Dame Taikai

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Li
Posts: 14
Joined: 14 May 2004, 18:53
Location: Göteborg

Boende

Post by Li »

henricb wrote:Är det något av vandrarhemmen som många gospelare
tänker bo på?
Pappa säger att ni kan bo hos oss om ni vill.

// Dan
henricb

Post by henricb »

misterb wrote:Märks att du har varit lite "out-of-touch" henric :P

Turneringsformen var bestämd för ett tag sedan och skrevs även här på forumet. Jag har även mailat dig (2v sedan!) angående vilket material som skall tas med, har du missat det?

(...)

Vi har 6 ING klockor, så det behövs väl ca: 7-10 till...
Vi har även 3 set ING stenar här tillgängliga för tillfället.

Samt DEMO bräde för seminariet skulle behövas tas med...

:P
Vad är bestämt då?
Mästarmöte eller inte?
Klassindelning? Priser??

På inbjudningssidan står det kanadensisk övertid
(15 stenar på 5 minuter), men Ingklockorna kan knappast
användas till det.
Om vi ska ta med analoga klockor från Stockholm måste
vi hyra dem för 20 kr styck.
För min del skulle jag rekommendera japansk byo-yomi
istället för kanadensisk övertid. Dels för att jag tycker att
den är bättre, dels för att undvika en onödig utgift.
Kanadensisk övertid infördes som en nödlösning innan
det fanns god tillgång på digitala klockor, som gör det
möjligt att använda japansk byo-yomi utan manuell
tidtagning.

Som spelare med god erfarenhet av tidsbrist vill
jag hävda att japansk byo-yomi med flera byo-yomiperioder
är den bästa lösningen. Dels avgörs inga partier idiotiskt
på att någon fysiskt inte klarar av att slänga ut stenarna
i tid, dels finns i slutskedet ändå en pool av tid att ta till
om det uppstår problem med att läsa ut något.
Nackdelarna med kanadensisk övertid är dels att en del
partier avgörs på idiotiskt sätt, dels att det kommer in ett
element av tidsplanering och stenräknande som inte
har så mycket med själva spelet att göra, dels också att
avbrotten för att räkna upp nya stenar är distraherande
och att det relativt ofta begås misstag (t.ex. nya stenar
räknades upp men man glömde att ställa tillbaka klockan,
med påföljande, ytterligare distraherande diskussion
några drag senare).

mvh
henric
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Det blir ett mästarmöte. 1,5 timme med 30s byo-yomi. mellan yao och li. 2 matcher på lördag och 1 på söndag.

Och jag håller helt med angående japanska byo-yomin. Visste dock inte att det var så pass dyrt att hyra klockorna, så vi byter till japanskt helt å hållet, ist för att blanda, så slipper vi det problemet. Vi är nu bara 25 st anmälda (jagular hoppade av).

Jag hade tänkt mig 1 period / 30s. Och inte flera perioder. Men jag har ju bara leksand när det gäller erfarenhet utav japansk B-Y. Tyckte det funkade bra där. Förvisso många som blir lite störda utav att den pratar när det är 30s.. sen när det är 20s.. sen räknar ner från 10 till 0 :P

Men jag har lösningen med silvertejp.. förhoppningsvis så tystar det ner ytterligare .. iaf tillräckligt för att inte störa så mkt.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
memark
Posts: 102
Joined: 12 May 2004, 07:43
Location: Göteborgs goklubb
Contact:

Post by memark »

Matchen tar ju inte direkt längre tid för att man har flera perioder. Om man vill ha elva 30s-perioder istället för en enda, så kan man ju minska huvudtiden med fem minuter isf.

I övrigt håller jag fullkomligt med Henric om argumenten för och mot de olika byo-yomi-varianterna.

(IMHO är det faktiskt ännu bättre att ENBART ha byo-yomi. Som det är nu tvingas man hela tiden hushålla med sin tid i början, på samma sätt som det argumenteras mot kanadensisk, och det är inte direkt ovanligt att någon börjar invadera precis när huvudtiden tagit slut. Bättre då att slippa det hela tiden. Man skulle t ex kunna ha 20 perioder med 30s eller något liknande.)
/Magnus Erik Markling, 5k
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Är nog inte läge att hålla på å ändra så kraftigt nu. Får undersöka hur sådana spel går på nätet ett tag först för att se utifall det är körbart.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Guest

Post by Guest »

Börjar tveka lite om det verkligen är en bra idé att köra så kallat mästarmötet. Känns lite egoistiskt. :)

Kanske är det orättvist för Henric, Krister och de andra i toppgruppen? Kanske bör de få chansen att slå mig och även utmana myao?

För mig är det natuligtvist mer spännande att spela mot myao, men det är kul och trevligt att spela mot de andra.

Ska vi ha en poll också om detta?

Hälsningar
Martin Li
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

LOL :D

Vad sägs om handuppräckning på plats när dom kommer dit? Jag tror inte en poll kommer hinnas med innan. Det är rätt enkelt att bara lägga till er i toppgruppen =)

Personligen så skulle det vara intressant att ha en sådan match. Av olika skäl, men jag tycker så iaf :)

Mästarmötet är ju till för 2 anledningar:

1. Du och Yao ska få ut det mesta utav spelet
2. Dom andra i toppgruppen inte ska behöva känna att dom inte har en chans att ta 1:a eller 2:a plats.
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Post Reply