Frågan om mobiltelefoner

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Frågan om mobiltelefoner

Post by henric »

Det knske kan vara värt att ta upp ett rykte som diskuterades på rec.games.go nyligen - det finns tydligen planer på att ta in i EGF:s turneringsregler att om någons mobiltelefon ringer under partiet så ska han eller hon genast förlora partiet.

Vad tycker de svenska spelarna om det? Skulle den regeln vara uppskattad (turneringsarrangörerna kan givetvis införa den genast om viljan finns)?

På rec.games.go verkade majoriteten tycka att det skulle vara en bra förändring, i alla fall engelsmännen som deltog.

mvh
henric
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Känns som ett väl hårt straff (och märkliga upprankningar kan kanske bli följden) men ja... jo, jag är positiv.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Toppenförslag!

mvh
Leif
Leif P
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Post by pem »

Trots att jag inte är mobiltelefonsberoende och oftast stänger av den i situationer så har det hänt att jag glömt mig. (T.ex. på SM förra året, när det dessutom ringde när jag lämnat bordet och telefonen för en stund. :oops: )

Så det kan hända den "bäste". ;) En omedelbar förlust verkar lite hårt tycker jag, en varning vid första förseelsen och sedan förlust av partiet vid upprepad förseelse verkar lite rimligare.
Per-Erik Martin [1d]
Martin
Posts: 36
Joined: 10 Dec 2006, 14:22

Post by Martin »

Vore sorgligt om det skulle behövas. En stillsam påminnelse från arrangören innan starten av varje runda vore nog så effektivt. Det är väl ändå ingen som vill att deras telefon skall ringa under ett parti, utan glömska är väl snarare boven i dramat här? Känns lite väl drastiskt att förlora sitt parti pga oaktsamhet.

I min åsikt vore det rimligare att man förlorare partiet om man svarar. Där går gränsen mellan glömska och oartighet :)
-fel +rätt
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Om man bortser från att jag skulle vilja definiera vad som menas med att en "telefon ringer" (om en telefon ringer och ringsignalen är avslagen, ringer den då?) så håller jag nog med Martin. Om man mot förmodan behöver svara kan man avvisa samtalet och lämna rummet för att ringa upp.

Något som jag däremot tycker är lämpligt är att tävlingsledningen påpekar att man bör stänga av telefonens ringsignal precis innan ronden börjar.
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Post by henric »

pel wrote:Om man bortser från att jag skulle vilja definiera vad som menas med att en "telefon ringer" (om en telefon ringer och ringsignalen är avslagen, ringer den då?) så håller jag nog med Martin. Om man mot förmodan behöver svara kan man avvisa samtalet och lämna rummet för att ringa upp.

Något som jag däremot tycker är lämpligt är att tävlingsledningen påpekar att man bör stänga av telefonens ringsignal precis innan ronden börjar.
Personligen är jag också mer inne på Martins än Leifs linje i det här fallet. Men om många känt sig mycket störda av telefoner kan man ju köra en sån regel.

I diskussionen på r.g.g. sa T Mark Hall att han förlorat ett parti i EM på grund av att hans motståndare gjort en bullrig sorti för att svara på ett mobiltelefonsamtal.

Nick Wedd berättade om någon som lämnat telefonen i sin kavaj på stolen och gått ut. Sedan hade telefonen börjat ringa. Nick hade personligen burit ut den ringande kavajen och utdömt en "fine" för den skyldige.

Min egen värsta förbrytelse var nog under EM i St Petersburg, när jag hade ställt larm på min telefon. På grund av tidsskillnaden hade jag fel klocktid på telefonen och den började ringa i min ficka i inledningen till det första partiet. Tyvärr hade jag inte fattat att larmet var aktivt trots att telefonen var avstängd, så jag fattade inte först att det var min telefon som ringde, allt högre för varje signal också. Pinsamt. Fast jag tvivlar på att någon blivit gladare av att mitt parti dömts till förlust efter fem drag spelade, eller nåt sånt.

Jag tycker i alla fall att arrangören ska bestämma en sån här sak, med ledning av vad de flesta spelare tycker är viktigt och rimligt. Om man har en så tuff regel måste man förstås vara noga med att pränta in den i deltagarna före start, så att alla vet vad som gäller.

mvh
H.
Fredrikk
Posts: 49
Joined: 20 Mar 2005, 12:39
Location: Solna

...

Post by Fredrikk »

Jag tycker att en varning är mycket mildare.

Jag personligen skulle nog få någon/flera matchförluster då jag är väldigt glömsk och att många personer ringer till mig på dagarna. Framförallt SMS, sånna får man ständigt och min mobil har en väldig hög-signal. Självklart kommer jag försöka komma ihåg att sätta på ljudlöst, det är ju inte som att jag hade tänkt o svara under ett pågående parti men hur ofta glömmer man inte saker? Ofta brukar man bli lite nervös inför en match också, då kommer man av sig lite.
Boerje
Posts: 123
Joined: 07 May 2004, 15:49
Location: Halmstad

Post by Boerje »

Det låter inte riktigt rimligt det förslaget. Det finns fler, och i mitt tycke även värre, sätt att störa eller vara oartig mot sin motståndare och sina bordsgrannar än att glömma stänga av ljudet på sin mobiltelefon.
lp
Posts: 161
Joined: 09 Dec 2004, 22:43
Location: Västerås

Post by lp »

Det är vanligt i Sverige att förmaningar ska vara milda, så inläggen här på forumet motsvarar sveriges normalkaraktär väldigt väl.
Dock tror jag att om vi inför en lite tuffare attityd på våra turneringar så tror jag att det i längden ger resultat i form av att folk blir ännu noggrannare med att stänga av sin mobiltelefon.

Jag kan dock ställa mig bakom Martins förslag (först om man svarar i telefon så förlorar man).

Mvh
Leif
Leif P
Post Reply