Optimal Turneringsform?

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

misterb

Optimal Turneringsform?

Post by misterb »

Vad vore en optimal turneringsform? Där alla spelare får ut det bästa och det mesta utav sin spelning. Vad ska man prioritera? Jämna matcher? Intressanta/Svåra matcher? Möjligheter för alla att möta en bättre? Eller ska alla få vara i sina egna grupper?

Ingen utav sakerna behöver nödvändigtvis vara exklusivt och enbart, och jag säger inte att den ena utesluter den andra. Men vad vore en rolig, lockande men annorlunda turnering som fortfarande skulle vara givande för spelaren och dennes utveckling?

- Marko
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Det finns ingen möjlighet för alla att möta "bättre" motstånd i en turnering, och det är därför man borde sträva efter att folk får möta jämnt motstånd. Ibland blir det diskussioner om att de starkare spelarna är "snåla" som inte vill erbjuda de svagare spelarna tävlingspartier, men jag tycker det är lite som att en minigolfspelare vill tävla mot golfproffsen ;)

När folk analyserar hur man ska organisera en turnering jämför många med schack. Det är inte riktigt möjligt, eftersom det finn mindre marginal för överraskningar i go. Att någon slår en spelare som är 4 stenar högre rankad är nästan otänkbart i go (om inte någon av spelarna är felrankad).


Jag tycker personligen om en "tätare" version av Macmahon, där man lägger flera ranker på samma nivå. Beroende på hur tätt det är mellan spelarna kan man tänka sig t.ex. 8 spelare i toppgruppen och 6 spelare i varje grupp under det för en 5-ronderstävling. (Macmahonsystemet säger egentligen inte att det ska vara ett MM-steg mellan varje ranknivå, det har bara blivit tradition.) Syftet är det samma som i en MM-tävling, att ge alla spelare jämna partier, men också att ge lite större möjlighet till spelare som är felrankade att "flytta sig" i fältet. Spelar man många ronder kan man även tänka sig att spela helt utan gruppering (Swiss) men det känns som att det är risk för alltför många ojämna möten i början.

Mitt experiment i KGSM är ett exempel på denna typ av tävling, och jag tycker att det fungerade bra. http://tenuki.gongames.com/kgsm.html för en länk.
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

jag tycker att mm-systemet är bra, det enda är att det blir lite trist när alla nurneringar är fem ronders à ca en timme plus 5/20...

handikappturneringar är inget jag personligen är lockad av, en variant kunde kanske vara att köra vanlig mm, men med "vidare" lottning och kompensation i form av ökad komi istf handikappstenar. eller kanske mindre tid för den högre rankade?

annars skulle jag gärna se varianter i form av tex
- en timme (tex) absolut tid
- fler ronder (under fler dagar, svårt för många men ack vad roligt)
- dubbelmöten utan komi (dvs man möter var motståndare två gånger, en som svart och en som vit)
- lagtävlingar
- ren 13x13-turnering
- *spåna* simultanturnering :-) alla spelar mot två motståndare samtidigt...
- turnering i form av "klassisk kinesisk go", dvs med två vita och två svarta stenar på plats innan partierna börjar

jag tror att möjligheterna är nästintill oändliga för den fantasifulle...
misterb

Man blir bra sugen...

Post by misterb »

.. på att ändra turneringsformen... man får höra en hel del bra ideér..

Att ändra på handikappstenar till enbart komi i kompensation hade jag en svag tanke om men glömde lika fort. Tack för påminnelsen.. den lutar jag nu åt att använda..

Sen det dära med indelning av grupper och sådant... Jag får ta å experimentera lite granna i programmet få se om jag lyckas göra nå exempel..

Det jag har funderingar på nu alltså..

1 timme abs. tid.
Fullhandikapp i form av enbart komi.
5-6 rundor. Har även funderingar på att sänka till 45 min abs. tid. Då blir det istället fler ronder.

Toppgrupp (om sådant tillåts, beror ganska mkt på startfältet. Skulle väl inte vara så skoj med allt från 7k till 5d i en toppgrupp?)
misterb

glömde..

Post by misterb »

Glömde tillägga..


Jag har även funderingar på att använda dom grupperingar som blir och kalla dom för olika klasser..

T.ex. säger vi att det blir 3 grupper... en topp grupp. en mellan grupp. en bottengrupp...

A,B resp. C-klass..

Och utser en vinnare i varje klass. Därmed skulle även lägre rankade få en chans att "vinna" i en turnering. =)

Inte nog med det, jag anpassar grupperna efter startfältet, så kan man inte fuska genom att ranka sig precis under någon gräns eller liknande.

Många funderingar...
Carl Johan
Administratör
Posts: 174
Joined: 07 May 2004, 12:41

Post by Carl Johan »

Problemet är att de som är högst rankade i varje grupp bara får möta svagare motstånd, i stället för bara de som är i den absoluta toppen (där det förstås är oundvikligt).
misterb

Sant..

Post by misterb »

Det är ju sant... synd nog..

En Kval match för vilken Klass man ska starta i Vore ju något... Kanske använda 1:a och 2:a ronden som sådan och för att sedan köra i sina resp. Klasser, enbart, i rondererna 3-5 ?

Då får man ju en chans att stadga sig ngnstans i startfältet och byta klass så att säga...

Iofs finns ju risken då att man fuskar återigen genom att lägga sig i sina 2 första matcher för att hamna i en klass under..

Kanske göra som så att man inte kan falla under den klass man hamnat i men får en chans att gå uppåt? Då skulle man undvika det problemet... men det kanske inbjuder andra problem..
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Post by arndt »

Carl Johan wrote: Att någon slår en spelare som är 4 stenar högre rankad är nästan otänkbart i go (om inte någon av spelarna är felrankad).
Det händer hela tiden på min nivå.
zapp
Posts: 11
Joined: 07 May 2004, 13:49
Location: Berlin/Uppsala

Post by zapp »

arndt wrote:
Carl Johan wrote: Att någon slår en spelare som är 4 stenar högre rankad är nästan otänkbart i go (om inte någon av spelarna är felrankad).
Det händer hela tiden på min nivå.
Vad händer hela tiden? Att en eller båda spelarna är felrankade, eller att båda spelarna är korrekt rankade och den svagare vinner över en 4 stenar starkare varje gång de möts? :wink:

Ärligt talat så har Carl Johan rätt per definition i det här fallet. Fast det är förståss mer sannolikt att konstiga saker händer ju längre ner i kyuskalan man kommer. Men inte så mycket att det händer hela tiden.
Magnus Persson, 2 Dan
misterb
Posts: 105
Joined: 08 Jun 2004, 09:54
Location: Karlstad
Contact:

Post by misterb »

Så vad sägs om det här då..

6 rundor.
45min abs tid.
Full handikapp i form av komi.

2 första ronderna används för kvalificering till dom olika klasserna.
A, B resp C-klass.

Ex på klassindelning vid startfältet: A: 5d-3k, B: 4k-12k, C: 13k-

Sen genom dom 2 första rundorna får man möjligheten att gå upp i startfältet och ev. komma in i nästa klass. (Obs. att man inte kan gå ner i klass, vore taskigt för dom som har lite klen otur (2k:are som blir lottade mot hög-danare t.ex.), samt att man undviker ev. fusk genom att någon lägger sig eller på flit spelar dåligt.)

Självfallet bestäms det av hur startfältet ser ut.. men det är ett exempel.

dvs det skulle spelas 2 kval rundor första dagen av turneringen.
sedan spelas dom kvarstående på resterande dagar. Med tanke på den korta betänketiden så hinner man även med seminarier eller annat skojs..
"My brain's rebelled. It just won't accept nice things happening to me." - Rimmer, Better Than Life
Post Reply