Röd klocka?

Boktips, recensioner, och goutrustning

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

Post Reply
juman
Posts: 9
Joined: 27 Sep 2004, 12:21

Röd klocka?

Post by juman »

Jag är delaktig i Othelloförbundet och vi ser oss just om efter nya klockor och jag har sett på bilder från era tävlingar att ni använder någon klocka som är röd? Någon som har lite mer info om den eller någon som har någon klocka ni kan rekommendera som är lite stryktålig med bra inställningsmöjligheter?

Mvh

juman
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

Den röda klocka du sett på bilderna kallas för Ing-klocka och har som främsta kännetecken att den ropar ut hur mycket tid man har kvar (på engelska eller kinesiska, valbart) när man är inne i byo-yomi. Det går inte att stänga av ljudet heller, bara sänka det :)
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Jag kan sälja klockor till er direkt från Kina, kanske det är intressant. Om ni bara talar om vilka typer av inställningsmöjligheter ni behöver så kan jag maila er med information (cjr snabela gongames punkt com).
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Post by pem »

Det kanske bör tilläggas att ing-klockan inte har några valmöjligheter för typ av övertid o.dyl. Bastid och s.k. japansk byo-yomi (en eller flera perioder), är allt. Den är rätt oflexibel t.o.m. för att vara specialkonstruerad för go, så bra inställningsmöjligheter kan man nog inte påstå att den har.
Att de är vanliga på våra turneringar beror nog mest på att vi fått dem via europeiska goförbundet, inte på att de är speciellt bra. (I själva verket är det många som avskyr dem. :wink: )
Per-Erik Martin [1d]
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Carl Johan wrote:Jag kan sälja klockor till er direkt från Kina, kanske det är intressant. Om ni bara talar om vilka typer av inställningsmöjligheter ni behöver så kan jag maila er med information (cjr snabela gongames punkt com).
Det kan hända att det finns gospelare som är intresserad av slik utrustning också..
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Röd klocka?

Post by henric »

juman wrote:Jag är delaktig i Othelloförbundet och vi ser oss just om efter nya klockor och jag har sett på bilder från era tävlingar att ni använder någon klocka som är röd? Någon som har lite mer info om den eller någon som har någon klocka ni kan rekommendera som är lite stryktålig med bra inställningsmöjligheter?

Mvh

juman
Det är inte alla som avskyr Ingklockorna, jag tycker t.ex. att de är rätt bra för go, särskilt att de talar om akustiskt när det börjar bli ont om tid, så att man kan hålla koll på tiden utan att flytta uppmärksamheten från brädet.

De är rätt stryktåliga.
Mitt personliga exemplar köpte jag 1995 och jag har inte ens behövt byta batterier än.
Klockan kostar c:a 20 euro genom Europeiska Goförbundet.

Det är riktigt att det inte finns så många valmöjligheter när det gäller inställningarna på Ingklockorna, man kan som nämnts spela med sudden death eller med "en eller flera byoyomiperioder" (eller med ett system för poängavdrag för övertid, som ingen använder).
"En eller flera byo-yomiperioder" betyder att man antingen har en viss bastid (till exempel en timme) och därefter ett tidstillägg per drag (till exempel 30 sekunder per drag), eller att man vid sidan om detta tidstillägg per drag kan ha ytterligare en reservtid ifall något enstaka drag tar längre tid att tänka på. Jag tycker att det är ett utmärkt tidssystem, men andra varianter - timglas, Fischertid, x drag per y minuter osv saknas alltså.

mvh
Henric
P.S. Jag är rätt nöjd med många av Microsofts produkter också... :-)
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Re: Röd klocka?

Post by pel »

henric wrote:P.S. Jag är rätt nöjd med många av Microsofts produkter också... :-)
Ja, de är kung på hårdvara.
Post Reply