Mycket pengar. Det är inte någon enstaka tur vi talar om, utan ett antal turer per dag i två veckor.

Apropå saker som kan få tveksamma att välja att inte åka, så är det två saker som jag personligen stört mig mycket på genom åren (oavsett om jag sedan åkt eller inte):

- Information om logi, och möjlighet att veta exakt vad man faktiskt får.
Jag vill minnas att speciellt Polen var dåliga på detta, man fick skriva upp sig på "logi nånstans", men det var omöjligt att få veta var man skulle bo i förväg. Det hade jag kanske tyckt var ok för 20 år sedan, men numera vill jag veta hur och var jag ska tillbringa 2 veckor av min semester.

- Betalning. Kreditkort, kreditkort, kreditkort. Det är 2006 för h-e!!!! Jag har svårt att tro att det skulle bli dyrare per deltagare än de avgifter man måste betala till banken för överföringar till utlandskonton. Fast det är är väl något som EGF borde fixa kanske...
(Nu har det iofs kanske blivit enklare med internetbanker, men jag vet inte hur utbrett det är hos folk i hela Europa.)

Slutligen: Paraply är en bra idé. :)
När jag på 90-talet var doktorand var jag på en tvåveckors sommarskola i Bayern (Marktoberdorf). Där fick alla deltagare varsitt rejält vitt paraply, med tryck förstås, just för att fungera som paraply om det regnade och som solparasoll. Det kom till användning som bådadera. En tjusig syn när 100 vita paraplyer gick i flock genom den lilla sömniga staden på väg till något evenemang en kväll. :D
Per-Erik Martin [1d]
Locked